روش های خانگی برای درمان اسهال مزمن در کودکان با رژیم غذایی مناسب

روش های خانگی برای درمان اسهال مزمن در کودکان با رژیم غذایی مناسب در سایت جسارت

 درمان اسهال مزمن در کودکان ،درمان اسهال مزمن در نوزادان ،درمان اسهال حاد کودکان ،درمان اسهال حاد در کودکان،درمان اسهال مزمن کودکان،درمان اسهال مزمن کودک،درمان اسهال مزمن نوزادان،درمان اسهال مزمن نوزاد،درمان اسهال حاد کودک

 درمان اسهال مزمن در کودکان ، درمان اسهال مزمن در نوزادان ، درمان اسهال حاد کودکان ، درمان خانگی اسهال مزمن در کوردکان

بیماری اسهال حاد و مزمن در کودکان

درمان اسهال کودکان و نوزادان یک مشکل بسیار رایج برای نوزادان و کودکان زیر دو سال است. عفونت‌های ویروسی شایع‌ترین علل بروز اسهال در کودکان نوپا هستند. عوارض جانبی داروها، آلرژی‌های غذایی، انگل‌ها و باکتری‌ها، دیگر علل احتمالی ایجادکننده‌ی این بیماری هستند. درمان‌های خانگی برای جلوگیری از اسهال در کودکان نوپا کافی هستند البته اگر که این مشکل بیش از ۳۶ ساعت ادامه پیدا نکند. با این حال، مداخله‌ی فوری پزشکی لازم است اگر اسهال همراه با تب یا سایر نشانه‌ها همراه باشد. شما باید کودک نوپای خود را خوب هیدراته نگه دارید، چرا که این مهم‌ترین نکته است در زمانی که کودک همچنان اسهال می‌رود. اسهال می‌تواند باعث کمبود آب بدن در کودکان شود، که همین به نوبه‌ی خود باعث بروز مشکلات جدی در آنها می‌شود.در این مطلب از سایت جسارت به درمان اسهال مزمن در کودکان می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

علت اسهال مزمن در کودکان

یک علت شایع اسهال کودکان گاستروانتریت ویروسی یا همان آنفولانزای معده است که با تهوع و استفراغ بروز می‌کند. بسیاری از ویروس‌های مختلف عامل آن می‌توانند به راحتی در محیط خانه، مدرسه و مهدکودک همه‌گیر شوند. اگرچه علایم بیماری فقط چند روز طول می‌کشد، اما بچه‌های مبتلا (به خصوص نوزادان) که قادر به مصرف مایعات کافی نیستند، می‌توانند در معرض کم آبی بدن قرار گیرند.عفونت روتاویروس یکی از علل مکرر گاستروانتریت ویروسی در بچه ها است. روتا معمولاً باعث اسهال انفجاری آبکی می‌شود و در طول زمستان و اوایل بهار به خصوص در مراکز مراقبت از کودکان و بیمارستان‌های اطفال شایع است. با این حال، توصیه‌ی به تزریق واکسن آن در نوزادان از حدود ۷۵ درصد موارد عفونت روتاویروس جلوگیری می‌کند.کودکان مبتلا به اسهال ممکن است اشتهای خود را از دست بدهند یا دچار کاهش وزن ناگهانی، تب و استفراغ هم‌زمان شوند. اگر اسهال شدید باشد و برای مدت زمان طولانی طول بکشد، احتمال کم آبی بدن افزایش می‌یابد. نوزادان و کودکان خردسال می‌توانند با سرعت بیشتری و گاهی اوقات حتی در مدت زمان کمتر از یک روز دچار کم آبی شوند.علل احتمالی اسهال کودکان به نوع و مدت زمانی که طول می‌کشد، بستگی دارد. اسهال‌ حاد کمتر از ۲ هفته و اسهال مزمن بیش از ۲ هفته ادامه می‌یابد. اغلب موارد اسهال کودکان حاد است.

درمان اسهال مزمن در کودکان

بنا به گفته‌ی آکادمی امریکایی کودکان، رژیم برت* (BRAT) برای جلوگیری از اسهال کودکان نوپا مفید است. این رژیم غذایی شامل برنج، موز، نان تست و سیب زمینی است. معده‌ی نوزادان بسیار آسیب‌پذیر است. از آن‌جایی که این غذاها ملایم هستند، معده‌ی آنها را اذیت نمی‌کنند. پتاسیم موجود در موز برای کودک شما پس از دست و پنجه نرم کردن با اسهال مفید است. هنگامی که رژیم غذایی برَت را شروع می‌کنید، پس از گذشت فقط ۴۸ساعت می‌توانید دوباره میوه‌ها و سبزیجات را به رژیم غذایی آنها اضافه کنید. اگر فرزندتان به خوبی این غذاها را تحمل کرد، می‌توانید محصولات گوشتی و لبنی را نیز به او بدهید.علاوه بر رژیم غذایی برت، همچنین می‌توانید ماست، سیب‌زمینی پخته شده، ماکارونی، هویج پخته‌شده، نان تست خشک و غیره را نیز به کودک نوپای خود بدهید. با این حال، باید به شدت از دادن غذاهای خاصی مانند شیر گاو، محصولات لبنی، به جز ماست، آب گلابی، آب سیب، هلو، زردآلو، آب گیلاس، گلابی، آلو، آلو خشک و نخود به کودک‌تان اجتناب کنید. آب سیب برای کودک نوپایی که مبتلا به اسهال خفیف هستند، مضر است. اما سس سیب خوب است، به این دلیل که سس سیب از کل میوه تهیه می‌شود. از سوی دیگر، آب سیب حاوی سوربیتول (قند طبیعی) است. سوربیتول می‌تواند باعث اسهال یا تشدید اسهال شود.

درمان اسهال مزمن در کودکان با موز

 میوه موز حاوی مقدار فراوانی از مواد مغذی ضروری است، بنابراین به عنوان غذای کاملی برای کودکان نوپا در نظر گرفته شده‌است. پتاسیم موجود در موز که یک الکترولیت ضروری است برای عضلات مفید است و شیمی خون کودک را تنظیم می‌کند. این میوه همچنین یک منبع غنی از روی، آهن، منیزیم، کلسیم، ویتامین C، ویتامین B۶ و ویتامین A است. موز حاوی شیرینی طبیعی است، بنابراین کودکان آن را دوست دارند. موز همچنین می‌تواند برای فرزند شما انرژی زیادی فراهم کند که برای رشد و توسعه او مفید است. هرچند، موز نرسیده می‌تواند باعث یبوست شود، بنابراین باید از مصرف آن پرهیز کرد. شما می‌توانید در هنگام بهبودی اسهال، به کودک‌تان موز بدهید، زیرا می‌تواند جای الکترولیت از دست رفته را بگیرد.

نکاتی برای درمان اسهال مزمن کودکان

در مواردی که کودک به اسهال‌ خفیف و ملایم مبتلا است و هنوز هیچ نشانه‌ی هشدار دهنده‌ای بروز نکرده است، معمولاً درمان خانگی می‌تواند مؤثر باشد. ولی نکته مهم این است که باید از مصرف داروهایی درمانی بزرگسالان در کودکان خودداری شود، زیرا دوز دارو در کودکان با توجه به سن و وزن آن‌ها تعیین می‌شود. از مصرف دارو در درمان خانگی بدون نظر پزشک باید اجتناب کرد. اقدامات درمانی صحیح خانگی در اسهال کودکان شامل

دادن آب و مایعات فراوان به کودک

خودداری از دادن مواد غذایی مسهل به کودک

دادن غذاهای شیرین و مطلوب مانند سیب زمینی، نان تست و موز تا زمان فروکش اسهال

ادامه‌ی تغذیه با شیر مادر و افزایش دفعات شیردهی برای کاهش علایم کودک و افزایش سرعت بهبود

تعویض پوشک کودک بلافاصله پس از هر بار اجابت مزاج به منظور جلوگیری از سوختگی و ایجاد کهیر بر روی پوست کودک

شست‌وشوی کودک با آب به جای تمیز کردن او با دستمال مرطوب با هدف جلوگیری از تحریک پوست زیر پوشک

شست‌وشوی دستان و پستانک کودک به صورت منظم

استفاده از پماد حاوی اکسید روی برای تسکین و محافظت از پوست کودک

شست‌وشوی دستان خود پس از هر بار تعویض پوشاک برای جلوگیری از پخش آلودگی در محیط خانه

توجه به علایم کم آبی در کودک (تا در صورت بروز سریع به پزشک مراجعه شود)

درمان اسهال مزمن در کودکان با سیب زمینی

سیب‌زمینی نیز یک ماده‌ی غذایی موثر دیگر است که برای مبارزه با اسهال استفاده می‌شود. خوردن سیب‌زمینی آب‌پز برای بازیابی مواد مغذی از دست رفته مفید است. سیب‌زمینی همچنین معده‌ی تحریک‌شده را آرام می‌کند. با این حال، نباید سیب‌زمینی تند به کودک‌تان بدهید زیرا ممکن است مشکل او را بدتر کند.

شیر مادر برای درمان اسهال کودکان

اگر بچه شیر می‌دهید پس بهتر است به این کار خود ادامه دهید. شیر مادر بهترین راه حل برای هیدراته نگه داشتن بدن کودک شما است در صورتی که زیر ۶ ماه باشد. در طول دوره‌ی اسهال کودک، می‌توانید دفعات شیردهی را افزایش دهید.اگر نوزاد شما صرفا از شیر مادر تغذیه می‌کند پس باید خودتان از مصرف خوارکی‌های چرب، پر ادویه، و محصولات لبنی که اسهال کودک را شدیدتر می‌کنند خودداری کنید.

درمان اسهال مزمن در کودکان با پودر او آر اس

به کودک خود مایعات فراوان بدهید. کودکان سریع‌تر از بزرگسالان آب بدن‌شان را از دست می‌دهند. به کودک خود او آر اس (نمک‌های آبرسانی خوراکی) بخورانید. او آر اس ترکیبی خاص از نمک‌های خشک است که با آب سالم مخلوط شده‌ است. نمک‌های آبرسانی خوراکی می‌توانند به جبران آب از دست رفته به خاطر اسهال نیز کمک کنند. می‌توانید کیسه‌های نمک آبرسانی خوراکی را از بازار بخرید یا خودتان در خانه آن‌ را درست کنید.طرز تهیه او آر اس خانگی : این کارآمدترین و مقرون به صرفه‌ترین راه کنترل و درمان اسهال کودکان است.مواد تشکیل دهنده: ۶ قاشق چایخوری شکر – یک دوم قاشق چایخوری نمک – یک لیتر آب تصفیه شده.طرز تهیه: شکر و نمک را در آب حل کنید. این محلول را هر دو ساعت یک بار به کودکتان بنوشانید.

درمان خانگی اسهال مزمن کودکان

هنگامی که کودک شما به اسهال مبتلا می‌شود به او آب برنج بنوشانید. این قلم که در بسیاری از آشپزخانه‌ها یافت می‌شود، منبع خوبی از پروتئین، ویتامین، کلسیم، و نشاسته است.مواد تشکیل دهنده: ۱ قاشق غذاخوری برنج – ۱ لیوان آبطرز تهیه: ابتدا، برنج را با آب بشویید. وقتی که خوب شسته شد برنج را در آب بجوشانید. تا زمانی که نرم می‌شود به پختن آن ادامه دهید. حالا، برنج را کمی بکوبید و داخل صافی بریزید. آبی که از آن خارج می‌شود را به کودک خود بنوشانید.

درمان اسهال مزمن در کودکان با آب هویج

در طول دوره‌ی اسهال، هویج منبع عالی برای تامین انرژی است. کافی است هویج را بجوشانید/بخار پز کنید و از آن پوره درست کنید. این پوره را یک یا دو بار در روز به کودک‌تان بخورانید. اگر کودک شما ۱ ساله است پس نیازی به پوره کردن هویج نیست.

درمان اسهال مزمن در کودکان

مطالب مرتبط :

آیا با بیماری اسهال مزمن و درمان آن آشنایی دارید ؟

روش های مفید برای درمان اسهال مزمن و کاهش وزن در منزل

همه چیز درباره درمان اسهال مزمن در کودکان و بزرگسالان