پمپ باد فندکی ماشین

معرفی پمپ باد فندکی ماشین

پمپ باد فندکی ماشین

معرفی پمپ باد فندکی ماشین

بایگانی

۱۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

قهوه

سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۲۶ ب.ظ

قهوه

قهوه ، خواص قهوه ، مضرات قهوه ،خواص قهوه برای مو،خواص پودر قهوه برای مو،خواص قهوه برای ریزش مو،خواص قهوه برای رشد مو،خواص ماسک قهوه برای مو،خواص قهوه خام برای مو،خواص قهوه برای رنگ مو،خواص خوردن قهوه برای مو،خواص قهوه برای تقویت مو،خواص قهوه موکا،خواص قهوه برای پوست،خواص قهوه برای پوست بدن،خواص قهوه برای پوست سر

قهوه ، خواص قهوه ، مضرات قهوه ،خواص قهوه برای مو،خواص پودر قهوه برای مو،خواص قهوه برای ریزش مو

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد قهوه صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند. coffee نوعی نوشیدنی رایج است که از دانه‌های بوداده و آسیاب‌شدهٔ گیاه قهوه به دست می‌آید. گیاه قهوه بومی مناطق نیمه‌گرمسیری آفریقا و برخی از جزایر جنوب و جنوب شرق آسیا است،[۱] این گیاه از آفریقا به سایر نقاط جهان پراکنده شد و در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور کشت می‌شود که در درجهٔ اول مناطق استوایی آمریکا، جنوب شرقی آسیا، هند و آفریقاست، هنگام رسیدن میوهٔ گیاه قهوه، دانه‌های قهوه را برداشت و فرآوری می‌کنند. دانه‌های قهوهٔ خشک شده به درجات مختلف برشته می‌شوند، بسته به عطر و طعم مورد نظر، درجه‌بندی‌های مختلفی برای این محصول در نظر گرفته شده‌است، قهوه کمی اسیدی است و می‌تواند به علت داشتن کافئین بالا موجب تحریک انسان گردد. 

خواص قهوه برای بیماری پارکینسون

مسلما هیچ‌کس دوست ندارد به یک بیماری عصبی مبتلا شود؛ خصوصا کسانی که مشکلات یک فرد مبتلا را از نزدیک دیده باشند. پارکینسون با کاهش میزان دوپامین همراه است و کافئین با افزایش میزان دوپامین مغز خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد. در حقیقت نوشیدن منظم coffee ، خطر ابتلا به پارکینسون را ۳۲ تا ۶۰ کاهش می‌دهد.

خواص قهوه برای آلزایمر

کافئین روی بعضی از انتقال دهنده‌های عصبی مغز تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود تا حافظه انسان افزایش یابد. با مصرف روزانه و مداوم coffee ، این تاثیر به طور مستمر ادامه می‌یابد و احتمال ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را خصوصا با افزایش سن، کاهش می‌دهد. آمار نشان داده است کسانی که به نوشیدن مداوم coffee عادت دارند، تا ۶۵ درصد کم‌تر به بیماری‌های عصبی دچار می‌شوند. فواید coffee به همین‌ها ختم نمی‌شوند. اگر شما هم از معتادان یا علاقه‌مندان coffee هستید و اطلاعات جالبی در این باره دارید، لطفا با ما و دیگر همراهان مجله تخفیفان، در میان بگذارید.

خواص قهوه برای سنگ صفراوی

سنگ های صفراوی دردناک هستند، اما coffee می تواند در دفع سنگ صفراوی موثر باشند. یک مطالعه در ایتالیا نشان داد افرادی که به طور منظم coffee یا شراب مصرف کرده بودند، و یا افرادی که ماهی یا نان غلات کامل استفاده کرده بودند، احتمال ایجاد سنگ های صفراوی را کاهش داده بودند. با این حال، اکثر محققان بر این باورند که شواهد این ماجرا هنوز کامل مشخص نیست.

رابطه قهوه و اسید هیدروکلریک

نوشیدن coffee با معده خالی (آنچه که معمولاً اول صبح انجام می شود) ، باعث تولید اسید هیدروکلریک می شود. این مسئله می تواند منجر به مشکل شود زیرا اسید هیدروکلریک تنها باید برای هضم غذا تولید شود. اگر بدن شما مجبور باشد همیشه در پاسخ به coffee ، اسید هیدروکلریک بیشتری تولید کند، ممکن است برای هضم غذا نتواند اسید هیدروکلریک کافی تولید کند. مخصوصاً هضم پروتئین تحت تاثیر فقدان اسید هیدروکلریک در معده قرار می گیرد و در نتیجه غذاهای پروتئینی قبل از اینکه شکسته شوند، به روده کوچک منتقل می شوند. پروتئین هضم نشده منجر به انواع مشکلات سلامتی، از نفخ و گاز گرفته تا IBS، دیورتیکولیت و حتی سرطان روده بزرگ خواهد شد. در حقیقت، تاثیر عدم هضم مناسب مواد غذایی که ناشی از کمبود اسید هیدروکلریک در معده است، می تواند منجر به ده ها مشکل سلامتی دیگر شود. برخی از کارشناسان حتی بیشتر از این هم پیش رفته و می گویند تقریباً تمام بیماری های روده از همین امر ناشی می شود. با توجه به این، شما می توانید بفهمید که چرا محدود کردن هر چیزی که مانع عملکرد مناسب بدن می شود، ضرورت دارد.

خواص قهوه برای زخم معده

بسیاری از ترکیبات coffee مانند کافئین و اسید های مختلف موجود در دانه های coffee ، می تواند شکم و محتویات روده کوچک را تحریک کنند. این موضوع مشکلی برای کسانی که مبتلا به زخم معده، گاستریت، IBS و بیماری کرون هستند امری شناخته شده است و پزشکان به طور کلی به این بیماران توصیه می کنند برای جلوگیری از این عوارض، از مصرف coffee به طور کامل اجتناب کنند. سوالی که وجود دارد این است که آیا مصرف coffee بیش از حد، اصلی ترین عامل این مشکلات است؟ اعتقاد بر این است که زخم معده توسط باکتری های هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شوند. با این حال، تاثیر اسیدی که coffee بر روی معده دارد می تواند به تضعیف معده منجر شود که این شرط اولیه برای تولید باکتری هلیکوباکتر پیلوری می باشد. نوشیدن coffee همچنین می تواند روده کوچک را تحریک کند، که به طور بالقوه منجر به اسپاسم شکم، گرفتگی و مشکلات جدی می شود، که اغلب بین یبوست و اسهال متغیر است. این وضعیت به عنوان سندرم روده تحریک پذیر شناخته شده است و در سال های اخیر افراد بیشتر و بیشتری به آن مبتلا می شوند.

قهوه ، خواص قهوه ، مضرات قهوه ،خواص قهوه برای مو،خواص پودر قهوه برای مو،خواص قهوه برای ریزش مو

خواص قهوه برای کبد

بر خلاف الکل که نوشیدن آن کبد را نابود می‌کند، نوشیدن coffee تلخ برای کبد بسیار مفید است. تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن ۴ فنجان coffee یا بیش‌تر در روز (بیشتر از ۶۰۰ میلی‌لیتر یا دو فنجان از فنجان‌های بلند استارباکس)، باعث کاهش ۸۰ درصدی خطر ابتلا به بیماری سیروز کبد می‌شود. هم‌چنین این میزان قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را هم تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

خواص قهوه برای افسردگی

گفتیم coffee سرشار از کافئین است و کافئین باعث افزایش میزان دوپامین می‌شود. جالب است بدانید دوپامین به نام «ماده خوشحالی» معروف است، به این معنی که باعث شادابی و سرخوشی شما می‌شود! پس منطقی است که نوشیدن coffee باعث خوشحالی شده و افسردگی را کاهش می‌دهد. نوشیدن حداقل ۴ فنجان coffee در روز (۶۰۰ میلی‌لیتر یا بیش‌تر)، ۲۰ درصد احتمال ابتلا به افسردگی و بیش‌تر از ۵۰ درصد خطر اقدام به خودکشی را کاهش می‌دهد. به همین علت نوشیدن coffee به معنای واقعی کلمه نجات‌بخش زندگی است! ای کاش همه از این واقعیت خبر داشتند و بیش‌تر coffee می‌نوشیدند. اگر از آشنایان شما کسی مشکل افسردگی دارد، حتما coffee را به او معرفی کنید.

خواص قهوه برای افزایش طول عمر

مطالعه ای که بر روی سبک زندگی های بد (مانند خوردن گوشت قرمز و عدم ورزش) انجام شده بود، به این نتیجه رسید که کسانی که هر روز حداقل یک فنجان coffee مصرف میکنند، خطر مرگ ناشی از مشکلات سلامتی مرتبط با این شیوه زندگی را کاهش می دهند . coffee به خوبی می تواند خواص زیادی برای شما به ارمغان بیاورد، اما عجله نکنید. برخی محققان، مصرف مقادیر زیادی coffee فیلتر نشده، مانند اسپرسو را به افزایش میزان کلسترول ارتباط داده اند، آن هم احتمالاً به دلیل کافئین موجود در coffee. همچنین، اگر نسبت به کافئین حساسیت دارید، استفاده از دستگاه قهوه ساز می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی مانند اضطراب، تهوع و سردرد برایتان ایجاد کند.

خواص قهوه برای سوزش سردل

ریفلاکس اسید و سوزش سر دل می تواند با مصرف coffee ایجاد شود که ناشی از شل شدن عضلات ماهیچه مری پایینی باشد. این عضله کوچک باید هنگامی که غذا می خورید، محکم بسته بماند تا از ورود دوباره محتویات معده به مری جلوگیری کرده و آن را توسط اسید هیدروکلریک بسوزاند. کافئین به خاطر شل کردن عضلات ماهیچه معروف است و بنابراین نوشیدنی های انرژی با کافئین زیاد می توانند به سوزش سر دل منجر شوند، اما coffee به خصوص در این امر مشکل ساز است. حتی قهوه های بدون کافئین هم می تواند باعث ایجاد مشکلات سوزش سر دل برای برخی افراد بشود، و به همین دلیل محققان معتقدند ترکیبات دیگر در قهوه نیز می توانند مشکلات رفلاکس اسید را به دنبال داشته باشند.

خواص ملین قهوه

نوشیدن coffee می تواند پریستالسیس را دستگاه گوارش تحریک کند. برخی افراد از coffee به عنوان یک ملین استفاده می کنند، اما مشکلی در آن وجود دارد. با تحریک پریستالسیس، coffee همچنین به افزایش تخلیه معده کمک می کند، بدین ترتیب محتویات معده اغلب قبل از اینکه غذای هضم شده به درستی شکسته شود، به سرعت به روده کوچک منتقل می شود. در این حالت که غذا ناکامل هضم شده، جذب مواد مغذی موجود در مواد غذایی بسیار مشکل تر می شود. همچنین باعث افزایش احتمال سوزش و التهاب در دستگاه گوارش می شود. باز هم نشان داده شده است، coffee بدون کافئین نیز دارای خواص تخلیه معده است و بنابراین به نظر می رسد کافئین به تنهایی مقصر نیست.

قهوه ، خواص قهوه ، مضرات قهوه ،خواص قهوه برای مو،خواص پودر قهوه برای مو،خواص قهوه برای ریزش مو

خواص قهوه برای هوش

گرچه این موضوع عجیب به نظر می‌رسد، ولی از نظر علمی ثابت شده‌است! کافئین یک محرک روان‌گردان است. وقتی coffee می‌نوشید، کافئین وارد سیستم گوارشی شما می‌شود و از آن‌جا به جریان خون شما راه می‌یابد و در نهایت به مغزتان می‌رسد (این فرآیند سی تا چهل دقیقه زمان می‌برد). وقتی به مغز شما می‌رسد یکی از انتقال دهنده‌های عصبی مغز به نام آدنوزین را مسدود می‌کند، که این موضوع منجر به افزایش مقدار سایر انتقال دهنده‌های عصبی (نوراپی‌نفرین و دوپامین) می‌شود؛ که باعث می‌شود نورون‌های مغز شما با سرعت بیش‌تری بسوزند. همه‌ی این واکنش‌های شیمیایی و نورون‌ها، دست به دست هم می‌دهند تا حوصله، انرژی، حافظه، سرعت پاسخ‌دهی و در کل عملکرد شما را بهتر کنند.

خواص قهوه برای سرطان

متاسفانه سرطان روده بزرگ، سومین و سرطان کبد، چهارمین علت‌های مرگ و میر در جهان هستند. اما خبر خوب این که نوشیدن روزانه‌ی چهار یا پنج فنجان coffee (۶۰۰ الی ۷۵۰ میلی‌لیتر)، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان کبد را به ترتیب ۱۵ درصد و ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. coffee هم‌چنین خطر سرطان پوست را خصوصا در زنان، حدود ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

خواص معدنی قهوه

مصرف کنندگان coffee ممکن است دچار کمبود جذب مواد معدنی از رژیم غذایی خود شوند، حتی اگر از غذاهای سرشار از مواد معدنی و یا مکمل ها استفاده کنند. این به خاطر تاثیری است که coffee در جذب آهن در معده داشته و به خصوص به دلیل تاثیر coffee بر توانایی کلیه ها برای حفظ کلسیم، روی، منیزیم و سایر مواد معدنی می باشد. اگرچه از دیدگاه گوارشی، تمام این مواد معدنی برای سلامتی بدن بسیار حیاتی هستند، هر گونه تداخل به ویژه با جذب منیزیم موضوعی نگران کننده است، زیرا منیزیم برای حفظ نظم روده بسیار ضروری بوده و بسیاری از ما پیش از مصرف coffee هم کمبود منیزیم داریم. اگر نگران این هستید که منیزیم کافی به بدنتان می رسد یا خیر، می توانید از مکمل های خوراکی استفاده کنید، اگرچه قدرت جذب آنها نیز چندان موثر نمی باشد.

قهوه و تنش

نوشیدن مقدار زیادی coffee باعث آزاد شدن هورمونهای استرس کورتیزول، اپینفرین و نوراپی نفرین می شود. این مواد شیمیایی باعث افزایش ضربان قلب بدن، فشار خون و تنش می شود. ما اغلب می گوییم که باید coffee بخوریم تا انرژی به ما بدهد. اما برای بسیاری از ما، این به چیزی بیش از تامین انرژی رفته و تبدیل به نوعی تنش جبری شده و دستیابی به آرامش را مشکل کرده است. شاید coffee شما را به سمت جلو هل می دهد تا کارهای خود را انجام دهید، اما در دراز مدت پیامدهای سلامتی این نوع استرس مداوم زیاد و قابل توجه خواهد شد. روشن کردن هورمون های استرس با نوشیدن یک فنجان coffee ، آن هم در هنگام غذا خوردن، باعث ایجاد مشکل در فرایند گوارش می شود. هنگامی که coffee مصرف می کنید، بدن منابع خود را برای آمادگی در برابر تهدید احتمالی هدایت می کند و در نتیجه عمل هضم دچار مشکل می شود. در نهایت، کافئین موجود در coffee ، با متابولیسم گاما آمینوبوتیریک اسید ( GABA ) در بدن تداخل می کند. گاما آمینوبوتیریک اسید، یک انتقال دهنده عصبی است که در تنظیم خلق و خو و استرس دخیل است. همچنین اثر آرام بخشی بر روی دستگاه گوارش دارد. خلق و خوی و سیستم گوارش بدن به طور شگفت انگیز با یکدیگر همبسته هستند. متاسفانه، وقتی مقدار زیادی coffee می خورید، میزان کافئین زیاد موجود در آن می تواند بر هر دو آنها تاثیر بگذارد.

مصرف قهوه خوب است یا بد

مصرف یک فنجان کوچک و گاه به گاه coffee شاید برای برخی خواص داشته باشد. برخی مطالعات نشان داده است که اگر coffee تازه، با کیفیت بالا و کاملاً ارگانیک باشد، می تواند هشداری را بهبود بخشیده و در دراز مدت خطر ابتلا به بیماری پارکینسون، سنگهای صفراوی، سنگ کلیه و سیروز کبدی را کاهش دهد. در مقابل، مصرف coffee در بلند مدت با افزایش خطر ابتلا به کلسترول بالا، بیماری های قلبی و پوکی استخوان همراه است. بسیاری از مردم شاید طرفدار coffee باشند و نمی خواهند مشکلات سلامتی مرتبط با آن را بشنوند. اما اگر شما این مقاله را به خوبی مطالعه کرده اید، شاید پی برده باشید که که کاهش coffee یا حتی جایگزین کردنش کار خوبی باشد. اگر دچار مشکلات گوارشی که در بالا به آنها اشاره شد هستید، بنابراین باید سعی کنید میزان coffee مصرفی خود را کاهش داده، و اگر احساس می کنید که به مصرف coffee اعتیاد پیدا کرده اید یا نمی توانید از آن رها شوید، بهتر است یک نوشیدنی جایگزین پیدا کنید.

قهوه ، خواص قهوه ، مضرات قهوه ،خواص قهوه برای مو،خواص پودر قهوه برای مو،خواص قهوه برای ریزش مو

لاغری

دوست دارید وزن کم کنید؟ به اندازه کافی تحرک ندارید؟ coffee بنوشید! کافئین یکی از معدود موادی است که مستقیما باعث سوخت چربی و کاهش وزن می‌شود. به همین علت هم تقریبا در همه‌ی مکمل‌های رژیمی که برای کاهش وزن توصیه می‌شوند، یافت می‌شود. البته این بدان معنا نیست که می‌توانید ورزش کردن را کنار بگذارید؛ بلکه باید در کنار ورزش کردن، coffee هم بنوشید، تا زندگی سالم‌تر و شادتری داشته باشید.بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در کشور اسپانیا به عمل آمد، ورزشکارانی که پیش از شروع فعالیت ورزشی‌شان معادل حدود۳۴۰ میلی‌لیتر coffee می‌نوشند، در طول سه ساعت پس از فعالیت بدنی‌ تقریبا ۱۵ درصد کالری بیش‌تر می‌سوزانند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند، حتی اگر فعالیت ورزشی‌ هم نداشته باشید، باز هم با مصرف روزانه یک تا دو فنجان coffee سوخت‌وساز بدن‌تان ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

خواص قهوه برای بیماریهای قلبی

احتمال سکته درکسانی که به طور منظم و روزانه coffee می‌نوشند، تا ۲۰ درصد کم‌تر است. هم‌چنین این افراد کم‌تر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند. به طور کلی، کافئین برای سلامت قلب و عروق مفید است؛ زیرا ضربان قلب را افزایش می‌دهد. نوشیدن چند فنجان coffee در روز، مشابه با یک پیاده‌روی متوسط است. البته در نظر داشته باشید که این موضوع بهانه‌ای برای ورزش نکردن نیست؛ زیرا هیچ چیز نمی‌تواند کامل جای ورزش را بگیرد.

خواص قهوه برای سردرد

آیا شما دچار سردرد یا میگرن هستید؟ برای خلاص شدن از این دردها هیچ نوشیدنی مانند یک فنجان coffee موثر نیست. می‌پرسید چرا؟ اول به خاطر این که کافئین موجود در coffee با گشاد شدن رگ‌ها و افزایش فشار خون که سردرد و میگرن به همراه دارد مقابله و به تنگ شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. دوم به این دلیل که کافئین به عنوان مطلوب‌ترین ضد درد، تأثیر مسکن‌هایی مثل آسپیرین، پاراستامول و…. را در خود دارد.

هضم آسان غذا با قهوه

اگر چه معمولاً coffee را به ایجاد مشکلات گوارشی متهم کرده‌اند اما دانشمندان خلاف این امر را به اثبات رسانده‌اند. محققان معتقدند خوردن 280 میلی لیتر coffee هیچ گونه درد، حالت تهوع و نفخی به همراه ندارد. یک پژوهش دیگر که در سال 1990 روی نزدیک به 99 نفر انجام گرفت نشان داد 29 درصد شرکت کنندگان پس از مصرف coffee از بهبودی ایجاد شده در گوارششان خبر دادند.

خواص قهوه برای استخوان

البته شایعاتی وجود دارد که coffee باعث کلسیم زدایی از استخوان‌ها و در نتیجه ابتلا به پوکی استخوان می‌شود. اما با مطالعات زیادی که در این زمینه انجام شده است، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که میزان زایل شدن کلسیم جزئی است و مصرف متعادل coffee تأثیر معناداری در احتمال شکستگی و پوکی استخوانی ندارد. متخصصان تغذیه برای coffee خورهای قهاری که روزانه بیش از 5 فنجان coffee می‌نوشند توصیه می‌کنند مصرف لبنیات و مواد غذایی سرشار از کلسیم را بیشتر کنند.

قهوه ، خواص قهوه ، مضرات قهوه ،خواص قهوه برای مو،خواص پودر قهوه برای مو،خواص قهوه برای ریزش مو

قهوه مخزن ویتامین ها

برای کسانی که coffee می‌نوشند، بزرگ‌ترین و تنها منبع آنتی‌اکسیدان، همان coffee است و دارای چند مواد مغزی مهم شامل: ویتامین B۲، B۳ و B۵، منگنز، منیزیم و پتاسیم است. هم‌چنین خوب است بدانید که بدن انسان از coffee نسبت به سایر منابع آنتی‌اکسیدان مانند میوه و سبزیجات، مقدار بیش‌تری مواد مغزی جذب می‌کند. coffee زندگی سالم‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

خواص قهوه برای پاکیزگی بدن

coffee یک ادرارآور است و باعث می‌شود انسان بیش‌تر از حد معمول ادرار کند. از طرفی بدن انسان از همین طریق باکتری‌ها‌ی مضرر و ویروس‌ها را دفع می‌کند. در نتیجه کسانی که بیش‌تر coffee می‌نوشند، کم‌تر بیمار می‌شوند و سیستم بدن آن‌ها نسبت به کسانی که coffee نمی‌نوشند، پاکیزه‌تر است.

خواص قهوه برای گردش خون

بر اساس یافته‌های پژوهشگران ژاپنی، نوشیدن حدود ۱۴۰ میلی‌گرم coffee تا ۳۰ درصد باعث افزایش گردش خون در مویرگ‌ها می‌شود. این سطح از افزایش گردش خون باعث بهبود اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن می‌شود که از فواید ناشی از آن، می‌توان به بهبود عملکرد فرد در فعالیت‌های بدنی اشاره کرد.

خواص ضد درد قهوه

نتایج پژوهشی در دانشگاه ایلینوی نشان داد، مصرف دو تا سه فنجان coffee توانست میزان احساس درد ناشی از فعالیت ورزشی شرکت‌کنندگان را در این مطالعه کاهش دهد. این یافته‌ها طی پژوهشی در دانشگاه جورجیا نیز تکرار شدند که در آن، شرکت‌کنندگان با مصرف coffee تا ۴۸ درصد از درد ماهیچه‌ای‌شان را کاهش دادند؛ این در حالی است که میزان کاهش درد توسط داروهای ناپروکسن و آسپیرین به ترتیب ۳۰ و ۲۵ درصد بوده است.

خواص قهوه برای بنیه جسمی

coffee نه تنها می‌تواند میزان احساس دردتان را در طول یک فعالیت بدنی کاهش دهد، بلکه می‌تواند میزان احساس صرف انرژی در طول فعالیت بدنی را نیز کاهش دهد. با کاهش میزان احساس انرژی صرف شده (به اندازه‌ی بیش از ۵ درصد)، انجام فعالیت بدنی در حقیقت برای‌تان آسان‌تر می‌شود. در نتیجه، نوشیدن قهوه پیش از فعالیت بدنی می‌تواند عملکرد ورزشی‌تان را تا بیش از ۱۱ درصد بهبود ببخشد؛ زیرا با مصرف قهوه احساس می‌کنید برای انجام فعالیت بدنی به صرف انرژی کم‌تر نیاز دارید.

قهوه ، خواص قهوه ، مضرات قهوه ،خواص قهوه برای مو،خواص پودر قهوه برای مو،خواص قهوه برای ریزش مو

دیابت

لطفا به خاطر بسپارید که اگر coffee خود را با شکر یا خامه می‌نوشید، این جمله‌ی بالا در مورد شما برعکس است. ولی اگر قهوه را تلخ و خالص می‌خورید، خوشحال باشید؛ زیرا تحقیقات نشان داده‌اند به ازای هر فنجان قهوه در هر روز (یعنی ۱۵۰ میلی‌لیتر)، خطر ابتلا به دیابت تا هفت درصد کاهش می‌یابد. معمولا هر ماگ ۳۰۰ میلی‌لیتر قهوه می‌گیرد، پس اگر در روز دو ماگ قهوه می‌نوشید (حدود ۶۰۰ میلی لیتر)، تا ۲۸ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را در خود کاهش داده‌اید.

خواص قهوه برای آرامش

دقت کرده‌اید که حتی بوییدن coffee هم آرامش بخش است؟ از نظر علمی این موضوع اثبات شده است. قهوه ترکیب یک پروتئین مغزی را که ایجاد استرس می‌کند، تغییر می‌دهد و از این طریق به شما آرامش می‌بخشد. اغلب ما همراه با صبحانه یک فنجان قهوه می‌نوشیم و به محض نوشیدن آن، احساس بهتری داریم؛ اما نمی‌دانیم علتش چیست. علت این است که کم خوابی باعث استرس می‌شود و قهوه این استرس را از بین می‌برد.

خواص قهوه برای بافت های ماهیچه ای

وقتی coffee می‌نوشید، مغزتان ماده‌ای به نام عامل نورون‌زای مغزی (BDNF) ترشح می‌کند که باعث تقویت نیروی ماهیچه‌های‌تان می‌شود. ماهیچه‌ها بدون وجود این عامل مهم در معرض ضعف بنیه قرار می‌گیرند. کافئین موجود در قهوه اساسا به جلوگیری از کاهش نیرو بر اثر کهولت سن کمک می‌کند؛ و از این طریق، خطر وارد آمدن جراحات و آسیب‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

خواص قهوه برای نقرس

نقرس نوعی بیماری است که در اثر افزایش اسید اوریک در خون ایجاد می‌شود. طی یک پژوهش، مصرف ۶ فنجان coffee خطر نقرس را در مردان به اندازه‌ی قابل توجه ۵۹ درصد کاهش داد.

عوارض جانبی قهوه

coffee ماده ی مورد علاقه ی بسیاری از مردم دنیاست و افراد زیادی هستند که روز خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز می کنند. بعضی از مردم از نوشیدن قهوه لذت می برند و ظاهراً هیچ مشکل سلامتی با آن ندارند. با این حال قهوه دارای برخی عوارض جانبی است که مخصوصاٌ زمانی آشکار می شود که به آن معتاد شده اید و پی می برید نمی توانید روزتان را بدون آن آغاز کنید. قهوه با کیفیت بالا، منبع آنتی اکسیدان هایی مانند اسید کلرژنیک است که می تواند باعث کاهش وزن شده و به ویژه عصاره دانه های قهوه سبز که دارای مقادیر زیادی از این آنتی اکسیدان هستند، جزو مکمل محبوب برای کاهش چربی بدن می باشد. البته بسیاری از افراد از فنجان های کوچک یا گاه به گاه قهوه خیلی دور هستند، و علاوه بر آن، قهوه فوری که از دستگاه coffee یا قهوه جوش بیرون می آید، معمولاً بسیار کم کیفیت است. در واقع، با وجود برخی مزایای بالقوه درازمدت قهوه، برای بسیاری از ما مصرف قهوه بیش از حد ممکن است تأثیرات بسیار منفی بر سلامتی داشته باشد؛ به خصوص در سیستم گوارش و استرس.

بیشتر بخوانید : چایشکلاتپنیرتخم مرغقهوه سبز

  • احد کاظمی

افزایش اشتها

يكشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۳۹ ب.ظ

افزایش اشتها

افزایش اشتها ،افزایش اشتها در کودکان،افزایش اشتها در نوزادان،افزایش اشتها در بارداری،افزایش اشتها در سگ،افزایش اشتهای کودکان،افزایش اشتها در اوایل بارداری،افزایش اشتهای نوزاد شیرخوار،افزایش اشتها در طب سنتی،افزایش اشتهای کودک یک ساله،افزایش اشتها در کودکان زیر یک سال،افزایش اشتها در کودکان زیر دو سال،افزایش اشتها در کودکان یک ساله

افزایش اشتها

در این مطلب از افزایش اشتها می خواهیم در مورد افزایش اشتها صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.افزودن سبزی‌های رنگی مختلفی مانند هویج، ذرت، بروکلی، نخودفرنگی، لوبیا سبز و قارچ به بشقاب غذا می‌تواند اشتهای شما را دوچندان کند.

داروی افزایش اشتها

دکتر نیاز محمدزاده عضوهیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این خصوص گفت: تجویز داروهای افزایش دهنده اشتها بستگی به شرایط فرد دارد.بطور نمونه کودکی که به هیچ عنوان وزن نمی‌گیرد ودچار بی خوابی است قطعا فرصت رشد خود را از دست می‌دهد ودر این شرایط با رعایت نکات خاصی می‌توان از داروهای حاوی سیپروهیپتادین استفاده کرد تا دریافت غذایی کودک را بالا برد ودر نتیجه جلوی عقب افتادگی رشد راگرفت .لیکن در خصوص افراد بزرگسال و دسته دیگری که به دلیل وجود بیماری‌های زمینه‌ای اشتهای کمی دارند، هیچ توصیه‌ای مبنی بر تجویز داروهای افزاینده‌های اشتها نظیر سیپروهیپتادین وجود ندارد.به جای تجویز این دارو می‌توان از تقویت کننده‌هایی که حاوی ویتامین ب هستند ویا قرص ‌های مکمل وامگا3 که هیچ عارضه‌ای به دنبال ندارند وبه شدت افزایش اشتها نمی‌دهد وتنها در بهبود خلق وخوی فرد موثر است واز این راه اشتها را بالا می‌برند استفاده کرد.

افزایش اشتها با خوردن گوشت همراه با ابلیمو و گلپر

انواع غذاهای گوشتی مانند مرغ، ماهی یا حتی گوشت قرمز را با آب‌لیموی تازه، سرکه بالزامیک یا گلپر همراه نمک، فلفل سیاه و کمی روغن زیتون طعم‌دار سپس آن‌ها را کمی بخارپز یا سرخ کنید. طعم منحصر به فرد غذاهای گوشتی که با این روش طعم‌دار و پخته می‌شوند، هر آدم بدغذایی را به سمت میز غذا می‌کشاند و اشتهایش را هم دوچندان می‌کند.

افزایش اشتها با آب مرکبات

یکی از راه‌های افزایش اشتها، گنجاندن آب انواع مرکبات به عنوان نوشیدنی همراه وعده‌های اصلی غذاست. مرکبات حاوی انواع مختلفی از ویتامین‌ها از جمله ویتامین C و اسیدفولیک هستند. اسیدفولیک یکی از ترکیب‌های افزایش‌دهنده اشتهاست. با این توصیف شما می‌توانید برای افزایش اشتهای خود یا فرزند بدغذایتان، یک لیوان آب پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت، لیمو شیرین یا حتی شربت آب‌لیموی خنک را کنار بشقاب غذا بگذارید و کمی از آن را قبل و کمی از آن را هم بین غذا میل کنید. ضمن اینکه کالری دریافتی از طریق مصرف آب‌میوه‌های طبیعی و تازه می‌تواند به روند افزایش وزن افراد لاغر هم کمک کند. سبزی‌های برگ سبز تیره مانند اسفناج و بروکلی، لوبیا، نخود، عدس، کرفس تازه، هویج، بامیه و مارچوبه هم جزو بزرگ‌ترین منابع طبیعی دریافت اسیدفولیک هستند که گنجاندن آن‌ها در کنار غذای اصلی می‌تواند باعث افزایش اشتها شود.

افزایش اشتها با تزیین غذا

سفره‌آرایی و آرایش بشقاب غذا یکی از بهترین راه‌های افزایش اشتهاست. بد نیست چند مدل آرایش غذا و میز غذا را یاد بگیرید و آن‌ها را هنگام سرو وعده‌های اصلی غذایی به کار ببندید. بهترین راه آرایش غذا، قرار دادن آن در بشقابی بزرگ، سفید و تزیین کردن آن با انواع سبزی‌های بخارپز رنگی و سس‌های مختلف است. وقتی بشقاب غذا بزرگ باشد، حجم غذای داخل آن کم به نظر می‌رسد و افراد کوچک و بزرگ، تمایل بیشتری به خوردن تمام غذایشان پیدا می‌کنند.

افزایش اشتها با سیپروهیپتادین

داروی “سیپروهیپتادین” که معمولا به این منظور تجویز می‌شود،نوعی آنتی هیستامین است ومکانیسم اصلی آن افزایش اشتها نیست بلکه به طور جانبی از خاصیت اشتها برانگیزی آن استفاده می‌شود.این دارو از طریق تأثیری که بر هیپوتالاموس می‌گذارد باعث افزایش اشتها می‌شود؛در واقع کاربرد اصلی آن آنتی هیستامین است.اگر پزشک بعد از انجام معاینات لازم وانجام روش‌های ابتدایی قادر به درمان بی اشتهایی کودک نشود، این دارو را تجویز کند طبیعی است که منعی وجود ندارد.این دارو بی عارضه نیست وحس پرخاشگری وبدخلقی را در کودک بالا می‌برد لیکن گاهی افراد مجبور به مصرف این داروهستند تا ازعقب ماندگی رشد کودک جلوگیری شود.اینکه گمان شود این دارو را می‌توان خودسرانه مصرف کرد ویا خودسرانه قطع کرد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

افزایش اشتها با پنیر پیتزا

استفاده از پنیر پیتزا در انواع غذاهای نانی و ساندویچی، علاوه بر خوش‌طعم کردن آن‌ها می‌تواند باعث افزایش اشتهای شما هم بشود. مصرف پنیر پیتزا می‌تواند افزایش دریافت کالری را هم برای افراد لاغر و بچه‌ها در پی داشته باشد. اگر پنیر پیتزا را با کنجد مخلوط کنید، طعم آن را مطلوب‌تر و ظاهر غذایتان را هم زیباتر خواهید کرد.

افزایش اشتها با سالاد کرفس

کرفس حاوی آب فراوانی است و مصرف آن علاوه بر پیشگیری از یبوست، می‌تواند اشتهای افراد را هم بالا ببرد. عطر و طعم کرفس خام و تازه می‌تواند بهترین محرک سیستم بویایی باشد و اشتهای افراد را هم برای خوردن یک غذای مفصل افزایش بدهد. در نتیجه شما می‌توانید برای افزایش اشتها، سالاد کرفس را در کنار برخی از وعده‌های غذایی‌تان داشته باشید. سالاد کرفس را می‌توان با ترکیبی از کرفس تازه و خردشده، هویج بخارپز نگینی، نخودفرنگی، ذرت بخارپز، جعفری ساطوری، زیتون سیاه بدون هسته و قارچ بخارپز تهیه و آن را با آب‌لیموی تازه یا سرکه بالزامیک و روغن زیتون طعم‌دار کرد.

افزایش اشتها با استفاده از ظروف رنگی

اگر شناختی از روان‌شناسی رنگ‌ها داشته باشید، حتماً می‌دانید که رنگ‌های گرم و زنده مانند نارنجی، ارغوانی، قرمز و زرد تیره می‌توانند باعث افزایش اشتها شوند. با این حساب شما می‌توانید برای افراد بدغذا یا کم‌اشتها ظرف‌هایی رنگی روی میز غذا بگذارید؛ از بشقاب و لیوان خودشان گرفته تا دیس غذا و پارچ آب!

رابطه روی و افزایش اشتها

اولین نکته این است که افراد کم وزن که قصد افزایش وزن در باشگاه‌های بدنسازی را دارند تنها باید بر روی تمرین ورزش‌های قدرتی متمرکز شوند زیرا ورزش‌های هوازی باعث لاغری بیشتر آنها خواهد شد.افراد لاغر ابتدا بهتر است 3 تا 4 هفته با رژیم وزن خود را بالا ببرند سپس با مراجعه به باشگاه‌های بدنسازی وتمرین ورزش‌های قدرتی وزن را افزایش دهند.باشگاه‌ها مجاز به تجویز دارو نیستند مگر اینکه مکمل غذایی تجویز کنند وتوصیه می‌شود افراد در این اماکن از مصرف اینگونه مکمل‌ها وداروها خودداری کنند تنها درصورتی که این مراکز متخصص تغذیه فعالیت داشته واین داروها را تجویز کند،این کار منعی ندارد .از جمله مکمل‌هایی که در باشگاه‌های بدنسازی تجویز می‌شوند پروتئین‌ها هستند؛کراتین یکی از پر مصرف ترین این مکمل‌ها است که مصرف آن برای سنین زیر 18 سال ممنوع است واین مسأله خود بیانگر عوارض بسیار این مکمل است.یکی از این عوارض تخریب کلیوی است که به شدت خطرناک است.

افزایش اشتها با استفاده از چاشنی ها

انواع سس‌ها، ادویه‌ها، ترشی‌ها و شورها جزو چاشنی‌های غذایی محسوب می‌شوند که مصرف آن‌ها همراه غذا می‌تواند افزایش اشتها را به دنبال داشته باشد. ادویه‌هایی مانند پودر لیمو، فلفل سیاه، پودر آویشن و ریحان بنفش هم می‌توانند عطر و طعم سالادها و غذاهای سرد را فوق‌العاده متفاوت و مطلوب کنند و باعث افزایش اشتها شوند.

افزایش اشتها با شکلات تلخ

یکی از راه‌های افزایش اشتها، گنجاندن مواد غذایی حاوی عنصر روی در برنامه غذایی روزانه است و شکلات تلخ و پودر کاکائو جزو خوراکی‌های حاوی روی هستند که مصرف آن‌ها علاوه بر بالا بردن اشتها، باعث وزن‌گیری در افراد لاغر هم می‌شود. شما می‌توانید یک لیوان شکلات تلخ گرم یا شیرکاکائو را به عنوان میان‌وعده صبح یا عصرتان انتخاب کنید تا اشتهایتان برای خوردن ناهار و شام بیشتر شود. تخمه کدو و هندوانه، بادام، بادام‌زمینی، نخودفرنگی، شیر و سینه مرغ هم از دیگر منابع دریافت عنصر روی یا همان زینک هستند. به همین دلیل اضافه کردن کمی تخمه کدو یا هندوانه به سالاد فصل می‌تواند اشتهای شما را برای خوردن غذا دوچندان کند.

عوارض داروهای بدنسازی افزایش اشتها

دکتر محمدزاده افزود: هورمون‌ها دسته دیگری از داروهای مصرفی در باشگاه‌ها است؛ دسته دیگر کورتون‌ها هستند که برای بالا بردن اشتهای افراد وافزایش وزن تجویز می‌شوند.این دوگروه اختلالات غدد وکوتاه قدی ایجاد می‌کنند وقادر هستند قند وچربی خون را به شدت بالا ببرند بنابراین این مکمل‌ها نمی‌توانند بدون عارضه باشند.البته به این معنی نیست که افراد ورزشکار نباید مکمل استفاده کنند تنها نکته این است که مصرف آنها زیر نظر متخصص منعی ندارد.

افزایش اشتها با پروتئین های حیوانی

پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت مرغ، جگر، شیر، پنیر، ماهی و ماست حاوی ویتامین 12 B هستند. این ویتامین یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های افزایش‌دهنده اشتهاست. به همین دلیل به افراد بدغذا توصیه می‌شود حداقل روزی یک مرتبه پروتئین حیوانی را در برنامه غذایی‌شان داشته باشند. پروتئین‌های حیوانی اگر بخارپز، گریل، تنوری یا سرخ‌شده باشند، بیشتر باعث افزایش اشتها و ایجاد تمایل برای مصرف غذای بیشتر می‌شوند.

تأثیر داروهای گیاهی بر افزایش اشتها

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: برخی از داروهای گیاهی که به منظور افزایش اشتها تجویز می‌شوند اگر اثرات اثبات شده داشته باشند وبه صورت قرص یا شربت تولید شده باشند منعی برای مصرف ندارند در غیر این صورت دم نوش‌ها وداروهای گیاهی بیشتر در حیطه طب سنتی تجویز می‌شوند ومتخصصان اعتقاد زیادی به این داروها ندارند. بطور مثال ثابت شده است که کاسنی تأثیر زیادی بر افزایش اشتها دارد و از این رو شربت آن تهیه وتولید شده که متخصصان هم تجویز می‌کنند لیکن بصورت اختصاصی اینکه گیاه کاسنی را دم کنید وبخورید در حیطه پزشکی اعتقادی وجود ندارد.

افزایش اشتها با برنج سرخ شده

یک راه افزایش اشتها و لذت بردن از غذا خوردن، تغییر شیوه پخت‌وپز و ایجاد طعم‌های جدید در برنامه غذایی خانواده است. اگر عادت به خوردن برنج دم‌کرده یا آبکش دارید، بهتر است از امروز عادتتان را تغییر دهید و برنج سرخ‌شده (ته‌چین) را هم امتحان کنید. برای تهیه برنج سرخ شده، باید ابتدا برنج را تا حد نرم شدن در آب بجوشانید. سپس آن را با زرده تخم‌مرغ و کمی نمک و زعفران طعم‌دار کنید. حالا کف ماهیتابه را با روغن چرب کنید و برنج را در آن سرخ کنید. به جای زرده تخم‌مرغ می‌توان از جعفری، گشنیز یا حتی اسفناج هم برای طعم‌دار کردن برنجی که قرار است سرخ شود، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : بی اشتهایی ♥ بی اشتهایی عصبی ♥ بی اشتهایی در بارداری ♥ بی اشتهایی کودکانغذا خوردن

  • احد کاظمی

سرماخوردگی

شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۱۶ ب.ظ

سرماخوردگی

سرماخوردگی ،سرماخوردگی بزرگسالان،سرماخوردگی نوزاد،سرماخوردگی نوزادان،سرماخوردگی در دوران بارداری،سرماخوردگی نوزاد ده روزه،سرماخوردگی در دوران شیردهی،سرماخوردگی سر،سرماخوردگی شدید،سرماخوردگی پهلو،سرماخوردگی بزرگسالان کوریزان،سرماخوردگی بزرگسالان در شیردهی،سرماخوردگی بزرگسالان در بارداری،سرماخوردگی بزرگسالان مصرف

سرماخوردگی , سرماخوردگی کلیه , سرماخوردگی ویروسی , سرماخوردگی بزرگسالان , درمان سرماخوردگی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرماخوردگی صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.بهتر است بدانید که بعضی ها باور دارند که سرما باعث سرماخوردگی می شود. تأکید بر بیرون نرفتن با موی خیس یا ضرورت پوشیدن لباس ضخیم و گرم از جمله عبارتی است که به گوش ما بسیار آشناست. در واقع بیماری سرماخوردگی اما به تنهایی بر اثر سرما به وجود نمی آید.مبتلا شدن به سرماخوردگی در واقع بر اثر انتقال ویروس سرماخوردگی به بدن به وجود می آید.گفتنی است که سرما اما می تواند در تضعیف دستگاه ایمنی بدن تأثیربگذارد و بدن آمادگی بیشتری در جذب ویروس داشته باشد و سریعتر به سرماخوردگی مبتلا شود.

تاریخچه سرماخوردگی

اگرچه سرماخوردگی تنها از دهه ۱۹۵۰ شناخته شده‌است، اما این بیماری از دوران باستان با انسان همراه بوده‌است. علائم و درمان آن در پاپیروس‌های ابرس مصری، قدیمی‌ترین اثر طبی موجود که در قرن ۱۶ پیش از میلاد نوشته شده، توضیح داده شده‌است. واژه «سرماخوردگی» اولین بار در قرن ۱۶ به کار برده شد و علت نامگذاری آن تشابه بین علائم این بیماری و علائمی که هنگام در معرض قرار گرفتن هوای سرد است به وجود می‌آید بود. در انگلستان، واحد تحقیقاتی سرماخوردگی (CCU) توسط شورای تحقیقات پزشکی در سال ۱۹۴۶ تأسیس شد و راینو ویروس در همان زمان در سال ۱۹۵۶ کشف شد. کروناویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها تا به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. در دهه ۱۹۷۰، CCU اثبات کرد که درمان با اینترفرون در طول دوره نهفتگی عفونت راینو ویروس مقداری محافظت در مقابل بیماری پدیدمی‌آورد، اما هیچ درمان عملی نمی‌توانست ایجاد شود. این واحد در ۱۹۸۹ بسته شد، دو سال بعد از آن که تحقیقات قرص‌های لوزی شکل گلوکونات روی در پیشگیری و درمان سرماخوردگی‌های ناشی از راینو ویروس تکمیل کرد و این تنها درمان موفق ایجاد شده در سابقه CCU است.

سرماخوردگی چیست

سرماخوردگی (به انگلیسی: common cold) که با نام‌های نازوفارنژیت (nasopharyngitis)، رینوفارنژیت (rhinopharyngitis) و زکام حاد (acute coryza) نیز شناخته می‌شود، بیماری واگیردار مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی است که عمدتاً بینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سرماخوردگی معمولاً با خستگی، احساس سرما، عطسه و سردرد آغاز می‌شود و با علائمی چون سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه می‌یابد و معمولاً هفت تا ده روز بعد برطرف می‌شود و برخی علائم ممکن است تا سه هفته طول بکشد. بیش از دویست نوع ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد، با این حال راینو ویروس‌ها (که خود بیش از ۹۹ نوع مختلف شناخته‌شده هستند) متداول‌ترین عامل این بیماری هستند. ویروس‌های عامل بیماری می‌توانند تا مدت زمانی طولانی (برای راینو ویروس تا بیش از ۱۸ ساعت) در محیط زنده بمانند و ممکن است از دستان به چشمان و بینی که محل عفونت هستند، منتقل شوند. ویروس از طریق عطسه، سرفه و تماس با افراد یا اشیاء آلوده قابل انتقال به بدن است. برخی معتقدند که در معرض سرما قرار گرفتن باعث سرماخوردگی می‌شود و همین باعث شده که این نام را برای بیماری انتخاب کنند که البته این مطلب به اثبات نرسیده و رد شده‌است. عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بر اساس قسمت‌هایی از بدن که بیشتر دچار عفونت می‌شوند، دسته‌بندی می‌گردند، که سرماخوردگی عمدتاً بینی، سینوس‌ها (سینوزیت)، گلو (فارنژیت) و همچنین یک یا هر دو چشم را با التهاب ملتحمه تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم بیماری معمولاً به واکنش دستگاه ایمنی بدن بیشتر مرتبط هستند تا به بافت‌هایی که ویروس از بین می‌برد. تشخیص بیماری سرماخوردگی از آنفلونزا بسیار مشکل و گاهی غیرممکن است، در آنفلوآنزا علائمی مانند سردرد، درد عضلات و تب شدت بیشتری دارند که البته در سرماخوردگی‌های شدید هم به همان شکل است. با هر بار ابتلا به بیماری، بدن انسان پادتن مربوط به ویروس را تولید می‌کند تا در آینده دیگر به آن مبتلا نشود، اما از آنجا که بیش از دویست ویروس مختلف باعث سرماخوردگی می‌شوند، با هر بار ابتلا باید پادتن مختص آن ساخته شود و برای همین یک فرد در طول زندگی خود به‌طور متوسط ۵۰ بار (بزرگسالان دو تا پنج بار در سال و کودکان شش تا ده بار در سال) به سرماخوردگی مبتلا می‌شود.

استرس عامل دیگری برای سرماخوردگی

جالب است بدانید که وقتی فردی بطور مرتب در معرض استرس قرار دارد، دستگاه ایمنی بدن او نیز تحت تأثیر قرار گرفته و ضعیف می شود. لازم به ذکر است که استرس مداوم سبب می شود که در بدن در پاسخ به استرس کورتیزول ترشح کند. یکی از پیامدهای این ترشح تضعیف مقاومت و قدرت دفاعی بدن است  امری که در نهایت آمادگی بدن را در مبتلا شدن به بیماری های ویروسی شدت می بخشد و براحتی سرما می خورید

سرماخوردگی و آنتی بیوتیک

البته داروهای آنتی بیوتیک تنها در مقابله با باکتری ها مؤثر هستند. از آنجایی که بیماری هائ سرماخوردگی معمولا موارد بیماری های ویروسی هستند، مصرف آنتی بیوتیک تأثیری در درمان نخواهند داشت. در واقع در صورتی که فرد در مراحلی از سرماخوردگی به عفونت های شدید باکتریایی مبتلا باشد، به کارگیری داروهای آنتی بیوتیک می تواند مؤثر و تاثیر گذار باشد.

سرماخوردگی , سرماخوردگی کلیه , سرماخوردگی ویروسی , سرماخوردگی بزرگسالان , درمان سرماخوردگی

واکسن سرماخوردگی

بهتر است بدانید که استفاده از واکسن سرماخوردگی بدن را تنها در برابر شماری از ویروس ها ایمن می سازد و به طور ۱۰۰ درصد مانع از ابتلا فرد به سرماخوردگی نمی گردد. واکسن سرماخوردگی تاثیر محدود دارد و تزریق آن اغلب باید هر سال در زمان معینی تجدید شود. باید توجه داشته باشید که سرماخوردگی و آنفلوانزا ده ها نوع مختلف دارد و واکسن های موجود تنها در برابر ویروس چند نوع سرماخوردگی مصونیت می دهند.

 فین کردن یا فین نکردن در سرماخوردگی

در واقع وقتی فرد بیمار با شدت زیاد فین می کند، در ناحیه حلق و بینی فشار زیادی به وجود می آید و گاه سبب می شود که ویروس ها به حفره های اطراف بینی رخنه نمایند و باعث شدت یافتن عفونت سینوزیت ها خواهد شد.

درمان سرماخوردگی با پرهیز از خوردن هله هوله

پرهیز از خوردن هله‎هوله هر خوراک پر‎چربی عملکرد سیستم ایمنی بدن را در مقابله با عفونت‎ها کُند می‎کند. به جای این خوراکی‎ها، مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای سالم و مغذی مصرف کنید، مثل سوپ داغ، میوه‎ها و سبزیجات تازه.

درمان سرماخوردگی با زود خوابیدن

استراحت کنید شب زودتر بخوابید. نیروی شفابخش خواب را دست کم نگیرید. خواب روی عملکرد روزانه ما، روی ظاهرمان و از همه مهم‎تر روی سیستم دفاعی بدن تاثیر زیادی دارد. به محض اینکه متوجه شدید دارید سرما می‎خورید، مقدار خواب و استراحت خود را تنظیم کنید (حداقل ۸ ساعت).

درمان سرماخوردگی با پرهیز از استرس

از استرس دوری کنید استرس کارایی سیستم دفاعی را پایین می‌آورد. سعی کنید کار خود را در منزل انجام دهید، مرخصی بگیرید و انجام کارهای تنش‎زا را به بعد از بهبود خود موکول کنید.

سرماخوردگی , سرماخوردگی کلیه , سرماخوردگی ویروسی , سرماخوردگی بزرگسالان , درمان سرماخوردگی

عطسه کردن در سرماخوردگی عاملی برای بیمار کردن دیگران

بهتر است بدانید که از آنجایی که بیشتر انواع ویروس های سرماخوردگی و آنفلوانزا از طریق تماس مستقیم پخش می گردند، عطسه کردن در دست ها و نشستن دست ها یکی از راه های خطرناک انتقال ویروس است. در واقع برای جلوگیری از این انتقال توصیه می شود که دست ها را به طور مرتب شست یا از مواد ضدعفونی کننده استفاده کرد. از آن گذشته بهتر است که در موارد عطسه و سرفه از دستمال استفاده نمایید.

آیا قرص های جوشان ویتامین ث در بهبود سرماخوردگی موثرند؟

لازم به ذکر است که مصرف زیاد ویتامین ث باعث پیشگری از ابتلا به سرماخوردگی می گردد، باوری شایع اما نادرست می باشد. بعضی تحقیقات تنها نشان می دهد که مصرف ویتامین ث در مواردی می تواند طول دوره سرماخوردگی را تا اندازه ی کم کند و بدن را اندکی مقام تر سازد. لازم به ذکر است که کارشناسان تغذیه می گویندکه اگر واقعاً به توصیه آنها، مصرف روزی 5 وعده میوه و سبزی تازه، عمل کنیم، مقدار لازم ویتامین ث قطعاً به بدنمان می رسد و نیازی به مصرف قرص های مشهور جوشان نیست. جالب است بدانید که تنها زمانی که باید قید ورزش را بزنید در دوره سرماخوردگی بدن برای مقابله با ویروس ها به استراحت کامل نیاز دارد. از آنجا که ورزش و فعالیت های بدنی نیروی زیادی می برد و بر بدن فشار می آورد، روند درمان و بهبودی نیز به مراتب به کندی پیش خواهد رفت.

درمان سرماخوردگی با پرهیز از سیگار

سیگار کشیدن در دورانی که سرما‎ خورده‎اید بدترین کار است. سیگار با زیاد کردن هورمون استرس، عملکرد سیستم دفاعی بدن را خراب می‎کند. همچنین بدن را بیشتر در معرض رادیکال‎های مضر آزاد قرار می‎دهد. این اتفاق درست بر‎عکس دفاع سم‎زدایی است که در بدن صورت می‎گیرد.

درمان سرماخوردگی با مصرف ویتامین C

ویتامین C مصرف کنید خیلی از ما به محض سرما‎ خوردن به سراغ آب‎پرتقال می‎رویم. طبق تحقیقات، ۲۰۰ میلی‎گرم آب‎پرتقال طول دوره بیماری را در حدود ۸٪ کم می‎کند. این ویتامین همچنین به عنوان آنتی‌هیستامین و عامل ضد‎التهاب عمل می‎کند و به همین دلیل آب‎ریزش، و دردهای ناشی از سرما‎خوردگی را کاهش می‎دهد. منابع این ویتامین عبارتند از: کیوی، بروکلی، و گوجه‎فرنگی. گاهی هم می‎توان از مکمل‎های دارویی استفاده کرد.

درمان سرماخوردگی با مصرف روی

مصرف روی را افزایش دهید این ماده معدنی هم طول بیماری شما را کم می‎کند. افرادی که در این دوره قرص روی مصرف می‎کنند طول بیماری کوتاه‎تری خواهند داشت. روی از تکثیر شدن ویروس سرما‎خوردگی پیشگیری می‎کند. این ماده معدنی در مواد خوراکی مانند گوشت گاو، مرغ، غلات غنی شده و شیر و ماست یافت می‎شود.

سرماخوردگی , سرماخوردگی کلیه , سرماخوردگی ویروسی , سرماخوردگی بزرگسالان , درمان سرماخوردگی

سونا و سرماخوردگی

بهتر است بدانید که رفتن مرتب به سونا و حمام بخار پیش از سرماخوردگی می تواند تأثیری پیشگیرانه داشته باشد و مقاومت بدن را افزایش دهد. در صورت مبتلا بودن به سرماخوردگی پیشنهاد می گردد که از رفتن به سونا اجتناب شود. تصور اینکه از طریق عرق کردن بدن ویروس ها هم از بدن خارج می شوند، تصوری نادرست است.در واقع شیر گرم با عسل برای تسکین گلودرد بسیار مفید است.لازم به ذکر است که درصورتی که حس می کنید ناحیه حلق و گلویتان خشک و گرفته است، نوشیدنی های داغ می توانند اثری تسکین بخش داشته باشند. غرغره کردن با آب نمک و چای بابونه که دمای ولرم دارند نیز بسیار مفیدخواهد بود.

کوگول موگول

ریشه این درمان در روسیه و اوکراین است، برخلاف اسمش این معجون ترکیب ساده ای دارد.یک لیوان را تا نیمه از شیر گرم پر کنید، سپس یک زرده تخم مرغ و یک قاشق چای خوری عسل یا شکر به آن اضافه کنید.این معجون می تواند علائمی مثل احتقان، بدن درد، تب و گلودرد را کاهش داده یا برطرف کند. طب مدرن هم نشان داده ترکیباتی در عسل، شیر و زرده تخم مرغ وجود دارد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و با التهاب می جنگد.به نظر می رسد پروتئین های موجود در زرده تخم مرغ از التهاب بافت گلو و بینی می کاهد.در ضمن ترکیب ال تریپتوفان موجود در شیر گرم باعث احساس بهبود در فردی که ضعف دارد می شود و به بهتر خوابیدن فرد و در نتیجه احساس بهتر شدن او کمک می کند.

درمان سرماخوردگی با دود اکلیل کوهی

مردم نواحی غرب چین در خانه فردی که دچار سرماخوردگی و آنفلوآنزا شده است، بوته های خشک شده گیاهان اکلیل کوهی و نوعی از اسطوخودوس وحشی را آتش می زنند.آنها اعتقاد دارند که این گیاهان خاصیت ضدمیکروبی دارند و چینی ها معتقدند که دود این گیاهان مانع از گسترش و انتقال میکروب های عامل این بیماری به سایر افراد خانه می شود.چینی ها گیاه اکلیل کوهی را دارای خواص ضدعفونی کننده می دانند و حتی از آن در طب سوزنی هم استفاده می کنند اما خب طب مدرن می گوید که هرگونه محرکی از جمله دود برای فردی که سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دارد مضر است و می تواند ریه فرد را تحریک کند و انسداد شدیدتر مجاری هوایی را موجب شود.

درمان سرماخوردگی با مصرف سیر

سیر مصرف کنید اگر سرما خورده‎اید، باید بوی بد سیر را فراموش کنید و از آن بیشتر استفاده کنید. سیر حاوی آلیسین فعال است که مبارزه با باکتری و عفونت را بر عهده دارد. اثر سیر خام بیشتر است ولی می‎توانید آن را با سبزیجات تف بدهید، یا به سوپ و یا خوراک‎های دریایی و مرغ اضافه کنید.

درمان سرماخوردگی با ورزش

از ورزش خود‎داری کنید با ترک ورزش در طول دوره بیماری، زودتر خوب می‎شوید. یا اینکه حد‎اقل سعی کنید حرکات ورزشی را کند‎تر انجام دهید: مثلا به جای دویدن، راه بروید. چون تمرینات سنگین بیشتر از همیشه انرژی شما را تحلیل می‎برد.

درمان سرماخوردگی با استفاده از اسپری

از اسپری استفاده کنید به محض احساس کردن اولین علایم سرما‎خوردگی، به‌عنوان پیشگیری می‎توانید از اسپری بینی استفاده کنید. در اسپری هیچ داروی خاصی وجود ندارد، بلکه فقط مثل مانعی رفتار می‎کند که جلوی پیشروی ویروس‌ها را می‎گیرد.

سرماخوردگی , سرماخوردگی کلیه , سرماخوردگی ویروسی , سرماخوردگی بزرگسالان , درمان سرماخوردگی

روغن ضد سینه پهلو چیست

قرن ها قبل، مردم جنوب اروپا روغن حیوانی را روی گوش های دردناک افراد سرماخورده می گذاشتند و معتقد بودند که این روغن درد گوش را کم می کند.بومیان آفریقا اما روغن حیوانی را با موم شمع ها مخلوط می کردند و این مخلوط را روی سینه فرد بیمار می گذاشتند.مردم ساکن تگزاس این 2 شیوه را در هم آمیختند، یعنی روغن حیوانی و موم را با عصاره درخت کاکتوس مخلوط کرده و این مخلوط را گرم می کردند و روی سینه فرد سرماخورده می مالیدند و روی آن پارچه تمیزی می بستند و معتقد بودند که این ترکیب مانع از بروز بیماری سینه پهلو در فرد سرماخورده می شود اما خب هیچ تحقیق علمی ای در این مورد انجام نشده است.

سوپ برای سرماخوردگی

خیلی از مردم مناطق مختلف جهان برای بهبود سرماخوردگی سراغ سوپ مرغ می روند که معروف است به «درمان مادربزرگ ها» اما هنگ کنگی ها برای درمان آنفلوآنزا سراغ یک سوپ عجیب و غریب می روند، یعنی سوپ مارمولک! این سوپ از ترکیب آب، گوجه فرنگی، گوشت مارمولک و سبزیجات تازه پخته می شود.هیچ تحقیق علمی در مورد تاثیرگذاری چنین سوپی صورت نگرفته اما به هر حال هر سوپ گرمی با آب داغ و سبزیجات می تواند باعث بهبود حال عمومی، کاهش سرفه و نرم شدن خلط شود.

نگذار پاهایت سرما بخورند

جوراب بپوش

در شمال کانادا و نواحی نزدیک قطب، افرادی که دچار سرماخوردگی می شوند پاهایشان را در آب گرم می گذارند و سپس یک یا دو جفت جوراب می پوشند.البته برخی هم اینگونه این کار را انجام می دهند که یک جفت جوراب گذاشته شده در آب سرد را به پا می کنند و روی آن جوراب خشک می پوشند.تئوری پشت این شیوه درمانی عجیب این است که جوراب گذاشته شده در آب سرد می تواند مثل پاشویه باعث کاهش تب شود و سپس پوشیدن جوراب خشک موجب گرم تر شدن پا و افزایش جریان خون آن می شود که می تواند به بهبود بیماری بینجامد.اما شاید هم بتوان به شوخی گفت که ترکیب سرما، گرما، جوراب و دراز کشیدن روی تخت می تواند باعث شود که شما سرماخوردگی را فراموش کرده و خود به خود حس کنید که بهتر شده اید.

جوراب کثیف حال شما را خوب می کند؟

درمان های جورابی فقط مربوط به کانادایی ها و اسکیموها نمی شود، بلکه بومیان اسکاتلند هم یک درمان جالب جورابی دارند.اسکاتلندی ها جوراب استفاده شده و پوشیده شده خود را به چربی گوشت یا چربی پوست مرغ آغشته می کردند و روی سینه فردی که دچار سرماخوردگی شدید شده بود می گذاشتند و اعتقاد داشتند این کار حال او را بهتر می کند اما خب واقعیت این است که به نظر نمی رسد چنین شیوه درمانی ای بتواند باعث بهبود حال بیمار شود و حتی یک جوراب کثیف با بوی نه چندان مطلوب شاید حال فرد بیمار را بدتر کند.

درمان سرماخوردگی با مصرف آب

وقتی بدن ما با سرماخوردگی مبارزه می کند نوشیدن مایعات خیلی اهمیت دارد و به بدن ما خیلی کمک می کند. بنابراین حداقل ۶ لیوان در روز آب بخورید . علاوه بر آب ، از آب میوه ها و آب سبزیجات طبیعی و شیرین نشده نیز می توانید استفاده کنید اما از مصرف نوشیدنیهایی مثل قهوه ، چای سیاه غلیظ و سودا خودداری کنید. زیرا این نوشیدنیها به جای آنکه به بدن شما آبرسانی کنند ، آب بدن شما را کم می کنند. نوشیدن آب زیاد به بدن شما کمک می کند که سموم و مواد زائد را سریعتر دفع کند و باعث می شود که خون و سلولهای شما به خوبی کار کنند.

سرماخوردگی , سرماخوردگی کلیه , سرماخوردگی ویروسی , سرماخوردگی بزرگسالان , درمان سرماخوردگی

ترشی و مربا برای سرماخوردگی

ژاپنی ها عاشق ترشی هستند، جالب است که برخلاف ایرانی ها آنها معتقدند برای بهبود سرماخوردگی، ترشی به خصوص ترشی آلو و گوجه وحشی خوب است و باعث زودتر خوب شدن فرد سرماخورده می شود. ژاپنی ها ترشی ای دارند که خودشان آن را «اوموبوشی» می نامند و ترکیبی از ترشی آلو، گوجه وحشی، زالزالک و سبزیجات محلی است و معتقدند این ترشی می تواند حال فرد سرماخورده را خوب کند اما در جنوب ژاپن برعکس شمال آن مردم معتقدند درست است که اوموبوشی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند اما برای فرد سرماخورده مناسب نیست و بهتر است افرادی که می خواهند سریع تر از این بیماری بهبود یابند مربای آلو و گوجه وحشی بخورند، نه ترشی آنها را.

درمان مفید ایرانی سرماخوردگی

شلغم ماده غذایی مفیدی است زیرا منبعی غنی از ویتامین C و انواع ویتامین های خانواده B است اما ایرانی ها قرن هاست که از شلغم پخته شده به عنوان درمان سرماخوردگی به خصوص برای افرادی که دچار سرفه هستند، استفاده می کنند.برخی مطالعات محدود در ایران نشان داده شلغم می تواند مثل اکسپکتورانت عمل کند و باعث رقیق و شکسته شدن خلط سینه و راحت تر سرفه کردن شود اما هنوز مطالعات گسترده و کاملی در این مورد انجام نگرفته است.

درمان سرماخوردگی با مصرف مواد مغذی

وقتی بدن شما با سرماخوردگی مبارزه می کند برای اینکه قوی باقی بماند و بتواند درمقابل این بیماری از خود دفاع کند ، به انرژی و غذای مقوی احتیاج دارد.از خوردن غذاهای سرخ شده ، شور ، چرب و شیرین خودداری کنید در عوض از غذاهایی استفاده کنید که سبک و مغذی باشند و هضم آن ها برای بدن آسانتر باشد. برای مثال میوه ها ، سبزیجات ، غلات و پروتئینهای بدون چربی که سرشار از مواد مغذی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر هستند برای بدن بیمار بسیار مفید ند. غذاهای آبدار به درمان سرماخوردگی خیلی کمک می کنند. برای مثال سوپ مرغ با رشته فرنگی برای درمان سریع سرماخوردگی بسیار مفید است. سوپ مرغ دارای خواص غیر التهابی است و حرکت موکوس ها را بطور موقتی تسریع می کند و در نتیجه منجر به تسکین احتقاق(گرفتگی بینی ) و کاهش زمان تماس ویروس با پوشش داخلی بینی می شود.

سرماخوردگی , سرماخوردگی کلیه , سرماخوردگی ویروسی , سرماخوردگی بزرگسالان , درمان سرماخوردگی

علائم و نشانه های سرماخوردگی

متداول‌ترین علائم سرماخوردگی شامل سرفه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی و گلودرد است و علائم دیگر شامل درد عضلات، خستگی، سردرد، و بی‌اشتهایی. گلودرد تقریباً در ۴۰٪ افراد و سرفه تقریباً در ۵۰٪ افراد بروز می‌کند، سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی معمولاً خشک و پشت سر هم هستند.نیمی از موارد درد عضلانی رخ می‌دهد. تب در بزرگسالان غیرمعمول، اما در نوزادان و کودکان رایج است و ممکن است تب خفیفی تا ۳۸٫۹ درجه مشاهده شود. بعضی از ویروس‌هایی که موجب سرماخوردگی می‌شوند، ممکن است بدون علامت باشند. رنگ خلط سینه یا ترشحات بینی ممکن است بی‌رنگ یا زرد یا سبز باشد و اینکه آیا عفونت ناشی از باکتری بوده‌است یا ویروس را مشخص نمی‌کند.

علل سرماخوردگی

راینو ویروس ها شایع ترین عامل بشمار می روند که شدیداً هم قابل سرایت می باشند . راه ورود ویروس به بدن ، دهان یا بینی است اما در این بین دست ها هم نقش مهمی ایفا می کنند . ویروس ها به دنبال سرفه ، عطسه و یا حتی حرف زدن در هوا پخش می شوند . اما از طریق تماس دست ها با اشیائی که قبلاً دست های آلوده به ویروس با آن در تماس بوده ( مانند : گوشی تلفن ، لیوان ، حوله … ) نیز قابل انتقال است . به دنبال تماس دست های آلوده با چشم ها ٬ دهان یا بینی عفونت سرماخوردگی انتقال می یابد .

سرماخوردگی , سرماخوردگی کلیه , سرماخوردگی ویروسی , سرماخوردگی بزرگسالان , درمان سرماخوردگی

تشخیص سرماخوردگی

تفاوت بین عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی به‌طور کلی بستگی به محلی که علائم بروز می‌کند دارد. تأثیر سرماخوردگی عمدتاً بر روی بینی، فارنژیت بر روی گلو و برونشیت بر روی ریه‌ها می‌باشد. در نوزادان یا افراد بسیار مسن، سرماخوردگی می‌تواند باعث گسترش عفونت‌های سینه مانند برونشیت شده و حتی منجر به مرگ شود. سرماخوردگی غالباً به عنوان التهاب بینی تعریف می‌شود و ممکن است شامل مقداری التهاب گلو نیز باشد. تشخیص معمولاً توسط خود فرد انجام می‌شود. جداکردن عامل حقیقی ویروسی درگیر به ندرت انجام می‌شود، و به‌طور کلی شناسایی نوع ویروس از طریق علائم ممکن نیست. سرفه ناشی از سرماخوردگی در مقایسه با سرفه ناشی از آنفلوآنزا ملایم‌تر است. اگرچه وجود تب و سرفه در بزرگسالان احتمال بیشتری از آنفلوآنزا را نشان می‌دهد، با این حال شباهت بسیار زیادی میان علائم این دو وجود دارد. تشخیص بیماری سرماخوردگی از آنفلوآنزا بسیار مشکل و گاهی غیرممکن است، در آنفلوآنزا علائمی مانند سردرد، درد عضلات و تب شدت بیشتری دارند که البته در سرماخوردگی‌های شدید هم به همان شکل است. آلرژی به گرده گیاهان نیز می‌تواند موجب آبریزش بینی شده که مشابه سرماخوردگی است. معمولاً آبریزش بینی ناشی از آلرژی زمان بیشتری به طول می‌انجامد. همچنین بعضی افراد با قرار گرفتن در هوای سرد دچار آبریزش بینی می‌شوند که آن را نمی‌توان جزء علائم سرماخوردگی دانست. با بالا رفتن سن، دستگاه ایمنی بدن قدرتمندتر شده و با هر ابتلا به سرماخوردگی، پادتن مخصوص آن تولید می‌شود و در نتیجه بزرگسالان کمتر از خردسالان دچار سرماخوردگی می‌شوند. همچنین بزرگسالان در مقابل ویروسی که خردسالان به آن مبتلا می‌شوند، مصونیت بیشتری دارند. تولید پادتنها حداقل دو هفته پس از ابتلا به عفونت انجام می‌شود و پس از سه یا چهار هفته به حداکثر میزان خود می‌رسد. پادتنها باعث درمان بیماری نمی‌شوند، بلکه مانع ابتلای مجدد به یک ویروس خاص می‌شوند، از طرفی در مقابل ویروس‌های دیگر نمی‌توانند از بدن محافظت کنند و از آنجا که بیش از ۲۰۰ ویروس مختلف باعث بیماری سرماخوردگی می‌شوند، یک فرد ممکن است در طول عمر خود هر سال چندین بار دچار سرماخوردگی شود که هر کدام از آن‌ها متعلق به یک نوع ویروس هستند. در صورتی که دستگاه ایمنی بدن نسبت به یک نوع ویروس ایمن شود، به هر گونه عفونتی که مربوط به ویروس مشابه آن باشد، بر اساس حافظه قبلی ذخیره شده در سلول‌ها سریعاً پاسخ نشان می‌دهد و نسبت به آن ایمن خواهد بود.

عوامل زمینه ساز سرماخوردگی چیست

خردسالان و کودکان در سنین قبل از دبستان بسیار مستعد ابتلا به سرما خوردگی می باشند زیرا هنوز به اکثر ویروس های سرماخوردگی مقاومت پیدا نکرده اند . بعلاوه کودکان اکثر اوقات خود را در جمع سایر کودکان می گذرانند و در خصوص شستن دست های خود و مراقبت دهانی هنگام عطسه و سرفه کمتر توجه دارند . با افزایش سن نسبت به بسیاری از ویروس ها ی سرماخوردگی مقاومت ایجاد می شود و بنابراین شیوع ابتلا به سرماخوردگی به تدریج و با افزایش سن کاهش می یابد . در بزرگسالان ضعیف شدن سیستم ایمنی به هر دلیل و یا وجود آلرژی ها می تواند یک عامل زمینه ساز ابتلا به سرماخوردگی به شمار رود . بروز سرماخوردگی در پائیز و زمستان بیشتر است که علت آن تجمع بیشتر دانش آموزان در کلاس های درس و از طرف دیگر خانه نشینی بیشتر در این فصول است . در مناطقی که فصل زمستان ندارند سرماخوردگی در فصول بارانی شایعتر است .

عوارض سرماخوردگی

عفونت حاد گوش میانی : این عارضه خصوصاً در اطفال شایع است و به دنبال ترشح باکتری یا ویروس از ورای پرده ی گوش رخ می دهد . علائم بصورت گوش درد ، ترشحات سبز یا زرد رنگ از بینی و برگشت تب پس از یک بهبودی نسبی از سرماخوردگی می باشد . ممکن است بیقراری هم وجود داشته باشد . خس خس سینه : در بیماران آسمی سرماخوردگی می تواند باعث ایجاد خس خس سینه شود . سینوزیت سایر عفونت های ثانویه مثل گلو درد چرکی ، سینه پهلو ، برونشیت در بزرگسالان و خروسک در اطفال . بروز هر کدام از عوارض فوق نیازمند مراجعه به پزشک جهت درمان است .

سرماخوردگی , سرماخوردگی کلیه , سرماخوردگی ویروسی , سرماخوردگی بزرگسالان , درمان سرماخوردگی

پیشگیری از سرماخوردگی

تنها راه مؤثر برای پیشگیری از سرماخوردگی جلوگیری فیزیکی از پخش شدن ویروس است. این کار عمدتاً شامل شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسک‌های صورت می‌شود. در محیط‌های درمانی، روپوش و دستکش یکبار مصرف نیز استفاده می‌شود. انجام کارهایی مانند قرنطینه کردن افراد امکان‌پذیر نیست، زیرا بیماری بسیار همه‌گیر است و نمی‌توان علائم آن را به‌طور قطعی به این بیماری نسبت داد. از آنجا که این بیماری از طریق ویروس‌های فراوانی به وجود می‌آید و ویروس‌ها دستخوش تغییرات سریع هستند، واکسیناسیون کاری دشوار است، و ایجاد واکسنی که به گونه‌ای فراگیر مؤثر باشد، بسیار نامحتمل است. شست‌وشوی مرتب دست‌ها احتمال انتقال ویروس‌های سرماخوردگی را مخصوصاً در کودکان کاهش می‌دهد. اینکه آیا استفاده از داروهای ضدویروس یا پادزیست همراه با شست‌وشوی دست‌ها، مزیت خاصی دارد یا خیر نامشخص است. استفاده از ماسک‌های صورت در نزدیکی افراد مبتلا می‌تواند مفید باشد، اما در مورد فاصله اجتماعی بیشتر مدارک کافی موجود نیست. استفاده از مکمل روی در کاهش تعداد سرماخوردگی‌هایی که یک فرد دچار می‌شود، می‌تواند مؤثر باشد. استفاده روزمره از مکمل ویتامین ث خطر شدت سرماخوردگی را کاهش نمی‌دهد، اما می‌تواند مدت زمان آن را کوتاه‌تر کند. ورزش سنگین برای سرماخوردگی توصیه نمی‌شود و می‌تواند برای آن مضر هم باشد، اما ورزش در حد ملایم (مانند پیاده‌روی) مضر نبوده و می‌تواند در کاهش علائم بیماری نیز مفید باشد.

سرماخوردگی و مراجعه به پزشک

تب بالای ۳۹ درجه

تب بالا همراه با خستگی یا بدن درد

تب بالا همراه تعریق و لرز یا سرفه ، همراه خلط رنگی

وقتی که با گذشت زمان علائم به جای بهتر شدن بدتر شوند یا بیشتر از ۱۰ روز طول بکشد

اطفال معمولاً در طی سرماخوردگی نسبت به بزرگسالان بدحال ترند و دچار عوارضی مانند عفونت گوش ها می شوند .

اطفال را در صورت وجود هر یک از علائم زیر باید نزد پزشک برد

تب بالای ۳۹ درجه ، وجود لرز یا تعریق

تبی که بیشتر از ۳ روز طول بکشد

وجود استفراغ یا درد شکم

خواب آلودگی غیر متعارف

سر درد شدید

وجود تنفس مشکل

گریه مداوم

گوش درد و سرفه مداوم

بیشتر بخوانید : ذات الریهسرفهآنفولانزاگلودردسیاه سرفه

  • احد کاظمی

سینه درد

پنجشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۳۰ ب.ظ

سینه درد

همه چیز درباره سینه درد ,راهکار های درمان سینه درد,علائم و ویروس سینه درد,علایم و ویروس سینه درد,علت و علائم سینه درد,علائم و عوارض سینه درد,عوارض و دلایل سینه درد,درمان سینه درد,ویروس سینه درد,دلایل سینه درد,فواید و مضرات سینه درد,آشنایی با سینه درد,رابطه و تاثیر سینه درد

سینه درد

توضیحاتی در مورد سینه درد

درد سینه یا ماستالژیا مشکل شایعی بین خانمهاست.به طوری که از هر 10 خانم 7 نفر در طول زندگی آن را تجربه می کنند.در واقع در حدود 10 درصد از زنان درد متوسط تا شدید سینه را در حدود 5 روز از ماه تجربه می کنند و در برخی موارد در سرتاسر دوران قاعدگی درد شدیدی وجود دارد. زنانی که یائسه شده اند نیز ممکن است دچار درد سینه شوند البته این علائم بیشتر در زنان جوانتر و حوالی یائسگی رخ می دهند.اگر درد سینه شدید باشد،می تواند زندگی فرد و فعالیت روزانه را تحت تاثیر قرار دهد.اینکه درد سینه به تنهایی،نشان دهنده ی سرطان سینه باشد اتفاق نادری است وتنها در 2 تا 7 درصد از زنان درد سینه ممکن است نشانه سرطان باشد.اما اگر شما درد غیر قابل توجیهی دارید که زندگی شما را مختل کرده و یا اگر به هر دلیلی در مورد سرطان سینه نگران هستید به پزشک مراجعه کنید تا مشکل شما بررسی شود.

سینه درد در بارداری

هنگام حاملگی تقریبا سه هفته بعد از عمل لقاح متوجه درد در سینه و نوک سینه خود می شـوید (وقتـی قاعدگی حدود یک هفته دیر می گردد). همچنین ممکن است متورم شوند — همانند نزدیک شدن به زمان قاعدگی.

سینه درد در اوایل بارداری

دکتر راموس می‌گوید اغلب اولین نشانه‌های بارداری، تورم، حساسیت و درد سینه‌ها است. مبارک باشه! هورمون‌هایتان را مقصر این موضوع بدانید: در مراحل اولیه بارداری، سینه‌ها سریعتر از کودک رشد می‌کنند. همچنان که سطح استروژن شما افزایش می‌یابد، آنها حجم مجراهای شیر خود را افزایش می‌دهند که به نوبه خود می‌تواند درد و حساسیت سینه را افزایش دهد

سینه درد بعد از سقط

همانطور که می­دانید سقط جنین برای همه زنان یک تجربه دردناک می­باشد. این در حالی است که برخی از زنان، فرزند خود را بعد از گرفتن یک تصمیم دشوار سقط می­کنند. درست است که دلایل سقط جنین در بین زنان مختلف، متفاوت می­باشد، اما تغییرات هورمونی که در طول دوران بارداری در بدن این افراد رخ می­دهد، منجر به بروز عوارض مشابهی خواهد شد، که رایج­ترین این عوارض وجود شیر در سینه­های زنان پس از سقط جنین است. آیا به عنوان یک خانم جوان و بی­تجربه می­دانید که وجود شیر ناخواسته در سینه­ های زنان پس از سقط جنین می­تواند باعث ورم کردن پستان­های این افراد شده و عفونت­های مختلفی را در بدنشان به وجود آورد؟ در چنین مواردی، تنها کاری که این زنان می­توانند انجام دهند، پیشگیری از بروز این مشکل و درمان عفونت­های ایجاد شده است.

سینه درد و بارداری

یک فوق تخصص زنان و زایمان با اشاره به تغییرات بدن در دوران بارداری گفت: این تغییرات به منظور سازگاری بدن با وضعیت جدید روی می‌دهد که طبیعی و برگشت‌پذیر هستند. دکتر کبری شجاعی اظهار کرد: تغییرات بدن در دوران بارداری در دستگاه ادراری، تنفس، قلب و عروق و دستگاه گوارش، پوست و مو و در ناحیه پستان روی می‌دهد و به دنبال این تغییرات، مادر باردار دچار تهوع و استفراغ، ورم، گرفتگی پا و ویار می‌شود.

سینه درد قبل پریود

بلوغ، قاعدگی، دوران پیری و یائسگی اساسا تمام مراحل زندگی یک زن به غیر از دوران کودکی تحت تاثیر سطح هورمون‌ها است بنابراین عجیب نیست که نشانه اصلی همه آنها درد سینه است. دکتر راموس توضیح می‌دهد که شایع‌ترین نوع درد سینه، در دوره قاعدگی رخ می‌دهد و طبیعی است. وی می‌گوید بهترین راه برای شناخت اینکه آیا طبیعت جسمانی موجب درد سینه است یا نه، پیگیری سیکل‌های زنانه و ثبت کردن علائم است تا بتوانید الگوها را ببینید. همچنین توجه داشته باشید که داروهایی که برای درمان ناخوشی‌های سندرم پیش از قاعدگی، پیش از یائسگی و یائسگی استفاده می‌شوند همانند کرم‌ها یا قرص‌های استروژن و پروژسترون هم می‌توانند موجب درد سینه شوند.

سینه درد در زنان

دایانا راموس متخصص زنان و رئیس کمیته ملی پیشگیری از سلامت و مراقبت‌های بهداشتی در آمریکا می گوید: بسیاری از لوسیون‌های بدن قرار است پوست را صاف و آبرسانی کنند اما بعضی دیگر دقیقا برعکس عمل می‌کنند و باعث قرمز، ملتهب و دردناک شدن پوست می‌شوند. وی توضیح می‌دهد که مواد شیمیایی موجود در بسیاری از محصولات آرایشی می‌تواند باعث ایجاد واکنش حساسیت‌زا روی پوست شوند حتی اگر روی قفسه سینه زده شوند موجب حساسیت روی سینه‌ها می‌شوند و می‌توانند باعث تورم مشخص و درد شوند و درد سینه را ایجاد کنند. دیگر عوامل آلرژی زا شامل پودرهای رختشویی، محصولات مراقبت از مو (به دلیل رفتن آنها روی قفسه سینه به هنگام دوش گرفتن) مواد آرایشی و ضد آفتاب هستند. اگر اخیرا یکی از محصولات زیبایی بدن را استفاده کرده‌اید و در حال حاضر درد سینه دارید ممکن است که بین آنها ارتباطی وجود داشته باشد. سعی کنید که آن محصول زیبایی را کنار بگذارید تا ببینید درد سینه شما رفع می‌شود یا نه.

سینه درد و سرفه

درمان طبیعی سرفه و سینه درد مرهم سیر: یک عدد سیر را خرد کرده به­اندازۀ آن وازلین با آن مخلوط کرده کمی حرارت می­دهند چون سرد شد روی سینه و پشت بیمار خوب ماساژ می­دهند، ‌سیر گرم و خشک است و باید با روغن میل شود. انجیر: انجیر گرم و تر، برای درد سینه و سرفه مفید است اما افراط آن برای چشم و معده مضر و مصلح آن کرفس است. شکوفه درخت سیب: دم کردۀ شکوفه درخت سیب به ­مقدار سی گرم در یک لیتر آب اواع سرفه را آرام می­کند و در این مورد، شکوفه تازه یا خشک سیب یکسان است، هر دو را می­توانید استعمال کنید. سیب پخته: برای سرفه خشک مفید است. شلغم: هر که شلغم را به ناشتا خورد پهلو و سینه را سود دارد. برطرف کنندۀ سرفه،‌ نرم کنندۀ سینه می­باشد. اگر شلغم را خرد کرده و با شیر بجوشانند و صبح ناشتا در فصل زمستان گرم­گرم بنوشید برای رفع سینه­درد مفید است. مربای هندوانه: حرارت را دفع کند و تشنگی بنشاند و برای سرفه هم نافع است.

سینه درد دوران بارداری

پیش از مادر شدن و در طول بارداری دردهایی وجود دارند که باید تحمل کنید. توجه کنید که تنها شما درد نمی کشید بلکه تمام مادرهایی که باردار هستند درد می کشند.دلیل درد سینه در طول بارداری چیست؟ در واقع درد سینه اولین علامت بارداری است و غیرطبیعی نیست. این درد معمولا در طول قاعدگی نیز اتفاق می افتد اما در سه ماهه اول بارداری به طور دائمی حس می شود. در این مدت سینه ورم دارد و احساس سوزش دارید و حساس تر شده اید.این درد از هفته چهارم بارداری تا هفته ششم بارداری شروع میشود و در نیمه دوم بارداری کم شده یا از بین می رود. نوع بدن افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد در طول مدت بارداری درد سینه را حس می کنند اما برخی دیگر هیچ گونه دردی حس نمی کنند

سینه درد مردان

درباره بیماری های مختلف در ناحیه پستان آقایان ژنیکوماستی یکی از رایج ترین و شایع ترین نوع بیماری در آقایان به شمار می رود می خواهیم با راه و روش های تشخیص آن آشنا شویم آقایان با کمک گرفتن از چه راه و روش هایی می توانند بیماری ژنیکوماستی را در ناحیه پستان خود تتشخیص دهند ژنیکوماستی به بزرگی پستان در آقایان گفته می شود که ممکن است دردناک بوده و اغلب نامتقارن یا یکطرفه باشد. فیزیولوژی آن پیچیده بوده و علت آن مادرزادی یا اکتسابی می باشد.

سینه درد بارداری

تغییرات سینه که فیبروکیستیک است: این عامل دلیل اصلی درد سینه در طول بارداری است. در تغییرات فیبروکیستیک سینه، کیست های کوچکی در بافت های لیفی سینه تشکیل می شود که با آب پر شده و ورم می کنند بنابراین باعث ایجاد درد می شوند. به هم خوردن تعادل هورمون ها: در طول بارداری، بدن تغییرات زیادی می کند. این تغییرات شامل تغییر تعداد هورمون ها می باشد؛ به خصوص به هم خوردن تعادل سطح استروژن که باعث درد سینه می شود. سینه هایی که چکه می کند: یکی از شکایات اصلی مادرها، چکه کردن سینه است که بیشتر در سه ماهه دوم و سوم بارداری مشاهده می شود. چکه کردن سینه به دلیل شروع تولید آغوز در سینه می باشد. این ماده مایعی غلیظ و مغذی است که در دو روز اول پیش از تولید شیر به نوزاد داده می شود. این مایع هنگام ماساژ سینه و تحریک جنسی از سینه خارج می شود و یکی از دلایل اصلی درد سینه بخصوص در ماه های آخر بارداری است. استفاده از پد بهترین روش برای حل این مشکل است. تغییرات در سینه: یکی از مهمترین عملکردهای سینه بعد از تولد فرزند، تغذیه او است. به همین دلیل سینه کم کم توسط بدن در طول بارداری آماده می شود. در طول بارداری سلول های تولید کننده شیر و سلول های خروجی شیر ساخته می شوند. این مسئله باعث افزایش سایز سینه می شود. همچنین لایه های چربی در طول بارداری در سینه تجمع می کنند. به همین دلیل تغییرات زیادی در سایز و شکل سینه ها ایجاد می شود.افزایش سایز سینه باعث ایجاد درد می شود.

سینه درد زنان

ورزش درمان همه دردهاست مگر اینکه آن درد را به وجود بیاورد. فشار بیش از حد به قفسه سینه از طریق حرکت شنا در کلاس آمادگی جسمانی و یا ورزش با یک لباس زیر تنگ می‌تواند قفسه سینه شما را به طور جدی دردناک کند. دکتر راموس می‌گوید: عضلات مستقیما زیر بافت سینه قرار دارد، بنابراین می‌توانید تفاوت بین درد عضلانی سینه و درد سینه را متوجه شوید. بهترین نشانه در عضلانی در سینه این است که این نوع درد بعد از چند روز استراحت از بین خواهد رفت.طبق بررسی جدید انجام شده بر روی بیش از ۱۰۰۰۰ زن توسط Women,s Wear Daily، ۶۴ درصد زنان لباس زیری با سایز اشتباه می‌پوشند. و این می‌تواند موجب مشکلاتی بدتر از ظاهری نازیبا شود. راموس می‌گوید: در سینه بندهایی با اندازه نامناسب، سوزش ناشی از پارچه، زخم و فشار ناشی از کشها همگی موارد شایعی هستند که موجب درد سینه می‌شوند. به جای اینکه ۱۲ ساعت یا بیشتر از اوقات روز را در یک کابوس غم انگیز بی پایان بمانید، ارزش آن را دارد که با پرداخت کمی پول بیشتر، چیزی که راحت و متناسب است، بپوشید.مجراهای شیری مسدود شده، موهای در حال رشد (بله موهای روی سینه کاملا طبیعی است)، غدد عرق بسته شده و بیماری باکتریایی همگی می‌توانند موجب عفونت‌های موضعی در سینه شما شوند. عفونت‌‌ها بوسیله قرمزی، تورم و درد مشخص می‌شوند و ممکن است باعث شوند نوک سینه چرک، خون یا ترشحات سبز، قرمز یا قهوه‌ای ترشح کند. همچنین ممکن است دچار تب و ناراحتی شوید. اگر فکر می‌کنید که عفونت دارید، بلافاصله باید به دکتر مراجعه کنید تا به تعیین علت و ارائه یک درمان مناسب بپردازد.

سینه درد

هر دارویی که هورمون‌های شما را تغییر می‌دهد ممکن است سبب درد سینه به عنوان یک عارضه جانبی شود. دکتر راموس می‌گوید: شایع‌ترین عوامل بوجود آورنده این موضوع این است که قرص‌های ضد بارداری سطح استروژن را افزایش می‌دهند اما روشهای جلوگیری از بارداری، داروهای جایگزین هورمون و داروهای تیروئید نیز می‌تواند باعث حساسیت، تورم، تحریک و درد سینه شوند. اغلب این عوارض جانبی در طول زمان کاهش می‌یابد اما اگر این اتفاق نیفتاد، با پزشک خود در مورد داروهای جایگزین صحبت کنید.شیر مادر بهترین غذا برای نوزادان و کودکان زیر ۲ سال است بر همین اساس کارکرد اصلی اندام پستان در زنان شیردهی به فرزندان و تغذیه نسل بشر است و این اندام به خوبی این کار را انجام می‌دهد. در دوران بارداری، سینه‌ها و مجاری شیر بزرگ شده و به منظور آماده شدن برای تنها منبع تغذیه برای یک انسان، کامل می‌شوند. همه این فرایندهای رشد سینه همراه با درد فراوانی است و حتی پس از اینکه نوزاد متولد می‌شود و عمل شیر خوردن را انجام می‌دهد. یک مشاور شیردهی می‌تواند برای یک مادر شیرده حیاتی باشد.

بیشتر بخوانید : درد جناغ سینه ♥ سرطان سینه ♥ سرماخوردگی ♥ سرماخوردگی در بارداریسرماخوردگی کودکان

  • احد کاظمی

آلرژی

چهارشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۱۳ ق.ظ

آلرژی

آلرژی ،آلرژی پوستی،آلرژی به باقالی،آلرژی گلو،آلرژی غذایی،آلرژی به گلوتن،آلرژی به سگ،آلرژی به قهوه،آلرژی چشمی،آلرژی و تنگی نفس،آلرژی پوستی در کودکان،آلرژی پوستی سگ،آلرژی پوستی در بارداری،آلرژی پوستی کودکان،آلرژی پوست در نوزادان،آلرژی پوستی نوزادان،آلرژی پوستی چیست،آلرژی پوستی کهیر،آلرژی پوستی درمان

آلرژی ،آلرژی پوستی،آلرژی به باقالی،آلرژی گلو،آلرژی غذایی،آلرژی به گلوتن،آلرژی به سگ

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد انواع آلرژی صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.آلِرژی یا حَسّاسیَت، (به انگلیسی: allergy) واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل گوناگون است. کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای دستگاه ایمنی فوق هوشیار هستند که نسبت به مواد ظاهراً بی‌ضرر موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می‌دهند. برای مثال گرده گیاهان، می‌تواند سیستم ایمنی شخص آلرژیک را طوری تحریک کند که گویی با یک خطر جدی روبرو شده‌است. حساسیت یک مشکل بسیار شایع است و تقریباً از هر ده نفر، دو نفر به نوعی از آن مبتلا هستند. نتایج مطالعه‌ای علمی در دانشگاه اوتاگو نشان می‌دهد کودکانی که به مکیدن انگشت شست یا جویدن ناخن دست خود عادت دارند، کمتر با خطر ابتلا به آلرژی مواجه هستند. اگرچه به تشویق این نوع از رفتار در کودکان توصیه نمی‌شود، اما ظاهراً این عادت‌ها از جنبه‌های مثبت و غیرقابل انکاری نیز برخوردارند.

آلرژی یا حساسیت چیست؟

آلرژی یا حساسیت چیست؟ آلرژی، واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل مختلف است. کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای سیستم ایمنی فوق هوشیار هستند که نسبت به مواد ظاهرا بی آزار موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می‌دهند. برای مثال گرده گیاهان، می‌تواند سیستم ایمنی شخص آلرژیک را طوری تحریک کند که گویی با یک خطر جدی روبرو شده است. حساسیت یک مشکل بسیار شایع است و تقریبا از هر ده نفر، دو نفر به نوعی از آن مبتلا هستند.

اتفاقات حین آلرژی

هنگامی که یک سیستم ایمنی افراطی در معرض یک ماده حساسیت‌زا قرار می‌گیرد، چند اتفاق می‌افتد: بدن برای مبارزه با ماده مذکور، شروع به تولید نوع خاصی پادتن می‌کند که IgE نام دارد. پادتن‌ها به نوعی سلول خونی که ماست‌سل mast cell نام دارد متصل می‌شوند. این سلول‌ها در دستگاه تنفسی و دستگاه گوارشی، که محل اصلی ورود عوامل آلرژی زا است، فراوانند. ماست‌سل‌ها با انفجار خود مواد شیمیایی مختلفی از جمله هیستامین و اینترلوکین آزاد می‌کنند که عامل اصلی بروز بسیاری از علایم آلرژی است که از جملهٔ این علایم می‌توان به خارش گلو، آب‌ریزش بینی، اشک‌ریزش، عطسه و سرفه اشاره نمود. اگر مادهٔ حساسیت‌زا در هوا باشد، واکنش آلرژِیک در چشم‌ها، بینی و ریه رخ می‌دهد و اگر این ماده خورده شود، واکنش آلرژیک در دهان، معده و سایر بخش‌های دستگاه گوارش بروز می‌کند. گاهی واسطه‌های شیمیایی آزادشده در بدن به قدری زیاد است که علایم بسیار حادی نظیر کهیر، کاهش فشار خون، شوک یا بیهوشی نیز به وجود می‌آید.

درمان آلرژی با غذای ضد آلرژی

یکی از غذاهایی که خوردن آن به بیماران مبتلا به آلرژی توصیه می شود، سوپ جو است. این سوپ را طوری درست کنید که رقیق باشد و داخل آن پیاز نریزید. می توانید کمی هم مرغ به آن اضافه کنید و به عنوان ادویه از زردچوبه کمک بگیرید. افرادی که خیلی سرفه می کنند بهتراست یک قاشق غذاخوری تخم خشخاش را در سوپ شان بریزند. در افرادی که نزله سرد دارند اگر میزان ترشحات زیاد است توصیه می شود که سوپ را به صورت داغ همراه با ادویه جات گرم مانند زیره، دارچین و فلفل استفاده کنند اما استفاده از فلفل و ادویه جات در نزله گرم تحریک کننده است و توصیه نمی شود. در این قبیل بیماران اگر سرفه ها زیاد باشند استفاده از شربت آویشن برای رفع این مشکل موثر است. گروهی از مواد غذایی مانند سیر، پیاز، ترب و تربچه برای این بیماران مضر است.

آلرژی تنفسی

1. تا آنجا که می‏توانید مواد آلرژی‏زا (گرد و غبار، گرده گیاهان علفی، گلها، چمن، درختان، قارچ ها، دود تنباکو و سایر آلاینده‏های هوا و گرد و غبار) را به طرق مختلف از محیط زندگی یا کار خود حذف نمایید.

2. اثاثیه موجود در اتاق خواب (قالیچه، فرش و پرده‏ها و …) را از اتاق بیرون ببرید و دیوارها و کف اتاق را با یک پارچه مرطوب تمیز نموده و فلزهای تخت، تشک و بالشها را با یک پوشش پلاستیکی بپوشانید.

3. از روانداز و پتویی استفاده که بتوانید مرتب آنها را بشویید.

4. پنجره و درب‏ها را تا حد امکان بسته نگه دارید و در شرایط گرده افشانی گیاهان، هنگام وزیدن باد، در منزل بمانید.

5. در صورت امکان یک سیستم تصفیه هوا در سیستم گرمایشی و تهویه مطبوع در منزل خود نصب کنید.

6. در خارج از خانه از ماسک استفاده کنید و بعد از مراجعت به منزل، دوش بگیرید و لباسها و کفش‏های خود را عوض کنید.

7. کلیه لباسهای مورد استفاده خود را اطو کنید و برای خشک کردن لباسها آنها را در هوای آزاد آویزان نکنید زیرا موجب تجمع گرده‏ها می‏شود.

حریره بادام درمان آلرژی فصلی

شاید با شنیدن نام این غذا به یاد دوران کودکی بیفتید اما این روزها غذای دوران کودکی یکی از غذاهای مفید برای مبارزه با آلرژی فصلی است. برای تهیه این حریره 10 عدد بادام را خیس کرده و پوست آنها را جدا کنید. سپس داخل مخلوط کن بریزید و یک قاشق غذاخوری عسل را در آب گرم حل کرده، به بادام ها اضافه کنید. سپس آن را روی حرارت ملایم قرار داده و هم بزنید تا غلیظ شود. حریره بادام می تواند در وعده صبحانه، غذایی مقوی برای کودکان باشد و به رفع آلرژی کمک کند.

آلرژی پوستی

1. لباس نخی گشاد برای کمک به جذب عرق بپوشید

2. کمتر حمام بگیرید تا از خشکی زیاد پوست اجتناب شود. به هنگام حمام گرفتن، از صابونهای چرب مخصوص و آب ولرم استفاده کنید و پس از حمام بلافاصله از کرم نرم کننده و مرطوب کننده استفاده کنید.

3. از قرار گرفتن در معرض تغییرات دمای شدید (سرما یا گرمای زیاد) خودداری کنید.

4. از دستگاه مرطوب خنک کننده هوا برای رطوبت هوای خشک داخل منزل استفاده کنید.

5. توجه داشته باشید که خاراندن پوست اگزم را بدتر می‏کند.

6. جهت انجام کارهای منزل از دستکش‏های لاستیکی با آستر نخی استفاده کنید.

دلیل آلرژی و درمان آلرژی

به طور کلی در فصل زمستان تخلیه مواد زائد در بدن کم می شود. چون هوا سرد است و افراد کمتر عرق می کنند. در واقع عرق کردن راه دفعی بدن ماست. در فصل سرد غذاهای شیرین و چرب بیشتر مصرف می شوند و به دلیل سرمای هوا امکان ورزش کردن هم کاهش می یابد. بدین ترتیب میزان فعالیت جسمی و تعرق کاهش می یابد؛ پس احتباس مواد زائد در بدن رخ می دهد؛ یعنی مواد زائد در بدن حبس می شوند. در فصل بهار همین که بدن گرم تر می شود منتظر است تا از راه عضوی که ضعیف تر شده، مواد زائد را به بیرون هدایت کند. این در حالی است که مشکل ضعف در ناحیه سر وجود دارد چون این روزها بستن نسبت به زمان های قدیم کمتر به چشم می خورد و افراد به ندرت کلاه سرشان می گذارند. در نتیجه ضعف سر و سینوس ها پیش می آید و باعث می شود که با تحریک گرده های گل یا عوامل آلرژی زا، بدن از ناحیه سر مواد زائد را بیرون بفرستد که به صورت آبریزش بینی شدید دیده می شود. البته بعضی از افراد هم کهیر می زنند که ناشی از همین مشکل است.

آلرژی غذایی

عدم درمان آلرژی از جمله عوامل بروز پولیپ است زمانی که موجب گرفتگی بینی می شود زمینه ساز بروز سینوزیت در فرد می شود، ضمن اینکه سینوزیت هم می تواند عامل تشدید کننده این بیماری باشد، همچنین آلرژی در فرد نیز می تواند از عوامل بروز سینوزیت در فرد باشد.پولیپ بینی در واقع التهاب و تورم شدید مخاط بینی است اما برخلاف تصور برخی، پولیپ بینی تومور نیست بلکه به دلیل تورم شدید مخاط بینی به صورت توده هایی در می آید.عدم درمان آلرژی از جمله عوامل بروز پولیپ است و زمانی که موجب گرفتگی بینی و انسداد تخلیه سینوس ها می شود زمینه ساز عدم ترشحات سینوس و بروز سینوزیت در فرد می شود ضمن اینکه سینوزیت هم می تواند عامل تشدید کننده این بیماری باشد و باید گفت اثرات متقابلی دارند همچنین آلرژی در فرد نیز می تواند از عوامل بروز سینوزیت در فرد باشد.سه عامل منجر به بروز سینوزیت در فرد می شود و باید گفت هر عاملی که منجر به انسداد سینوس ها شود موجب بروز سینوزیت در فرد می شود مانند پولیپ بینی همچنین گاهی ترشحات بینی از حالت عادی غلیظ تر بوده ودر اثر بیماری های زمینه ای خوب تخلیه نمی شوند و در نهایت زمینه ساز بروز سینوزیت در فرد می شوند.در بینی محلی برای تخلیه ترشحات سینوس ها وجود دارد که بنا به دلایل مادرزادی در تخلیه این ترشحات اختلال بوجود آمده و منجر به بروز سینوزیت در فرد می شود.

علایم آلرژی

نشانه‌های آلرژی را می‌توان به سه دسته خفیف، متوسط و حاد تقسیم نمود. واکنش خفیف، شامل نشانه‌هایی است که یک ناحیه از بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مانند التهاب، خارش و آبریزش از چشم. علایم خفیف به بخش‌های دیگر بدن منتقل نمی‌شوند. نشانه واکنش متوسط، در بخش‌های مختلف بدن منتشر می‌شوند و خارش چشم ممکن است به خارش گلو و تنگی نفس هم منجر شود. عکس العمل حاد که آنافیلاکسی (anaphylaxis) نام دارد، نادر است و یک موقعیت خطرناک و از جمله مواردی است که درمیان فوریت‌های پزشکی قرار دارند. در چنین مواردی، آلرژی در تمام بدن منتشر می‌شود. این حالت ممکن است با مجموعه‌ای از حملات خارش چشم و صورت آغاز شود و در عرض چند دقیقه، به سرعت در تمام بدن پخش شود و علایم جدی‌تری چون درد معده، گرفتگی عضلات، تهوع و اسهال را به دنبال داشته و در عین حال درجه التهاب مجاری تنفسی و گوارشی به حدی برسد که تنفس و بلع بسیار مشکل شود. آشفتگی ذهنی و سرگیجه نیز از جمله علایم حساسیت هستند زیرا مشکل آنافیلاکسی باعث کاهش شدید فشار خون نیز می‌شود.

آلرژی ،آلرژی پوستی،آلرژی به باقالی،آلرژی گلو،آلرژی غذایی،آلرژی به گلوتن،آلرژی به سگ

عوامل آلرژی

تمام افراد به آلرژی مبتلا نیستند. اکثر حسّاسیت‌ها، ارثی هستند و از والدین به فرزندان منتقل می‌شوند. اشخاص می‌توانند توانایی ابتلاء به آلرژی را نیز ارث ببرند و در عین حال به هیچ مادهٔ خاصی حساس نباشند و فقط نقش انتقال‌دهنده را بازی کنند. هنگامی که یکی از والدین به نوعی از حساسیت مبتلا باشد، شانس ابتلای فرزند او ۵۰٪ و اگر هر دو آنها آلژیک باشند، این مقدار به ۷۵٪ می‌رسد. برخی عوامل ابتلاء به آلرژی اینها هستند

عوامل غذایی آلرژی

مغزیات و آجیل (به ویژه بادم زمینی)

ماهی‌ها و صدف‌ها

لبنیات

تخم مرغ

فرآورده‌های سویا

گندم

برخی میوه‌ها (مانند موز و کیوی)

عوامل محیطی آلرژی

کائوچو (لاتکس)

گرده افشانی

کپک

خزحیوانات

نیش زنبور

گرد و غبار

دود تنباکو

آلودگی

درمان آلرژی با سرکه سیب

سرکه سیب علاوه بر خاصیت ضد آلرژیکی که دارد می‌تواند برای درمان‌های دیگر مانند کاهش وزن مؤثر باشد. با این حال بسیاری از مردم نمی‌دانند که سرکه سیب تا چه حدی می‌تواند برای بهبود علائم آلرژی مفید باشد. سرکه سیب می‌تواند مخاط ناشی از آلرژی را کاهش دهد و سیستم لنفاوی بدن را پاک کند. برای آن که علائم آلرژی به صورت مطلوبی تسکین پیدا کند، سه بار در روز یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب ترکیب کنید و سپس آن را بنوشید. این کار سبب می‌شود تا علائم آلرژی حاد مانند سرفه و حالت تهوع را بهبود بخشد.

درمان آلرژی با کوئرسین

کوئرستین یک فلاونول طبیعی است که باعث تثبیت سلول‌های مغز در مقابل انتشار هیستامین می‌شود. در یک واکنش آلرژیک، سلول‌های تحریک شده آنتی بادی منتشر می‌کنند که آن‌ها را به سلول‌های مغز متصل می‌کند. زمانی که هیستامین آزاد می‌شود ممکن است باعث خارش و سوزش چشم‌ها یا جاری شدن اشک ، باعث خارش بینی، عطسه و افزایش مخاط شود. همچنین ممکن است سبب خارش پوست و بروز کهیر و جوش شود. امکان دارد باعث گرفتگی سینوس‌ها و سردرد شود. تنگی نفس، اسپاسم و زخم معده از دیگر علائم انتشار هیستامین است. کوئرستین حاوی آنتی اکسیدان است که می‌تواند به کاهش علائم ناشی از آلرژی و درمان سریع آن کمک کند. میوه‌ها و سبزیجات منابع سرشار از کوئرستین هستند. مخصوصا مرکبات، سیب، پیاز و روغن زیتون.

درمان آلرژی با پروبیوتیک‌ها

آلرژی به دلیل واکنش نامتعادل سیستم ایمنی بدن است که به یک محرک، واکنش شدیدی از خود نشان می‌دهد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که وجود باکتری‌های مفید در روده با کاهش ابتلا به آلرژی رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد. شواهد نشان می‌دهد که وجود این باکتری‌ها در روده‌ی زنان باردار باعث کاهش احتمال ابتلای فرزندان آن‌ها به آلرژی در طول دوران حیاتشان می‌شود. در صورتی که شما نیز در مقابل آلودگی و گرد و غبار دچار حساسیت می‌شوید، می‌توانید باکتری‌های دستگاه گوارشتان را با مصرف خوراکی‌های پروبیوتیک متعادل کنید. امروزه ماست‌های پروبیوتیک در کشورمان عرضه شده‌اند که حاوی باکتری‌های مفید برای دستگاه گوارشی مخصوصا روده هستند. یکی از فواید آن‌ها نیز کمک به جلوگیری از ابتلا به آلرژی‌ های مختلف و همچنین برای درمان آلرژی بسیار مفید است.

درمان آلرژی با عسل طبیعی

شواهد نشان می‌دهد که عسل از تاثیرگذارترین مواد طبیعی بر روی درمان آلرژی و حساسیت است. خوردن عسل باعث می‌شود تا بدن با مواد آلرژی‌ زای موجود در محیط سازگار شود. عسل مانند یک آلرژی طبیعی عمل می‌کند منتها بدون اثرات جانبی. خوردن یک قاشق چای‌خوری یا بیشتر از عسل طبیعی باعث پیشگیری از ابتلا به حساسیت می‌شود. همچنین خوردن روزانه عسل در سه نوبت، باعث از بین بردن علائم و درمان آلرژی می‌شود. پیشنهاد می‌شود بلافاصله بعد از شروع علائم آلرژی، اقدام به خوردن عسل شود تا بهبودی سریع‌تر حاصل شود.

درمان آلرژی با گیاهان دارویی

نوشیدن دمنوش‌های گیاهی خانگی و مصرف ادویه‌ها و گیاهان دارویی نیز می‌تواند تا حد زیادی از احتمال ابتلا به آلرژی جلوگیری کند. مصرف این گیاهان باعث کاهش مخاط و خالی شدن سینوس‌ها می‌شود و برای درمان آرژی و حساسیت بسیار موثر است. بابونه یکی از گیاهانی است که خاصیت ضد حساسیت دارد و برای دل درد، نفخ شکم و دستگاه گوارش بسیار مفید است. همچنین باعث تعادل در کارکرد کبد و مزاج می‌شود. چای سبز نیز به دلیل وجود ویتامین ث در آن باعث تقویت و متعادل کردن سیستم ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر این باعث تسکین علائم و درمان آلرژی می‌شود و خاصیت آرامبخشی دارد. دارچین، زردچوبه و بادرنجوبه نیز از جمله گیاهانی هستند که به عنوان مسکن سیسم عصبی بدن عمل می‌کنند و علائم حساسیت و آلرژی را تسکین می‌دهند.

درمان آلرژی با تمیز نگه داشتن محیط خانه

یکی دیگر از روش‌های پیشگیری از ابتلا به آلرژی مخصوصا حساسیت‌ها و آلرژی‌های تنفسی آن است که محیط خانه را از گرد و غبار پاک کنیم. در محیط خانه آلاینده‌ها گوناگونی وجود دارد. علاوه بر آلاینده‌هایی مانند مونوکسید کربن که از خارج محیط خانه وارد آن می‌شوند، آلاینده‌ها و ذرات معلق ناشی از مو و شوره سر حیوانات خانگی، دود ناشی از پخت و پز، گرد و خاک، فرمالدهید و ترکیبات آلی فرّار مانند عطر و بو نیز ممکن است در هوای خانه انتشار یابند و باعث ابتلای افراد به آلرژی شوند. برخی از عوامل آلرژی‌ زا مانند گرد و خاک بر روی سطوح مختلف قرار می‌گیرند که باید پاک شوند. همچنین ممکن است آلاینده‌هایی از فضای برون وارد خانه شوند بنابراین باید پنجره‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که از ورود این آلاینده‌ها جلوگیری شود. دیوار و کف حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه را باید ضدعفونی کرد. شستن فرش و موکت نیز باعث می‌شود تا ذرات ریز موجود در پرزهای آن‌ها از بین برود. همچنین شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها نیز توصیه می‌شود.

درمان آلرژی با دستگاه تصفیه هوا

بهترین راهکار برای حذف عوامل آلرژی‌ زا و آلاینده‌های هوا خانه، استفاده از دستگاه تصفیه هوا است. طبق تحقیقات به عمل آمده در سازمان حفاظت زیست محیطی آمریکا، آلودگی هوای خانه تا ۵ برابر بیشتر از هوای بیرون است. آلاینده‌ها و ذرات معلق موجود در هوای خانه از علل اصلی حساسیت و مخصوصا آلرژی تنفسی هستند. آلودگی هوا علاوه بر آلرژی، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی چون آسم و سرطان ریه را نیز بالا می‌برد.

آلرژی ،آلرژی پوستی،آلرژی به باقالی،آلرژی گلو،آلرژی غذایی،آلرژی به گلوتن،آلرژی به سگ

تشخیص آلرژی

کنترل مؤثر بیماری آلرژی وابسته به تشخیص دقیق آن می‌باشد. آزمایش حساسیت می‌تواند کمک به تأیید یا رد آلرژی کند. تشخیص درست، مشاوره و توصیه‌های پیشگیری، که بر اساس آزمایش‌های معتبر حساسیت انجام شده باشند، می‌توانند منجر به کاهش نشانه‌های حساسیت شوند و نیاز به داروهای ضد حساسیت را کم کنند. دو روش متفاوت برای تشخیص وجود آنتی‌بادی‌ها و نوع حساسیت در بدن وجود دارند:آزمایش از طریق پوست و آزمایش خون که هر دوی این روشها معتبرهستند و توصیه می‌شوند. این دو روش مقرون به صرفه و اقتصادی هستند. تشخیص زود هنگام و دقیق موجب کاهش هزینه‌های مشاوره، جلوگیری از مراقبتهای ثانویه، تشخیص اشتباه و پیشامدهای حاد و اورژانسی می‌گردد. حساسیت با گذشت زمان تغییر می‌کند. تست‌های منظم در رابطه با آلرژنها، اطلاعاتی را در خصوص تغییرات بیماری و مدیریت آن و درنتیجه بهبود وضعیت زندگی و سلامت بیمار می‌دهد. معمولاً برای تشخیص این که آیا حساسیت به مواد غدایی چون شیر، تخم مرغ، سویا و گندم تشدید شده‌است یا خیر از تست‌های سالیانه استفاده می‌شود و برای ارزیابی میزان تشدید حساسیت، عواملی چون، بادم زمینی، مغزیات، ماهی و صدفها، آزمایش‌هایی با فاصله زمانی دو تا سه ساله انجام می‌شوند.

پیشگیری از آلرژی

در دوران بارداری، مصرف غذاهای مختلف مانند کرفس، مرکبات، فلفل خام، مارگارین و روغن نباتی با ابتلاء به اگزما در ارتباط است. مصرف بالای آنتی‌اکسیدان‌ها، زینک و سلنیوم در دوران بارداری می‌تواند از ابتلاء به آلرژی جلوگیری کند که این احتمال ابتلاء به آسم، خش خش سینه و اگزما را در خردسالی کاهش می‌دهد. پس از تولد و قبل از ۱۷ هفتگی، استفاده زودهنگام از غذاهای سفت و متنوع می‌تواند خطر ابتلاء نوزاد به آلرژی را افزایش دهد.

نظر ابن سینا در مورد آلرژی

درمان آلرژی فصلی و رفع خارش و آبریزش بینی در فصل گرده افشانی را به روش طب سنتی و با نسخه ی بزرگترین پزشک دنیای طب , ابن سینا پیش بگیرید تا به راحتی و بدون عوارض این دوران را رد کنید.درمان آلرژی باز شدن گل ها و شکوفه های زیبای بهاری برای بعضی ها عذاب آور است. این افراد کسانی هستند که با گرده افشانی گل ها و سبز شدن جوانه ها علائم آلرژی سراغ شان می آید و از عطسه و سرفه های پیاپی کلافه می شوند. بعضی از پزشکان برای رفع سریع این مشکل داروهای کورتون دار تجویز می کنند که عوارض آن سال ها بعد نمایان می شود. اما جدای از مصرف قرص و شربت های رایج، روش دیگری هم برای درمان آلرژی وجود دارد و آن استفاده از توصیه های طب سنتی است. دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی، به شما می گوید که در طب سنتی چه روش هایی برای کاهش آبریزش بینی و آلرژی های فصلی وجود دارد و مبتلایان به آلرژی باید چه نکاتی را رعایت کنند.

درمان آلرژی با آب سیب

یکی از نوشیدنی های خوب برای مبتلایان به آلرژی آب سیب است که می تواند میان وعده بهاری خوبی باشد. کاهو سکنجبین هم در تسکین آلرژی تاثیر دارد.

درمان آلرژی با طب سنتی

در آلرژی هایی که به شکل سرد است به افراد توصیه می کنیم زیر پتو یا پارچه بروند و با کمک بخور آب جوش، ترشحات را رقیق کنند. بخور تخم گشنیز هم برای این افراد مفید است. به این قبیل بیماران توصیه می شود مصرف غذاهای چرب و انرژی زا مانند گوشت، شیرینی جات و غذاهای سرخ شده را به حداقل برسانند. از سوی دیگر به این بیماران گفته می شود که در بهار روزه بگیرند و گرسنگی بکشند. شاید در ابتدا عوارض بیماری بیشتر شود ولی اگر با دارودرمانی همراه باشد، به علاج کامل تبدیل می شود. البته بعضی از افراد نمی توانند گرسنگی را تحمل کنند؛ بنابراین به آنها گفته می شود غذاهایی بخورند که به اصطلاح به آنها «مزوره» می گویند. این غذاها شکم را به نوعی فریب می دهند و آن را پر می کنند، اما در واقع انرژی و قوت زیادی ندارند. مصرف بعضی از سبزیجات مانند کلم بروکلی، کاهو، حبوبات، عدس، نخود، لوبیا و به طور کلی غذاهای فیبر دار به افراد مبتلا به آلرژی توصیه می شود.

نحوه عملکرد آلرژی

آلرژیها چطور عمل می‌کنند؟ آلـرژیهـا عـکس الـعـمـلهـایـی حسـاس در بـرابر موادی هستـنـد کـه حـتـی مـمـکن اسـت کاملاً بی‌ضرر باشند و ربـطی هم به جنسیت و سن و نژاد ندارد. در عملیاتی که حـساس سـازی نـامیـده می‌شود، بدن فرد در مقابل یک ماده خاص پادتــن می‌سازد که به آلرژی تبدیل می‌شود. در نـتـیـجه هرگاه فرد با آن ماده خاص تماس می‌یابد، این سیـستم دفـاعی در مقابل آن واکنش منفی ایجاد می‌کند. ضد آلرژی ها در خون بدن هیستامین آزاد می‌کنند که آن هم مسائل جانبی دارد. بطور مثال، هیستامین غشای مخاطی بینی و چشمها را آبدار و خارش آور می‌کند. همچنین آماس‌هایی سفید رنگ و خارش آور که کهیر نامیده می‌شوند در بدن ایجاد می‌گردد. با توجه به نوع آلرژی و قسمتی از بدن که درگیر آن است، علائم مختلفی از قبیل خارش پوست، چشمها یا بدن، ایجاد کهیر و جوشهای پوستی ، عطسه، سرفه، تنفس صدا دار، حالت تهوع و استفراغ ایجاد می‌شود. در نمونه‌هایی نادر حتی آلرژی های بسیار خطرناک و تهدید کننده مرگ نیز که آنافیلاکسیز نامیده می‌شوند هم اتفاق می‌افتد.

تفاوت سرماخوردگی و آلرژی

عامل سرماخوردگی ویروس است. به طور کلی، بیماری های ویروسی با مجموعه علائمی مثل تب، کوفتگی عضلانی، سردرد، عطسه و آبریزش بینی همراه اند. در سرماخوردگی، علاوه بر تمام این علائم، معمولا گلودرد هم وجود دارد. حال آنکه در حساسیت بینی، به غیر از عطسه و آبریزش، سایر علائم دیده نمی شوند. بیماران مبتلا به حساسیت بینی معمولا مدتی بعد از بیدار شدن از خواب دچار عطسه های پشت سر هم می شوند که این عطسه ها در طول روز کمتر می شود اما در سرماخوردگی عطسه ها معمولا پشت سر هم نیست و در تمام طول روز وجود دارد. علاوه بر این، در سرماخوردگی علائم بعد از چندین روز برطرف می شود، ولی این علائم در حساسیت به مدت بیشتری باقی می ماند و بهبود نیم یابد. بنابراین، با وجود این همه اختلاف بین علائم سرماخوردگی و حساسیت بینی، معمولا افتراق این دو به راحتی امکان پذیر است اما معاینه بالینی و به خصوص مشاهده داخل بینی تشخیص را قطعی می کند. پوست پوشاننده داخل بینی در افراد سرماخورده کاملا قرمز و پرخون است اما در مبتلایان به حساسیت کم رنگ و رنگ پریده. سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است که باید دوره آن طی شود و استراحت کردن و نوشیدن مایعات گرم در بهبود آن سودمند است. در مورد حساسیت بینی، درمان دارویی علائم بیماری را کاهش می دهد، اما باعث علاج کامل و ریشه کن شدن آن نمی شود.

آلرژی آنافیلاکسی

آنافیلاکسی واکنش سریع و شدید آلرژیک است که به سرعت شروع می شود. این واکنش می تواند تهدید کننده زندگی باشد و باید به عنوان وسیله اورژانس پزشکی درمان شود. این نوع واکنش های آلرژیک چندین علائم مختلف را نشان می دهد که می تواند چند دقیقه یا چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن ظاهر شود. اگر قرار گرفتن در معرض آلرژن داخل وریدی باشد، شروع واکنش معمولا بین 5 تا 30 دقیقه طول می کشد. آلرژن غذایی طول می کشد تا باعث واکنش آنافیلاکتیک شود.

بیشتر بخوانید : حساسیت به توت فرنگی ♥ آلرژی غذایی کودکان ♥ آلرژی و تنگی نفس ♥ آبریزش بینی و عطسهدرمان سرفه های آلرژیک در طب سنتی

  • احد کاظمی

سرطان مثانه

شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۱۲ ب.ظ

سرطان مثانه

سرطان مثانه ،سرطان مثانه در زنان،سرطان مثانه چه علائمی دارد،سرطان مثانه کشنده است؟،سرطان مثانه چیست،سرطان مثانه زنان،سرطان مثانه درمان،سرطان مثانه بدخیم،سرطان مثانه مردان،سرطان مثانه درمان دارد،سرطان مثانه در زنان جوان،علائم سرطان مثانه در زنان چیست،درمان سرطان مثانه در زنان،علایم سرطان مثانه در زنان،نشانه سرطان مثانه در زنان

سرطان مثانه

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد بیماری سرطان مثانه و علل و علائم آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.این سرطان یکی از انواع سرطان‌های سلول‌های پوششی است. این سرطان دومین سرطان شایع دستگاه ادراری-تناسلی است. سن متوسط برای تشخیص کانسر مثانه ۶۵ سالگی است. میزان بروز سرطان مثانه در مردان بیشتر است. این سرطان در سفیدپوستان بیش از سیاه‌پوستان مشاهده می‌شود.در ایران، مردان چهار برابر بیش‌تر از زنان به این سرطان مبتلا می‌شوند.مثانه عضوی توخالی در پایین حفره لگن است و محل تجمع ادرار تولید شده از کلیه هاست که از طریق حالب ها وارد آن می شود . ظرفیت مثانه حدود ۴۰۰ – ۵۰۰ سی سی ادرار است .این عضو نیز ممکن است دچار رشد سلول سرطانی شود .

سن ابتلا سرطان مثانه

تومور یا سرطان مثانه در واقع رشد غیرطبیعی سلول های مثانه است.تومور ها ممکن است مهاجم یا غیر مهاجم باشند. خوشبختانه تومور های غیرمهاجم معمولا به داخل دیواره مثانه دست اندازی (متاستاز دادن )نمی کنند.اگر یک تومور مهاجم باشد, ممکن است سلول های آن به دیواره مثانه و سپس به سایر ارگان های بدن از طریق خون و جریان لنفاوی دست اندازی کنند.تومور های مثانه معمولا آقایان را ۴ برابر خانم ها مبتلا می سازند . شایعترین سن ابتلا به سرطان مثانه ۶۵ سالگی است ولی نباید فراموش کنیم که در افراد ۲۰ – ۳۰ ساله هم اینجانب دیده ام . این سرطان کشنده‌ترین سرطان دستگاه ادراری و دومین سرطان شایع دستگاه ادراری-تناسلی است .

علت سرطان مثانه

کشیدن سیگار : مهمترین علت این سرطان سیگار است . افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری چهار برابر بیشتر احتمال سرطان مثانه دارند .

مصرف تریاک

مواد شیمیایی صنعتی : بنزیدین و فنیل آمین

درکارخانجات لاستیک سازی , رنگ سازی و پارچه بافی وبه ندرت آرایشگرها

کارگران کارخانه های چرم و نقاشان و خشک شویی ها

کارگرانی که با آلومینیوم سرو کار دارند

اگریکی ازاعضا خانواده شما مبتلابه این سرطان است ,احتمال ابتلا شما نیز بیشتر است.

سنگ مثانه ، عفونت شیستوزومیازیس ، عفونتهای مکرر مثانه

سابقه رادیوتراپی

استفادۀ بلندمدت از سوند جهت ادرار

سرطان مثانه چیست؟

این سرطان به طور کلی از لایه ی داخلی مثانه آغاز می شود (به عنوان مثال، مخاط) و ممکن است به لایه های عمیق نیز سرایت کرده و رشد کند.در عوض ممکن است به مدتی طولانی، به مخاط بستگی داشته باشد. سرطان مثانه ممکن است در انواع مختلف ظاهر شود. شایع ترین شکل آن، ظاهر درختچه ای (پاپیلاری) است، اما ممکن است به شکل یک گره، رشد جامد نامنظم یا ضخیم شدن ضعیف دیواره داخلی مثانه نیز، ظاهر شود. سرطان مثانه را می توان به صورت سطحی و تهاجمی تقسیم کرد، در حالیکه درمان نوع اول بهتر از درمان دوم است. درمان اولیه برای این سرطان برداشتن تومورهای مثانه (TURBT) است که از طریق مثانه خارج می شود و بررسی های لازم مربوط به هر دو مرحله و درجه تومور را فراهم می کند. به این ترتیب، این سرطان، طبقه بندی شده و براساس میزان گسترش سرطان و درجه بندی ؛ سلول های غیر طبیعی و یا تهاجمی در زیر میکروسکوپ بررسی می شوند.

انواع سرطان مثانه

با توجه به نوع سلول‌های بدخیم (سرطانی) در سلول‌های پوشش دستگاه ادراری مثانه، سه نوع سرطان ایجاد می‌شود: کارسینوم سلول ترانزیشنال (Transitional Cell Carcinoma): سرطانی است که در سلول‌های موجود در درونی‌ترین لایه پوشش دستگاه ادراری مربوط به مثانه ایجاد می‌شود. بیشتر سرطان‌های مثانه در این سلول‌های ارتجاعی ایجاد می‌شوند. کارسینوم سلول سنگفرشی (Squamous Cell Carcinoma): سرطانی است که در سلول سنگفرشی که سلول‌هایی ظریف و مسطح هستند ایجاد می‌شود و ممکن است پس از عفونت‌ها یا التهاب‌های بلندمدت، در پوشش دستگاه ادراری مثانه به‌وجود آیند. این سرطان زیر میکروسکوپ شبیه سرطان پوست است. آدنوکارسینوم (Adenocarcinoma): سرطانی است که در سلول‌های غده‌ای (Glandular) مثانه بوجود می‌آید. سلول‌های غده‌ای موجود در پوشش دستگاه ادراری مثانه، موادی مخاط مانند تولید می‌کنند.

علائم سرطان مثانه

در اکثر مواقع یکی از شایع ترین علائم این سرطان ، وجود خون در ادرار است. یکسری از علائم نیز ممکن است در بعضی از افراد مبتلا به این سرطان دیده شود مانند ضعف، کاهش وزن و درد استخوانی. علائم این سرطان عبارتند از:

وجود خون در ادرار

تخلیه ادرار همراه با درد

تکرر ادرار

نیاز سریع به تخلیه ادرار

بی اختیاری در دفع ادرار

درد در ناحیه شکم

درد در قسمت تحتانی کمر

عوامل سرطان مثانه

هنوز عوامل ایجاد این سرطان کشف نشده اند اما کشیدن سیگار و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. و مانند سایر سرطان ها، به نظر می رسد که تغییر در DNA سلول ها، دلیل به وجود آمدن این سرطان باشد.

درمان سرطان مثانه

– در حدود ۷۰% از افرادی که با سرطان مثانه مراجعه می کنند ، تنها لایه سطحی مثانه آنها درگیر است و درگیری عضلات مثانه در آنها مشاهده نمی شود. درمان اولیه که برای آنها انجام می شود برداشتن تومور از طریق سیستوسکوپ (TURBT) و تراشیدن مثانه می باشد؛ معمولاً بعد از این کار از یک درمان تکمیلی به منظور جلوگیری از عود استفاده می کنند. – در حدود ۲۵-۲۰ % از افراد فوق تومورشان بعد از مدتی به نوع تهاجمی تبدیل می شود. – ۳۰% باقیمانده از ابتدا ، با درگیری ماهیچه های مثانه مراجعه می کنند ؛ در این حالت جراحی آنها به صورت برداشت کامل مثانه (سیستکتومی- (Cystectomy و بافت های اطراف است.

علل سرطان مثانه چیست؟

آرایش ژنتیکی، نژاد و تاریخچه‌ی خانوادگی : این سرطان بیشتر در میان مردان سفیدپوست بالای ۴۰ سال شایع است. وجود سابقه سرطان مثانه یا مجاری ادراری در خانواده‌ی نزدیک، یعنی والدین و فرزندان، احتمال ابتلا برای سایر اعضا را تشدید می‌کند.التهاب مزمن مثانه : درصورتی‌که عفونت مثانه عود کند یا عامل دیگری در بلندمدت باعث تحریک مثانه شود، احتمال ابتلا به سرطان مثانه در شخص افزایش می‌یابد.سیگارکشیدن : هربار که دود تنباکو را استنشاق می‌کنید، درواقع طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی را وارد بدن خود می‌کنید. در طول زمان، این مواد شیمیایی در مثانه‌ی شما جا خوش می‌کنند. شاید برخی از این مواد همراه با ادرار دفع بشوند، اما همچنان به بافت داخلی مثانه‌تان آسیب وارد می‌کنند و شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار می‌دهند. قرارداشتن در معرض مواد شیمیایی خطرناک : افرادی که در صنایع بخصوصی مانند رنگ‌کاری، تعمیر خودرو، آرایشگری، رانندگی ماشین‌های سنگین، کار با چاپگرها و… کار می‌کنند، احتمالا در بلندمدت در معرض مواد شیمیایی خطرناک هستند. همین موضوع افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه را برای آنها در پی دارد.

جراحی سرطان مثانه

جراحی نخستین گزینه برای درمان این سرطان در مراحل اولیه آنست چون در مراحله اولیه احتمالا سرطان هنوز به دیگر بخش های بدن سرایت نکرده است. گاهی ممکنست برای مداوای سرطانی که عودت کرده و یا از جای دیگر بدن منتقل شده است نیز از جراحی استفاده شود. برای برخی از بیماران ممکنست بهترین گزینه درمانی، درمانی باشد که طی آن مثانه بیمار نگه داشته می شود. برای برخی دیگر از بیماران، ممکنست که برداشتن کل مثانه خطر سرطان دیگری را به همراه داشته باشد. پزشک پس از گفتگو با بیمار، مناسب ترین گزینه را انتخاب خواهد کرد.

تشخیص سرطان مثانه

آزمایش تشحیص این سرطان : آزمایش معمول برای تشخیص سرطان مثانه وجود ندارد. اما اگر در معرض خطر زیادی قرار دارید و یا نشانه‌هایی در شما دیده شده، احتمالا اولین آزمایش، آزمایش خون می‌باشد. اگر نیاز باشد به روش سیستوسکوپی از مثانه نمونه برداشته می‌شود تا در زیر میکروسکوپ آزمایش شود. نمونه برداری بهترین روش برای تشخیص سرطان مثانه است.

تصویربرداری : اگر این سرطان در بدن تشخیص داده شود، تصویربرداری می‌کنند تا دریابند که سرطان به بخش‌های دیگر نفوذ کرده یا خیر! تزریق با رنگ انجام می‌دهند تا تغییرات احتمالی در بدن را متوجه شوند. سی تی اسکن و ام آر آی بیشترین جزئیات را در اختیار ما قرار می‌دهند. سونوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد تصویر به جای تابش استفاده می‌کنند. آزمایشات تصویربرداری بیشتر برای تشخیص سرطان در ریه و استخوان انجام می‌شود.

آزمایش کامل ادرار و سیتولوژی ادرار

سونوگرافی کلیه و مثانه

سی تی شکم و لگن با و بدون ماده حاجب وریدی

سیستوسکوپی ( دیدن مثانه با اندوسکوپ )

عکسبرداری از قفسه سینه

مراحل سرطان مثانه

مرحله صفر: سرطان در پوشش داخلی باقی می‌ماند.

مرحله اول: سرطان به دیواره مثانه گسترش یافته است

مرحله دوم: سرطان به عضلات جدار مثانه رسیده است.

مرحله سوم: سرطان به بافت چربی در اطراف مثانه گسترش یافته است.

مرحله چهارم: سرطان به شکم، لگن، غدد لنفاوی، استخوان، ریه و یا کبد گسترش یافته است.

علایم و نشانه‌های سرطان مثانه

هماچوری

کم‌خونی به علت از دست دادن خون به صورت مزمن

علایم تحریکی ادرار: شامل تکرر ادرار، فوریت و سوزش ادرار

کاهش وزن قابل توجه، دردهای استخوانی که در مراحل پیشرفته ایجاد می‌شوند

درمان سرطان مثانه با پرتو درمانی

پرتودرمانی روشی است برای درمان سرطان که از اشعه ایکس با انرژی بالا یا دیگر انواع پرتوها برای نابودی سلول‌های سرطانی و همچنین جلوگیری از رشد و تکثیر آن‌ها استفاده می‌کند. دو نوع پرتودرمانی وجود دارد که به شرح زیر است: پرتودرمانی خارجی از دستگاهی بیرون از بدن برای ارسال پرتو به سمت سرطان استفاده می‌کند. پرتودرمانی داخلی از ماده رادیواکتیوی که در سوزن، دانه، سیم یا کاتتر هایی که مستقیماً وارد بدن می‌شوند و در نزدیکی سرطان قرار می‌گیرند، استفاده می‌کند.

درمان سرطان مثانه با شیمی درمانی

شیمی‌درمانی یکی از روش‌های درمان سرطان است که از داروها برای متوقف ساختن رشد سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند، شیمی‌درمانی این کار را با کشتن سلول‌ها یا با توقف تکثیر آن‌ها انجام می‌دهد. وقتی شیمی‌درمانی از طریق دهان یا تزریق وریدی یا عضلانی انجام می‌شود، داروها وارد جریان خون می‌شوند و می‌توانند از طریق بدن به سلول‌های سرطانی برسند. وقتی شیمی‌درمانی مستقیماً به مایع مغزی نخاعی، اندام یا حفره‌ای از بدن مانند شکم تزریق شود، داروها عمدتاً روی سلول‌های سرطانی واقع در آن ناحیه اثر می‌کنند. برای سرطان مثانه، شیمی‌درمانی ناحیه‌ای ممکن است داخل مثانه‌ای باشد. روشی که شیمی‌درمانی به آن صورت انجام شود به نوع و سطح سرطان بستگی دارد. شیمی‌درمانی ترکیبی درمانی است که در آن از بیش از یک داروی ضد سرطان استفاده می‌شود.

درمان سرطان مثانه با ایمن درمانی

ایمن درمانی، درمانی است که از سیستم ایمنی بدن بیمار برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کند. مواد ساخته‌شده از طریق بدن یا ساخته‌شده در آزمایشگاه برای تقویت یا افزایش سیستم دفاعی بدن در مقابل سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش درمانی سرطان را بیوتراپی نیز می‌نامند. مهارکننده‌های PD-1، نوعی از ایمن درمانی هستند که در درمان سرطان مثانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. PD-1 پروتئینی است که روی سطح سلول‌های T قرار دارد که باعث می‌شود بدن پاسخ‌های ایمنی مناسبی را از خود نشان دهد. وقتی PD-1 روی سلول سرطانی به پروتئین دیگری به نام PDL-1 می‌چسبد، مانع سلول T از کشتن سلول سرطانی می‌شود. سرطان مثانه ممکن است با ایمن درمانی درون مثانه‌ای که به آن BCG میگویند نیز درمان شود. BCG جایگزینی است برای درمان سرطان مثانه با استفاده از کاتتر.

غربالگری مبتلایان به سرطان مثانه

در بیمارانی که سابقۀ ابتلا به این سرطان را داشته‌اند، دو نوع آزمایش غربالگری می‌تواند انجام شود: سیستوسکوپی (Cystoscopy) : روشی است برای معاینۀ داخل مثانه و پیشابراه به‌منظور بررسی نواحی غیرطبیعی. سیستوسکوپ (لوله‌ای باریک و نورانی) را از طریق پیشابراه به درون مثانه می‌فرستند و ممکن است مقداری از بافت‌ها را برای آزمایش بردارند. یاخته شناسی ادرار (Urine Cytology): عبارت است از معاینۀ ادرار زیر میکروسکوپ برای بررسی سلول‌های غیرطبیعی.

تشخیص سرطان مثانه با آزمایش ادرار

در آزمایش ادرار وجود خون ( RBC) بیش از ۳ عدد مخصوصا در فرد بالای ۵۰ سال تا حد زیادی نشان دهنده سرطان مثانه است و حتما نیاز به سیستوسکوپی دارد .

تشخیص سرطان مثانه با سونوگرافی

سونوگرافی کلیه و مثانه اولین اقدام لازم در افرادی است که خون در ادرار ( هماچوری) دارند . در سونوگرافی اگر با دقت انجام شود ، توده مثانه دیده میشود و نیاز به سیستوسکوپی دارد .

تشخیص سرطان مثانه با سیستوسکوپی

سیستوسکوپی، یک روش است که اجازه می دهد تا داخل مثانه را از طریق یک لوله نازک روشن که شامل یک دوربین است رویت کنیم . با این ابزار همچنین می توان نمونه های کوچک (بیوپسی) از نواحی غیر طبیعی برداشت . بیوپسی بافت قابل اطمینان ترین راه و بهترین روش برای تشخیص سرطان مثانه است و توسط متخصص کلیه و مجاری ادراری ( اورولوژیست ) یا فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری (ارولوژی) انجام می شود .

درمان سرطان مثانه چیست

برداشت سرطان از طریق مجرا (TUR) : که بروش اندوسکوپیک و با دستگاهی بروش بسته انجام میشود . این روش با بی حسی و سرپایی انجام میشود .ابزار (resectoscope) با یک حلقه سیم کوچک است که از طریق مجرای ادرار به مثانه وارد می شود حلقه با برش یا سوزش و با جریان الکتریکی سبب حذف تومور و اجازه می دهد تا آن از مثانه خارج شود. استفاده از BCG در داخل مثانه : یکماه بعد از برداشت سرطان مثانه بروش اندوسکوپیک و TUR ، تزریق محلول BCG در داخل مثانه به تعداد ۶ عدد و بصورت هفتگی انجام می شود تا جلوی عود سرطان مثانه گرفته شود . تزریق این محلول در مطب و سرپایی است . برداشت جراحی کل مثانه :اگر سرطان مثانه بحدی بزرگ باشد که نتوان آندوسکوپی درمان کرد ،کل مثانه با جراحی برداشته شده ( رادیکال سیستوسکوپی ) و مثانه مصنوعی با استفاده از روده ساخته شده و به مجرای طبیعی بیمار پیوند زده می شود و شخص بصورت طبیعی ادرار میکند و نیاز به گذاشتن کیسه در پهلوی بیمار نیست .این روش بهترین و پیشرفته ترین جراحی سرطان مثانه است . این عمل توسط متخصص کلیه و مجاری ادراری ( اورولوژیست ) یا فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری (ارولوژی) انجام می شود . رادیوتراپی و شیمی درمانی :در موارد پیشرفته سرطان مثانه که امکان جراحی نباشد ، این درمان انجام می شود .

افزایش احتمال سرطان مثانه

سیگار کشیدن: مهمترین عامل ابتلا به سرطان مثانه مصرف سیگار است و میزان خطر بستگی به مدت و مقدار مصرف سیگار دارد. خطر ایجاد سرطان مثانه در افراد سیگاری دو برابر افراد غیر سیگاری است. سرطان مثانه در مردان و افراد مسن بیشتر دیده می‌شود. میانگین سنی افراد هنگام تشخیص 65 سال است. بنابراین جنسیت (در ایران، مردان چهار برابر بیش‌تر از زنان به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند.) و سن از عوامل موثر بر سرطان مثانه هستند. سابقه خانوادگی، شانس ابتلا به این سرطان را دو برابر می‌کند. میزان بروز سرطان مثانه در سفیدپوستان بیش از سیاه‌پوستان است. تماس‌های شغلی با مواد شیمیایی مانند رنگ‌های صنعتی، دود زغال‌سنگ، یا مواد شیمیایی مورد استفاده در لاستیک‌سازی، برخی رنگ‌ها یا منسوجات احتمال ابتلاء به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد. (سال‌های زیادی طول می‌کشد تا سرطان مثانه بروز کند.) ترکیبات آروماتیک موجود در آلودگی هوا با اتصال به دی.ان.آ (DNA) و تجزیه آن احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهند. عفونت‌های مزمن ادراری درمان نشده تروما به اپی‌تلیوم مثانه ناشی از سنگ و عفونت‌های مکرر. سیکلوفسفامید که در شیمی درمانی و برای درمان برخی از انواع سرطان‌ها استفاده می‌شود تنها ماده‌ پزشکی است که موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه می‌شود. استفادۀ بلند مدت از سوند جهت ادرار. آشامیدن آبی که حاوی میزان زیادی آرسنیک است.

درجه بندی سرطان مثانه

درجه بندی سرطان، به شکل سلول‌ها در زیر میکروسکوپ مربوط می‌شود. درجه سرطان فاکتوری در پیش‌بینی احتمال عود سرطان پس از درمان و شانس زنده ماندن فرد مبتلا می‌باشد. تومورهای مثانه به دو درجه پایین (low) و بالا (High) تقسیم می‌شوند. درجه تومورهای غیر تهاجمی می‌تواند پایین و بالا باشد. در صورتی که تمام تومورهای تهاجمی (تومور مرحلۀ T1 و بیشتر) درجه بالا هستند.

رژیم غذایی مناسب برای سرطان مثانه

متخصصان هشدار دادند افرادی که روزانه بیش از 53 گرم پنیر (53 گرم پنیر تقریبا به اندازه یک تکه کوچک شکلات است.) مصرف می‌کنند احتمال بروز سرطان مثانه در آن‌ها بیش از 50 درصد افزایش می‌یابد. در عین حال خوردن کمتر از این مقدار پنیر در روز هیچ خطری برای سلامت مثانه ندارد. چربی‌های اشباع شده مثل گوشت و لبنیات احتمال بروز این سرطان را تشدید کرده اما در عوض چربی‌های سالم مثل روغن زیتون نقش حفاظت کننده در برابر این بیماری دارند. مصرف چای سبز منجر به کاهش التهابات در جدار مثانه و سایر سلول‌های بدن می‌شود و نقش پیشگیری کننده در سرطان مثانه را دارد. ترب و تربچه نیز نقش پیشگیری کننده‌ای در وقوع سرطان مثانه دارند. مصرف ماست نیز در خانم ها 46% ودر آقایان 36% نقش پیشگیری کننده دارد. سبزیجات به خصوص کلم بروکلی و فلفل سبز (فلفل سبز سرشار از ویتامین A و C است که از جمله ویتامین‌های ضداکسیدان هستند و روی رادیکال‌های آزاد که اثر تخریبی بر روی سلول‌های سالم دارند، اثرگذارند) استفاده کنید. مصرف آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین آ، ای، سی، روی و سلنیوم نقش مهمی در پیشگیری از بروز سرطان مثانه دارد.

بیشتر بخوانید : درمان سنگ مثانهدرمان التهاب مثانهدرمان سرطان تخمداندرمان سرطان پروستاتسرطان بیضه چیست

  • احد کاظمی

سرطان دماغ

پنجشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۱ ب.ظ

سرطان دماغ

سرطان دماغ ،مرض سرطان دماغ،علاج سرطان دماغ،انواع سرطان دماغ،علایم سرطان دماغ،عوارض سرطان دماغ،علائم سرطان بینی،علایم سرطان بینی،علائم سرطان دماغ،علائم سرطان بینی چیست،علائم سرطان خون دماغ

سرطان دماغ

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان دماغ صحبت کنیم .امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.بینی و سینوس ها هم مثل هر عضو دیگری ممکن است درگیر غده های سرطانی شوند، غده های (تومور) خوش خیم و غده های (تومور) بد خیم. غده های خوش خیم از سرعت رشد بسیار کمتری برخوردارند، اغلب راحت تر کنترل و درمان می شوند اما غدد بد خیم خیلی سریع رشد میکنند و داخل بافت و استخوان نفوذ می کنند. تومور های بدخیم متاستاز ایجاد می کنند . در سرطان بینی معنی که سلول های سرطانی وارد خون و سیستم لنف شده و در کل بدن پخش می شود و نقاط دیگر بدن را درگیر می کند. به همین علت لازم است از نشانه های خطر این بیماری هرچه زودتر مطلع شوید تا توان مقابله با آن را داشته باشید، در این مقاله به نکات مهمی اشاره خواهد شد؛ همراه ما باشید.

علائم سرطان دماغ

متاسفانه در سرطان بینی علائم بسیار به بیماری های خفیف تر نزدیک می باشد، به طور مثال تورم و آبریزش از بینی و چشم، انسداد و ورم در ناحیه گردن و… است. حال باید بدانید نشانه سرطان بینی چیست؟ این علائم در بسیاری موارد توسط پزشکان نیز به سرماخوردگی و آلرژی تشبیه می شود.مسئله ای که باید حتما به آن دقت داشت، ادامه دار شدن این علائم بیش از 2 الی 3 هفته است که در این صورت لازم است فوراً جهت پی گیری به پزشک مراجعه شود تا روند درمانی هرچه سریعتر انجام شود. علایم سرطان بینی بسیار مشابه علائم سینوزیت، سرماخوردگی و آلرژی است. به جز علائم یاد شده، علائم اختصاصی تری وجود دارد که در ادامه به ذکر آن ها خواهیم پرداخت: 1- دو بینی یا کاهش دید 2- تورم به ویژه در گونه 3- زخم یا خون ریزی درکام و دهان 4- درد در ناحیه دهان و صورت 5- خون ریزی بینی 6- لق شدن دندان ها

انواع سرطان دماغ

کارسینوم سلول سنگفرشی: رشد سریع،احتمال متاستاز

بازال سل کارسینوما: به مدت طولانی کوچک و سپس به صورت موضعی رشد می یابد.

کراتوزهای ناشی از افتاب،کیستهای سبابه وخالها

رینوفیما: ناشی از رشد بیش از حد غدد سبابه

تشخیص سرطان دماغ

با بررسی بیمار و علائم، ممکن است توده در بینی صورت یا داخل حفره دهانی وجود داشته باشد. در این بخش تشخیص سرطان(تومود) بینی را بررسی می کنیم. توده ی داخل بینی امکان دارد با پولیپ های طبیعی بینی اشتباه گرفته شود . وجود تومور سینوس فکی و نفوذ آن به بافت های نرم گونه باعث تورم شدید در صورت می شود. همچنین تومور دهانی با نفوذ به استخوان ها می تواند باعث لق شدن دندان و یا زخم کام شود، اگر تومور به کاسه ی چشم فشار آورد باعث بیرون زدگی چشم خواهد شد، وجود تومور در دال کاسه ی چشم نشان از پیشرفتگی آن و درمان دشوار دارد. اغلب پزشک پس از بررسی موارد ذکر شده، برای مشخص کردن حدود ضایعه سی تی اسکن بعنوان روش تشخیص اولیه و همچنین آندوسکوپی بینی و نمونه برداری را بعنوان تشخیص نهایی و قبل از جراحی توصیه مینماید.

درمان سرطان دماغ

درمان سرطان (تومور) با جراحی به سه دسته ی جراحی های پلاستیک، جراحی های باز و جراحی های اندوسکوپیک تقسیم میگردد، جراحی این تومور ها اغلب سه مرحله دارد: مرحله ی اول درمان سرطان (تومور) با جراحی مشخص کردن دسته ساختمان های استخوانی و بافت نرم که باید خارج شود، است. مرجله ی دوم درمان سرطان (تومور) با جراحی طراحی روشیست که آشکار سازی کافی ایجاد کند و در عین حال کمترین آسیب به زیبایی بیمار وارد سود. مرحله ی سوم درمان سرطان (تومور) با جراحی طراحی ترمیم و بازسازی برای بیمار با استفاده از پروتز ها و تکنیک های بافت نرم است. در نهایت نسبت به ادامه دار شدن علائمی که ذکر شد محتاط باشید همچنین یکی از شایع ترین اتفاقات در تومور های بینی و سینوس، بروز علائم از یک بینی می باشد که باید به آن توجه بسیار داشت. علائم شامل: خون ریزی از یک بینی آبریزش از یک بینی گرفتگی یک بینی عزیزان به این نکته دقت داشته باشید با توجه به علائم بیماری و تشخیص به موقع، شانس بهبود شما افزایش شایانی خواهد داشت.

تفاوت سرطان خوش خیم و بدخیم دماغ

تومورهای خوش خیم به بافت های اطراف آسیب نمی‌زند. تومورهای بدخیم به بافت نرم استخوان بینی ،صدمه زده و باعث ایجاد سرطان می گردد. سینوس خوش خیم به خاطر وجود کیسه اطراف خود ،درمانی راحت تر از تومور بدخیم را دارا می‌باشد.

شایع ترین علائم سرطان دماغ

گرفتگی یک طرفه بینی – ترشح و خون ریزی (ترشحات خونابه ای) یک طرفه – درد صورت – بیرون زدگی چشم

تشخیص سرطان دماغ

شناسایی ضایعات بدخیم در سینوس‌های پارانازال دشوار است، زیرا این منطقه، قابل مشاهده و لمس نیست. توده های سرطانی بینی، ممکن است زیر پولیپ های بینی پنهان شده و با پولیپ های ساده اشتباه گرفته شود. علایم سرطان بینی کاملا شبیه سرماخودگی های حاد می باشد و تشخیص آن ،دشوار است. برای تشخیص این سرطان، باید از سر و گردن و اعصاب جمجمه‌ای آزمایش و معاینه کامل انجام شود. تشخیص فیزیکی نئوپلاسم یا سرطان سینوس های بینی، کاری اشتباه و سی تی اسکن و آندوسکوپی بینی و نمونه برداری از تومور هم برای تشخیص، از اهمیت بسیاری برخوردار هست.

علائم و نشانه های تومور بینی و سینوس

ناحیه بینی و سینوس مانند دیگر نواحی بدن ممکنست دچار غده یا تومورهای بدخیم یا خوش خیم گردد .تومورهای خوش خیم در بیشتر موارد رشد آهسته داشته و به بافتهای مجاور دست اندازی نمی کنند وکپسولی که دور آنها را گرفته موجب میشود عمل جراحی برداشتن آنها آسانتر باشد . تومورهای بدخیم رشد سریع دارند .بشدت در استخوان ،عصب ،بافت نرم و پوست نفوذ می کنند به همین علت درمان آنها مشکل تر است . این تومورها باعث متاستاز می شوند یعنی سلولهای غده در خون و سیستم لمف وارد و در مناطق مختلف بدن پخش میشود . به عبارتی این درگیری در غده های بدخیم منحصر به تنها محل اولیه نبوده ودر جاهای دیگری نیز ممکنست دیده شود. متاسفانه تومورهاییکه در ناحیه بینی و سینوس دیده میشوند علایم اختصاصی ندارند ونشانه های آنها مانند بیماریهای شایع وبیخطر دیگر است . این موضوع موجب می گردد که در بسیاری موارد بیمار و حتی پزشک این علایم را به حساب بیماریهایی مثل سرماخوردگی یا سینوزیت گذاشته وماه ها تشخیص بیماری به تاخیر میافتد.

ملاحظات درمانی سرطان دماغ

درمان تومورهای خوش‌خیم و بدخیم بینی و سینوس‌ها، کار بسیار پیچیده‌ای است و ممکن است به معاینه و ارزیابی توسط چندین متخصص مختلف شامل گوش و حلق و بینی، رادیوتراپیست، سرطان‌شناسی (انکولوژی)، جراح اعصاب و غیره نیاز داشته باشد. روش مناسب برای درمان بیمار با توجه به وضعیت سلامت عمومی او و نیز نوع، موقعیت و میزان گستردگی ضایعه سرطانی تعیین می‌شود. درگیر شدن بافت‌ها و ساختارهای اطراف از جمله کاسه چشم، حفره درون‌جمجمه‌ای (جمجمه و مغز) و بافت‌های نرم صورت نیز اهمیت زیادی از این نظر دارد. علاوه بر آن، گسترش احتمالی ضایعه به گره‌های لنفاوی مجاور و سایر قسمت‌های بدن می‌تواند بر نوع روش درمانی مورد استفاده تأثیر زیادی داشته باشد.

درمان سرطان دماغ با جراحی

اگر عمل جراحی برای درمان تومور سرطانی در بیمار در نظر گرفته شود، چندین روش مختلف برای انجام آن وجود دارد. به طور کلی روش‌های جراحی به دو دسته اصلی شامل “جراحی باز” و “جراحی آندوسکوپی” تقسیم می‌شود. صرف نظر از نوع روش مورد استفاده برای جراحی سینوس ، اهداف مورد نظر از انجام این عمل عبارت است از: حذف کامل تومور برداشتن بافت‌های حاشیه‌ای در اطراف تومور به نحوی که هر گونه گسترش میکروسکوپی علائم تومور را بتوان به وضوح دید. حفظ اعصاب و رگ‌های خونی حیاتی در ناحیه اطراف محل جراحی حفظ توانایی عملکرد بینی، سینوس‌ها و سایر ساختارهای درگیر در عارضه حفظ ساختارهای تفکیک کننده حفره جمجمه (مغز) از حفره‌های سینوسی به طور کلی عمل جراحی را می‌توان به سه مرحله تقسیم کرد. اولین مرحله مربوط به برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات پیش از عمل است که شامل بحث و بررسی دقیق بیمار با تمام اعضای تیم پزشکی، انجام آزمایش‌های تشخیصی مناسب و بررسی نتایج آنها و در نهایت، تعیین جزئیات و مراحل برنامه جراحی می‌باشد. مرحله دوم شامل خود عمل جراحی است. این مرحله شامل دسترسی به تومور، برداشتن آن و در نهایت، بازسازی و ترمیم عوارض ناشی از آن است. مرحله سوم از برنامه جراحی، شامل مراقبت های بعد از جراحی اندوسکوپی سینوس و احتمالاً درمان‌های تکمیلی از جمله پرتو درمانی یا شیمی درمانی بر اساس نیازهای اختصاصی بیمار است. برای همه بیمارانی که عمل جراحی روی آنها انجام می‌شود لازم است که در نوبت‌های دراز مدت مجدداً به پزشک مراجعه کنند تا معاینات و آزمایش‌های عکسبرداری تکمیلی جهت پایش وضعیت بیمار انجام شود.

بیشتر بخوانید : خون دماغ شدن ♥ سرطان دهان چیست ♥ سرطان لب چیست

  • احد کاظمی

گوشت شترمرغ

سه شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۲ ب.ظ

گوشت شترمرغ

گوشت شترمرغ ,گوشت شترمرغ گرم یا سرد؟,گوشت شترمرغ قیمت,گوشت شترمرغ در بارداری,گوشت شترمرغ برای زنان باردار,گوشت شترمرغ برای نقرس,گوشت شترمرغ برای نوزاد,گوشت شترمرغ کیلویی چند,گوشت شترمرغ برای کودکان,گوشت شترمرغ از کجا بخریم

گوشت شترمرغ

توضیحاتی در مورد گوشت شترمرغ

گوشت شترمرغ به طور طبیعی در برابر باکتری های مضر مثل E.coli و Salmonella مقاوم است. در واقع یک PH خاص در این گوشت مانع آلودگی آن به این باکتری ها می شود. برای دست یابی به این حد PH تولید کننده های شترمرغ باید در طول فرایند حمل و نقل و در حین کشتار، استرس آنها را کم کنند.

قیمت گوشت شترمرغ

ران بدون استخوان شترمرغ بشقابی،وکیوم 195000 380000 2 ماهیچه شترمرغ بشقابی،وکیوم 195000 380000 3 فیله (بادبزنی، مغز ران و سفید ران صدفی) بشقابی،وکیوم 205000 400000 4 آب گوشتی شتر مرغ (ران و گردن) بشقابی،وکیوم 147000 285000 5 گردن شتر مرغ بشقابی،وکیوم 65000 123000 6 چرخ کرده خالص شتر مرغ بشقابی 120000 230000 7 بال و بازوی بدون پوست بشقابی،وکیوم 65000 123000 8 دل و جگر پاک شده بشقابی 127000 245000 9 سنگدان شتر مرغ بشقابی 57000 105000 10 چربی جامد شتر مرغ بشقابی 72000 135000

خواص گوشت شترمرغ

گوشت شتر مرغ در گروه گوشت های قرمز طبقه بندی می شود البته با خواصی بسیار بیشتر و مضراتی بسیار کمتر. گوشت شترمرغ از ارزش غذایی بسیار بالایی برخورداراست، طوری که می توان گفت یکی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز در دسترس است. نکته جالب توجه در مورد گوشت شترمرغ این است که کالری، کلسترول و چربی آن حتی از گوشت مرغ و بوقلمون هم پایین تر است.

مضرات گوشت شترمرغ

گوشت شتر مرغ غلیظ است و به همین دلیل افرادی که دارای معده ضعیف هستند از مصرف بیش از حد آن باید اجتناب کنند. برای افراد گرم مزاج مضر است.

غذا با گوشت شترمرغ

کباب شترمرغ مواد لازم: – گوشت شتر مرغ چرخ شده: ۳ کیلوگرم – فلفل قرمز خرد شده: ۱ عدد – فلفل سبز خرد شده: ۱ عدد – پیاز بزرگ خرد شده: ۱ عدد – آب آلبالو: ۲ پیمانه – روغن زیتون: ۲ پیمانه – سیر ریز شده: ۵ عدد – سس: ۲ قاشق غذاخوری – رزماری: ۱ قاشق غذاخوری – فلفل: ۲ قاشق چایخوری – آویشن: ۱ قاشق چایخوری طرز تهیه: تمام مواد تشکیل‌دهنده را با هم مخلوط کرده و کاملا ورز می‌دهیم سپس آن را برای مدت ۲۴ ساعت در آب نمک و سرکه می‌خوابانیم. این کار باعث مزه‌دار شدن و تردشدن گوشت می‌شود. در مرحله بعد آن را به سیخ کشیده و برای مدت ۲ دقیقه حرارت می‌دهیم (در صورتی که نخواهیم کباب ما زیاد آبدار باشد آن را بیشتر حرارت می‌دهیم) پس از آن آماده سرو می‌باشد. نکته: در صورتی که بخواهیم کباب لقمه‌ای تهیه کنیم می‌توان پیش از طبخ گوشت شترمرغ می‌توان آن را به‌ وسیله سس سویا طعم‌دار کرد و یا در مخلوطی از آب‌لیموترش، روغن زیتون، سیر له‌شده، فلفل قرمز خردشده، پودر زیره سبز، پودر تخم گشنیز، نمک و فلفل سیاه قرار داد (به‌دلیل اینکه این گوشت خیلی سریع طعم را به خود جذب می‌کند بهتر است به‌ مدت کم در این طعم‌دهنده‌ها قرار داده شود) سپس آن را به سیخ کشیده و روی آتش در زمان کوتاهی کباب کرد.پیتزا با گوشت شترمرغ مواد لازم: – گوشت ران شترمرغ: ۱۲ تا ۱۸ برش – نان پیتزا: ۶ عدد – روغن زیتون: ۲ قاشق چایخوری – گوجه فرنگی (نصف شده): ۱۲ تا ۱۸ عدد – تخم مرغ: ۶ عدد – نمک و فلفل: به مقدار لازم – گوجه فرنگی له شده مخلوط با پیاز (به دلخواه): به مقدار لازم طرز تهیه: سطح نان پیتزا را با گوجه فرنگی و پیاز مخلوط شده آغشته کنید، سپس برش‌های گوشت و گوجه فرنگی برش داده شده را روی آن قرار دهید. کمی پونه، نمک، فلفل و روغن زیتون بر آن بپاشید و در طبقه بالای فر در دمای ۲۴۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید. در نهایت تخم مرغ‌ها را نیمرو کرده و بعد از پختن پیتزاها روی آن قرار دهید.

طعم گوشت شترمرغ

گوشت شترمرغ از جمله گوشت پرندگانی است که علاوه بر لذیذ بودن فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد. شاید خیلی‌ها علاقه‌مند باشند این گوشت را جایگزین گوشت‌های مضر دیگر بکنند اما نمی‌دانند چه غذاهایی را می‌توان با این نوع گوشت تهیه کرد تا هم بتوانند از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند گردند و هم بتوانند غذایی خوش طعم را با آن تجربه کنند. در ادامه چهار نوع غذای خوش طعمی که می‌توانید با این گوشت تهیه کنید ذکر خواهیم کرد.

طبع گوشت شترمرغ

گوشت شتر مرغ مزاجی گرم و خشک دارد و مصلح ان سرکه است

گوشت شترمرغ چه خواصی دارد

میزان چربی، کالری و کلسترول آن کم و غنی از ویتامین های ب1، ب2 ،A ،C و منیزیم و روی است. ران و سینه بخش های اصلی گوشت شترمرغ را تشکیل می دهد .مهم ترین مزیت بهداشتی گوشت شترمرغ آن است که در مقایسه با گوشت گاو هیچگونه بیماری انگلی را به انسان منتقل نمی کند گوشت شتر مرغ مزاجی گرم و خشک دارد و مصلح ان سرکه است. فاکتور مهم دیگری که در این گوشت پیدا می شود، ویتامین E است که یکی از موثرترین آنتی اکسیدان های طبیعی است. کم بودن چربی بین ماهیچه ای گوشت شترمرغ یکی از خواص مهم آن به شمار می رود لذا مصرف متعادل آن برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند یا از بیماری قلبی عروقی رنج می برند مفید است.

گوشت شترمرغ در بارداری

آیا واقعا آهن بالای گوشت قرمز باعث می‌شود که فقط مصرف این نوع از گوشت به خانم‌های باردار یا بچه‌ها توصیه شود؟ ببینید، از نظر علمی محتوای آهن و روی گوشت قرمز بیشتر از گوشت سفید است و این موضوع باعث نمی‌شود که ما به خانم‌های باردار توصیه کنیم در دوران بارداری سهم گوشت خود را تنها از طریق مصرف گوشت قرمز برآورده کنند. چون یک خانم باردار باید نیاز روزانه بدن خود به آهن را از طریق تمام گروه‌های غذایی به دست آورد و اینکه اطرافیان خانم‌های باردار بخواهند در تمام 9 ماه بارداری مدام به او گوشت قرمز، جگر و پاچه و مغز بخورانند تنها اتفاقی که برای این افراد می‌افتد این است که پس از 9 ماه دچار 25 تا 30 کیلوگرم اضافه وزن می‌شوند و اتفاق خاص دیگری برایشان پیش نخواهد آمد.

گوشت شترمرغ برای زنان باردار

گوشت شتر مرغ بسیار شبیه گوشت گوسفند و گاو است ولی دارای چربی کمتر و مفیدتر است به شرطی که این گوشت از جای معتبر و سالم تهیه شود برای زنان باردار مشکلی ندارد البته باید در نظر داشت که زیاده روی در هر ماده غذایی صحیح نیست و باید به اندازه مصرف شود.

گوشت شترمرغ برای نقرس

مصرف گوشت شترمرغ به افرادی که دچار اضافه وزن هستند، برای فلج، سستی و خواب رفتن اعضا، درد مفاصل، سیاتیک، نقرس و بیماری‌های سرد رحمی مفید است و می‌تواند به عنوان یک منبع مهم آهن برای افراد دچار کم خونی و زنان حامله به شمار آید

گوشت شترمرغ و خواص آن

ورزشکاران برای عضله‌سازی و ترمیم عضلات‌شان که در زمان ورزش آسیب دیده‌اند به پروتئین نیاز دارند. همچنین، پروتئین موجب بهینه‌سازی ذخیره‌ی کربوهیدرات به شکل گلیکوژن است. پروتئین منبع ایده‌آلی برای سوخت و ساز زمان ورزش به حساب نمی‌آید، ولی زمانی‌که رژیم غذایی‌مان کربوهیدرات کافی را در خود جای نمی‌دهد، می‌توان از آن استفاده کرد. اگر می‌خواهید عضله‌سازی را سرعت ببخشید، فراهم کردن منبع خوبی از پروتئین در طول روز ضروری است. پروتئین از آمینو اسید تشکیل شده است. این آمینو اسیدها هستند که عضلات و ذرات بدن را تشکیل می‌دهند. بدون آمینو اسید، ایجاد، حفظ و ترمیم بافت‌ها و عضلات کاری غیرممکن است.گوشت شترمرغ در مقایسه با دیگر انواع گوشت از سدیوم کمتری برخوردار است. سدیوم از جمله عناصری است که در بسیاری از خوراکی‌ها و حتی آب نیز وجود دارد. بدن ما به میزان اندکی سدیوم در رژیم غذایی‌مان نیاز دارد تا بتوان حجم و فشار خون را کنترل کرد. بااین‌حال، بسیاری از افراد چندین برابر میزان مورد نیازشان سدیم مصرف می‌کنند. افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند، مانند فشار خون بالا، سنگ کلیه، و بیماری‌ها قلبی، بهتر از از گوشت شترمرغ استفاده کنند و از خواص گوشت شترمرغ بهره بگیرند.

گوشت شترمرغ برای سالمندان

این گوشت با وجود چربی کم، دارای قدرت سیرکنندگی بالایی است. همچنین این گوشت سدیم بسیار کمی داشته و مناسب برای بیماران فشار خونی بوده و به دلیل دارا بودن اسید چرب امگا 3، بهترین و مناسب ترین گوشت برای افراد سالمند و بیماران قلبی عروقی نیز محسوب می گردد.

گوشت شترمرغ

* گوشت شترمرغ یک گوشت طعم دار است و مزه آن شبیه گوشت مرغ نیست و اگر به طور صحیح پخته شود، طعم آن مثل استیک می شود. * این گوشت بافت ضعیفی دارد و به تعبیری لطیف است بنابراین نباید زیاد پخته شود چون زود خشک می شود. * میزان زمانی که برای پخت یک برش از گوشت شترمرغ صرف می شود کمتر از زمان پخت برای همان میزان گوشت گاو است. * پیش از طبخ گوشت شترمرغ می توان آن را به وسیله سس سویا طعم دار کرد و یا در مخلوطی از آب لیموترش، روغن زیتون، سیر له شده، فلفل قرمز خردشده، پودر زیره سبز، پودر تخم گشنیز، نمک و فلفل سیاه قرار داد (به دلیل اینکه این گوشت خیلی سریع طعم را به خود جذب می کند بهتر است به مدت کم در این طعم دهنده ها قرار داده شود) سپس آن را به سیخ کشیده و روی آتش در زمان کوتاهی کباب کرد. * استفاده از مایکروویو یا مایکروفر برای طبخ این گوشت توصیه نمی شود، چرا که به شدت آن را خشک می کند.

بیشتر بخوانید : گوشت خروس لاری ♥ گوشت شتر در بارداری ♥ گوشت قرمز برای کبد چرب

  • احد کاظمی

آبریزش بینی

جمعه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۵۸ ب.ظ

آبریزش بینی

آبریزش بینی,آبریزش بینی و عطسه,آبریزش بینی در بارداری,آبریزش بینی در پزشکی,آبریزش بینی نوزاد,آبریزش بینی کودک,آبریزش بینی نوزادان,آبریزش بینی زرد رنگ,آبریزش بینی سبز رنگ,آبریزش بینی و عطسه در کودکان

آبریزش بینی ، آبریزش بینی نوزاد ، آبریزش بینی و عطسه ، درمان آبریزش بینی

در این مطلب از سایت جسارت به آبریزش بینی و درمان ان می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.آبریزش بینی از شایع‌ترین مشکلاتیست که در اثر سرماخوردگی، مواد آلرژن(مثل گیاهان و یا حیوانات خانگی) وتماس با میکروب‌ها بوجود می‌آید. در طب سنتی، افزایش رطوبت مغز و سینوس‌ها را عامل بروز آن می‌دانند و مصرف آنتی هیستامین و پیشگیری از آب ریزش بینی را رد کرده و می‌گویند که باید دلیل آبریزش را درمان کرد و پیشگیری از آبریزش بینی بدون درمان علت آن، باعث کاهش حافظه و شدیدتر شدن سینوزیت می‌شود.

درمان آبریزش بینی

راه‌های درمان؛ شستشوی روزانه‌ی بینی با آب نمک، بخور(اکالیپتوس و آویشن)، خوردن زنجبیل تازه، استفاده از اسپری بینی(برای بهبود متورم بودن بینی به مدت چند روز)، کشیدن روغن‌های موضعی گرم‌کننده(مثل روغن بادام تلخ و روغن نعناع فلفلی) بر روی سینوس‌ها(روی پیشانی)، غذاهای تند، استفاده از سیر خام (در غذاهایی چون سوپ، آش، سالاد و شیر)، مصرف لیمو ترش و استفاده از چوب میخک(دم کردن آن به همراه مقداری دارچین، زنجبیل رنده شده و تازه، یک هل شکسته و یک قاشق عسل و یک لویان آب داغ و استفاده آن قبل از خواب).مصرف الکل و کافئین(مثل قهوه) را باید کم کرد. چون باعث کاهش آب بدن و غلضت بیشتر ترشحات بینی می‌شود. خارج کردن ترشحات بینی در دوران ابتلا به این بیماری نیز باید به آرامی صورت گیرد. جون در این مدت، بینی خشک و حساس است. در صورت رسیدن درد به گلو، مصرف عسل و مصرف دمنوش درمان خوبی خواهد بود.

آبریزش بینی نوزاد

– نوزادان سوراخ بینی کوچکی دارند بنابراین برای تمیز کردن و تخلیه ترشحات بینی به کمک نیاز دارند. – محیط گرم و مربوط بهترین شرایط را برای شل شدن ترشحات بینی نوزاد و امکان بیرون آمدن آن از بینی فراهم می‌کند. – نوشیدنی‌های گرم به شل شدن ترشحات و بیرون آمدن آن‌ها از بینی نوزاد کمک می‌کند، ممکن است متوجه شوید که پاک کردن ترشحات بینی پس از وعده غذایی شیرخوار آسان تر است.( در سنین بالاتر) – داروهای ضد احتقان برای کودکان وجود دارد که نتایج استفاده از آن‌ها متفاوت است.ولی استفاده از آن به مدت ۱تا۳ روز می‌تواند در سنین بالاتر شیرخواران به خصوص اگر به سختی سرماخورده باشد کمک کند. – از دود سیگار ، غذای سرخ‌کرده دوری کنید. – مصرف مایعات شیرخوار خود را افزایش دهید. – قطره بینی نمکی( کلرورسدیم) و فین گیر به شل شدن ترشحات بینی نوزاد شما و امکان تخلیه آن کمک می‌کند.

آبریزش بینی شدید

معلوم شده است که این درمان خانگی (خوردن زنجبیل)، جریان خون را افزایش می دهد و ترشحات بینی را کم می کند. این کار را 3 تا 4 بار در روز تکرار کنید تا آبریزش بینی شما قطع شود.اگر آبریزش بینی در اثر سرما یا ویروس سرماخوردگی باشد، مصرف داروهای سرماخوردگی تحت نظر پزشک، آن را رفع می کند. این داروها خلط بینی را خشک می کنند و آبریزش بینی را بند می آورند. راهنمای خاص هر دارو را بخوانید و آن را به کار برید.شما می توانید این اسپری را در بینی تان بزنید. آبریزش بینی باعث می شود بینی شما قرمز و متورم شود. اسپری بینی این ورم را کاهش می دهد. شما می توانید فقط برای چند روز از این اسپری استفاده کنید، زیرا استفاده طولانی مدت از آن، آبریزش بینی را بدتر می کند.دستگاه بخور، رطوبت هوا را افزایش می دهد. هوای خشک، آبریزش بینی را بدتر می کند، در حالی که هوای مرطوب، ترشحات لزج بینی را کاهش می دهد.مقداری از این محلول را در یک ظرف قطره چشمی بریزید. سرتان را عقب ببرید و چند قطره از این محلول را در بینی خود بچکانید. سپس نفس بکشید تا محلول نمک، راه های بینی شما را خیس کند. چندین بار این کار را تکرار کنید تا کاملا بینی شما پاک شود. همچنین می توانید قطره بینی کلرور سدیم را از داروخانه بخرید و به جای این محلول نمک استفاده کنید.اگر آبریزش بینی در اثر آلرژی باشد، مصرف آنتی هیستامین ها تحت نظر پزشک، آن را بند می آورد. فراموش نکنید مصرف آنتی هیستامین ها باعث خواب آلودگی می شود.

آبریزش بینی و عطسه

هر روز صبح ها و گاهی در طول روز دارای آبریزش بینی هستم و اغلب با عطسه های متوالی همراه است. هنگامیکه فرد دارای سیستم ایمنی حساس شده، آلرژنی مانند هیره، فستوک، گرده گل یا گرد و غبار را تنفس می کند، واکنش ازدیاد حساسیتی آغاز می شود. این واکنش در بینی به صورت آبریزش بروز پیدا می کند) هستید. حضور در شهرهای پر از آلرژن ها و آلودگی هوا می تواند بسیار مضر باشد برای شما و وضعیتتتان را بدتر کند.آبریزش بینی

آبریزش بینی کودکان

آبریزش بینی در بین کودکان مشکلی رایج است. این مسئله زمانی اتفاق می افتد که حفره بینی با مایع مخاط پر می شود. رنگ مخاط سفید یا زرد یا سبز می باشد.آبریزش نشانه سرماخوردگی است. در کودکان، آبریزش می تواند نشانه گریه کردن و در معرض هوای سرد بودن باشد.آبریزش بینی باعث تب، سرفه، گلودرد، عطسه، معده درد، به هم خوردن زمان خواب و به هم خوردن اشتها می شود. والدین باید درباره درمان آبریزش کودکان صبور باشند. دارو این مشکل را حل نمی کند و در یک روز نیز آبریزش از بین نمی رود. در این مقاله چند روش برای درمان آبریزش کودکان ذکر شده است:آب نمک یکی از بهترین روش های درمان آبریزش بینی است. آب نمک باعث شل شدن مخاط و خروج راحت تر آن می شود. همچنین مجرای تنفسی نیز تمیز می شود و کودک راحت تر نفس می کشد. -محلول آب نمک را با استفاده از یک چهارم قاشق چایخوری نمک به همراه یک لیوان آب در حال جوش تهیه کنید و بگذارید در دمای اتاق سرد شود. -چند قطره از محلول را داخل بینی بریزید و سر کودک را بالا نگه دارید. – با گرفتن یکی از حفره های بینی، مخاط حفره دیگر را خالی کنید. -این کار را برای حفره دوم نیز انجام دهید. -این کار را روزی سه بار انجام دهید.

آبریزش بینی زرد رنگ

رنگ و بافت مخاط بینی می تواند مشخص کند که انسان در آستانه سرماخوردگی قرار دارد و یا در موارد جدی تر مانند عفونت قارچی سینوس ها لازم است که به پزشک مراجعه کند. در این خبر به شش رنگ مخاط بینی اشاره شده است که نکاتی را در مورد سلامتی انسان مشخص می کند.رنگ شفاف و روشن مخاط بینی نشانه سلامتی است. زمانی که مخاط بینی رنگ سفید پیدا می کند و لزج و چسبنده می شود، نشانه شروع سرماخوردگی، آلرژی و یا از دست دادن آب است. بر خلاف باور عموم رنگ سبز مخاط بینی لزوما به معنی عفونت باکتریایی و همچنین رنگ زرد به معنی عفونت ویروسی نیست. زمانی که مخاط بینی به رنگ زرد پر رنگ در آمی آیند و سفت می شود نشانه عفونت قارچی سینوس است؛ عفونت قارچی سینوس، یک نوع عفونت است که بر اثر به دام افتادن قارچ های در بینی بروز می کند. مخاط بینی سیاه به معنی استنشاق آلاینده ها و یا دود است اما با این حال می تواند نشانه عفونت مزمن سینوسی نیز باشد. قارچ ها به بافت مرده وصل می شوند و اگر در این شرایط مخاط بینی مسدود و جمع شوند در آن صورت محیط مناسبی برای قارچ ها ایجاد می شود. در هر صورت زمانی که رنگ مخاط بینی به رنگ سیاه در می آید باید به پزشک مراجعه کرد.

آبریزش بینی در بارداری

با توجه به اینکــه در بارداری افزایش حجــم و جریان خون در عروق وجود دارد، احتقان عروقی در مخاط بینی به وجود می آید. گرفتگی بینی به دلیل احســاس تنگی نفس باعث درجاتــی از بیقراری و اســترس در زن باردار و مانع خواب راحت وی می شود.باید با نرمال ســالین مرتب مخاط بینی را مرطوب نگه داشــت تا احتمال ورم و خونریزی کم شود. » روزانه مخاط بینی باید دو بار کاملا شست وشو داده شود. ورزش، انقباض عروق بینی و احتقان حاصل از رنیت را کم می کند. » اســتفاده از وســایلی که به صورت دیلاتور خارجی بینی اثر می کنند و به خصوص برای احتقان شــبانه مفید هســتند. » درمورد رنیت بــارداری به قطره یا اسپری بینی کورتون نیازی نیست.

انواع قرص آبریزش بینی

قرص آنتی هیستامین که برای جلوگیری از آب ریزش بینی هست

درمان خانگی آبریزش بینی

روغن خردل با داشتن خواص آنتی‌بیوتیکی، ضدویروسی و ضدالتهابی می‌تواند آبریزش بینی را تا حد زیادی کاهش دهد. مقداری روغن خردل را حرارت دهید تا اندکی گرم شود. سپس یک یا دو قطره از آن را در هر یک از حفره‌های بینی خود بریزید. این روش به پاک‌سازی مجاری بینی کمک می‌کند. این کار را دو یا سه بار در روز تکرار کنید. دو یا سه قاشق غذاخوری روغن خردل و یک قاشق زیره را درون آب در حال جوش بریزید. در بخار حاصل از آن را تنفس کنید. بوی قوی روغن خردل دستگاه تنفس‌تان را گرم می‌کند. این روش نیز برای درمان آبریزش بینی مفید است. این کار را دو بار در روز انجام دهید. همچنین روغن خردل خوراکی است. لذا می‌توانید از آن برای پخت و پز نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : آبریزش چشم در سرماخوردگی ♥ انحراف بینی و سینوزیت ♥ پولیپ بینی و درمان آن

  • احد کاظمی

سوختگی

يكشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۲۷ ب.ظ

سوختگی

سوختگی ,سوختگی آب جوش,سوختگی درجه 3,سوختگی زبان,سوختگی صورت,سوختگی درجه یک,سوختگی سقف دهان,سوختگیری هوایی,سوختگی چهارشنبه سوری,سوختگی با روغن داغ,سوختگی با آب جوش,پماد سوختگی آب جوش,سوختگی درجه 3,درمان سوختگی درجه 3,انواع سوختگی درجه 3

درمان سوختگی با آب جوش و درجه 2 و 3

به گزارش سایت جسارت آسیبی که بر اثر گرما، برق، مواد شیمیایی، اصطکاک و یا پرتو به پوست (درجه اول و باعث قرمزی آن) و گوشت(درجه دوم و باعث تورم و درد و تاول) و گاهی با ضخامت کامل و رسیدن به استخوان(درجه سوم) وارد می‌شود را سوختگی می‌گویند.در هنگام سوختن، بلافاصله باید محل سوختن را زیر آب سرد گرفت.در مراحل بعدی نیز می‌توان از گذاشتن سفیده تخم مرغ روی محل سوختن، گذاشتن چای کیسه‌ای که تر شده با آن باشد، فشار دادن سیب زمینی خام و کشیدن آب خارج شده از آن روی محل سوختن، گذاشتن پارچه‌ای آغشته به سرکه سیب و یا سرکه سفید، قرار دادن مخلوط مقداری جوش شیرین و آب سرد، برش دادن برگ گیاه آلوئه‌ورا و کشیدن ژله وسط آن روی محل سوختن، چرب کردن محل سوختگی با روغن در سوختگی‌های سطحی و از خیار سبز و… استفاده کرد.

درمان سوختگی

برخلاف تصور برخی افراد در تأثیر مثبت کَرِه، برای درمان سوختن نباید از کره استفاده کرد.استفاده از پماد‌هایی چون روغن ماهی، اکسیدوزنگ، سیلورسولفادیازین، آلفن و زینک اکساید نیز در درمان سوختگی مؤثرند.در صورت مرطوب و مترشح بودن محل سوخته شده، بدلیل وجود امکان عفونت، باید محل سوختن را تمیز نگه داشت.اگر سوختگی زیر لباس، جوراب و… باشد، باید آن را قیچی کرده و به آرامی و بدون کشش از دور محل سوختگی جدا کرد. و اگر لباس و یا زیور آلات به پوست چسبیده باشد، فقط باید محل آن را خنک نگه داشت و از جدا کردن نادرست آن خودداری کرد.در مواقعی مثل شکستگی، سوختگی، زخم‌های باز، تب بالا، یرقان، بیماری‌‌های عفونی پوستی، کوفتگی و اصطلاحاً رگ به رگ شدن، بسیاری از بیماری‌های مزمن، آرتریت و بیماری‌های قلبی نباید از مشت و مال استفاده کرد.همچنین در برخی موارد مثل بارداری، بیماری‌های قلبی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، سرطان و… نیز باید با پزشک مشورت کرد.

نکاتی در مورد سوختگی

مبتلایان به‌ بیماری پروانه ای درد خود را با سوختن درجه سه قابل مقایسه می‌دانند.گفتنی است که گرد طباشیر برای استحکام دندان و سوختگی با آتش نافع و در ترکیب با سکنجبین برای برطرف کردن ناراحتی های روانی و دلتنگی مفید و انفیه آن با روغن بنفشه برای تقویت بینایی مجرب است.لازم به ذکر است که مداومت آن مضر باء و مصلح آن عسل و مصطکی است و گویند برای ریه مضرمی باشد که مصلح آن صبر یا عناب است ولی در سرد مزاجان مصلح آن با زعفران تعدیل می گردد.در مطلب خواص و فواید تخم شنبلیله میخوانیم که بهترین درمان طبیعی برای مشکلات پوستی مانند اگزما، جوش، خراش، زخم‌ها، سوختگی، مشکلات پوستی ناشی از نقرس و نیز ضخیم و پرپشت شدن موها، استفاده موضعی از پودر دانه شنبلیله می‌باشد. برای این منظور لازم است پودر دانه شنبلیله را با آب داغ مخلوط نمایید و سطح آسیب‌دیده پوستی و یا مو را با این مخلوط بپوشانید.ضربه به چشم یا سوختن می تواند از عوامل چشم درد باشد

سوختگی با بخار

سوختن انگشتان دست با بخار مدت زمان طولانی‌تری جهت درمان نیاز دارد، به این دلیل که انشگتان دست به کرات در تماس با آب می‌باشند. سوختگیهای ناشی از تماس ناگهانی پوست با بخار، سوختن با بخار نامیده می‌شود.آنها قاعدتاً بایستی در شرایط خانگی که عمدتاً کارهای روزمره‌ی آشپزخانه را شامل می‌شود، اتفاق افتند. این نوع سوختن در درجه‌ی اول به نظر نمی‌رسد جدی باشد، اما شدت آن بسیار است؛ سوختن با بخار باعث می‌شود احساس درد شدیدی داشته باشید. چنانچه پوست‌تان در تماس با بخار قرار گیرد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که آن را درون آب فرو برید. درمان بعدی بستگی به درجه‌ی سوختن و ناحیه‌ای که تحت تأثیر قرار گرفته است، دارد. چنانچه سوختن سطحی باشد بدین معنی که یک تکه‌ی کوچک را تحت تأثیر قرار داده باشد، درمان‌های خانگی مفید خواهند بود. اما اگر میزان آسیب عمیق و شدید باشد، توصیه می‌شود به متخصص پزشکی مراجعه شود.

سوختگی زبان

اگر بر اثر عجول بودن در خوردن غذا یا چای دچار سوختن زبان شدید باید راه برخورد با آن را بلد باشید چراکه سوختن زبان دارای درجات مختلف است . مثلا سوختن خفیف سطحی را میتوان با شیوه های درمان خانگی درمان کرد . برای مثال در زمان سوختن زبان با آب جوش یا چای شما میتوانید برای کاهش التهاب سوختن مغز خیار را تراشیده و روی زبان قرار دهید تا التهاب آن کاهش پیدا کند ، در روش دیگر میتوانید خمیر دندانی را که طعم نعنا دارد را روی زبان بزنید تا درد کاهش پیدا کند ، البته در اولین لحظه تماس خمیر دندان با زبان کمی سوزش زبان و لبها اضافه میشود ولی بعد از یکی دو دقیقه آرام میگردد.سوختن زبان و در نهایت میتوانید شربت آلمنیوم ال جی را خوب بهم بزنید تا مخلوط شود سپس آن را درون دهان ریخته قرقره نمائید و به مدت یک دقیقه در دهان نگه دارید و بعد آن را تخلیه نمائید .در سوختن درجه یک زبان٬ لایه سطحی دچار آسیب شده و درد٬ قرمزی و تورم ایجاد خواهد شد. در صورتیکه سوختگی شدیدتر باشد و لایه های عمقی تر را درگیر کند سوختن درجه 2 با تشکیل تاول٬ تورم و قرمزی اتفاق خواهد افتاد. در سوختن درجه 3 تغییر رنگ سفید یا سیاه٬ درد شدید و احساس گزگز در زبان رخ خواهد داد.در صورت ایجاد سوختن درجه 2 و 3 با توجه به ایجاد عفونت در مراحل بعد٬ حتماً باید به پزشک مراجعه شود. همچنین کاهش حس چشایی به دنبال سوختن معمولاً کوتاه مدت است و ظرف دو هفته مجدداً به حالت طبیعی باز خواهد گشت.برای کاهش درد و پیشگیری از عفونت در سوختن درجه یک زبان باید زبان را با آب خنک به مدت چند دقیقه شستشو دهید و در صورتیکه ذرات غذا یا آلودگی روی ناحیه سوخته است به آرامی آن را پاک کنید و یک تکه پارچه تمیز را با آب خنک٬ خیس کرده و در دهان٬ روی ناحیه سوختن قرار دهید، همچنین برای کاهش درد تکه های کوچک یخ را در دهان بمکید و آب سرد یا آب نمک غرغره کنید و از نوشیدن مایعات گرم خودداری شود.

سوختگی با آب جوش

درمان سوختن با آب جوش با توجه به میزان سوختن، ناحیه سوختن و شدت آن متفاوت است. سوختگی معمولا با درد همراه است که از اولین اقدام ها کاهش درد نواحی سوختن است. از دیگر اقدامات کاهش ریسک عفونت است. در صورتی که اقدامات بهداشتی و درمانی لازم صورت نگیرد ممکن است نواحی سوختن دچار عفونت شوند. از تماس ناحیه سوختن با زمین خودداری کنید زیرا در این حالت سوزش بیشتر شده و احتمال عفونت نیز بیشتر می شود.اولین اقدام برای درمان سوختن با آب جوش این است که در ده دقیقه اول محل سوختن را با آب سرد خیس کنید، نکته ای که باید به آن توجه شود در مورد خنک کردن باید دقت کنید که پایین آوردن دمای بدن فردی که دچار سوختن شده ممکن است باعث بروز خطراتی شود. خصوصا در کودکان و شیر خواران که دچار سوختن با آبجوش می شوند خنک کردن تمام بدن ممکن است باعث خطر جدی برای سلامت آنها شود.از لمس کردن محل سوختن و ترکاندن تاول ها خودداری کنید. همچنین از استعمال پماد، لوسیون، چسب زخم یا سایر موارد درمان خودداری کنید و سریعا فرد را به اورژانس منتقل کرده تا اقدامات درمان مناسب صورت گیرد.

سوختگی پوست

سوختن آسیب شایعی روی پوست است که منجر به قرمزی و درد می‌شود. در واقع، با توجه به سطح درد، سوختگی‌ها به سه نوع (سوختگیهای درجه‌ی یک، سوختگیهای درجه‌ی دو و سوختگیهای درجه‌ی سه) تقسیم می‌شوند. سوختگیهای درجه‌ی یک که روی اپیدرم (لایه‌ی بیرونی پوست) تاثیر می‌گذارد باعث قرمزی و درد می‌شود، و شما کاملا می‌توانید از داروهای خانگی طبیعی برای درمان آنها استفاده کنید. سوختگیهای درجه‌ی دو روی اپیدرم و درم که لایه‌ی وسطی پوست است، تاثیر می‌گذارد. برخی از این نوع سوختگیهای را می‌توان در خانه درمان کرد، اما سوختگیهایی که جدی‌تر هستند، باید با استفاده از مراقبت‌های پزشکی درمان شوند. سوختگیهای درجه‌ی سه جدی‌ترین نوع سوختگیها است زیرا روی لایه‌ی عمیق‌تر پوست یعنی بافت زیر جلدی که در آن عضلات، غدد عروق خونی و استخوان‌ها واقع شده‌اند، تاثیر می‌گذارد. اگر شما دچار این نوع سوختن شوید، باید به منظور دریافت درمان فوری توسط پزشکان به بیمارستان مراجعه کنید چرا که این نوع سوختگیها ممکن است زندگی شما را مورد تهدید قرار دهد. به یاد داشته باشید که هیچ گونه داروی خانگی برای سوختگیهای درجه‌ی سه وجود ندارد و فقط باید از درمان پزشکی استفاده کنید. درمان خانگی سوختگی که در این نوشتار ذکر شده‌اند، می‌توانند به تسکین درد و سایر علائم سوختن درجه‌ی یک و دو کمک کنند. بیایید با هم نگاهی به این داروها داشته باشیم

سوختگی با اسید

سوختن با اسید از سطحی تا عمقی، درجه‌بندی می‌شود. اگر مقدار کمی اسید روی پوست فرد، پاشیده شده باشد و اطرافیان، او را به سرعت به بیمارستان برسانند و شست‌وشوی سریع و مناسب برای بیمار انجام شود، درجه عمق سوختگی هم کمتر می‌شود. برای سوختگی‌های درجه ۱، کارهای ساده‌ای مانند استفاده از پماد و شست‌وشو انجام می‌شود. در صورتیکه، عمق سوختگی با اسید، زیاد و مانند سوختگی‌های درجه ۲ عمقی به بالا باشد، برای این بیماران، کارهایی مانند گرفت انجام می‌شود که معمولا اسکاری برای بیمار، باقی می‌گذارد. برای درمان سوختگی‌ با اسید درجه ۲ سطحی به پایین و بیمارانی که در مرحله حاد قرار داشته باشند، درمان‌های معمولی سوختگی انجام می‌شود. هنگامی که بیماران از فاز حاد خارج شدند یا اسکارهای آنها، مشکلی را برایشان ایجاد کرد و وارد فاز مزمن شدند، ما می‌توانیم برای آنها، کارهای ترمیمی را انجام بدهیم. بهترین روش برای درمان این بیماران، به خصوص اگر از ناحیه صورت، آسیب دیده باشند، استفاده از Tissue Expander یا همان اتساع نسجی است. یعنی اینکه بافت قسمت‌های سالم بدنشان را با چیزی شبیه به اتساع نسجی افزایش بدهیم و این بافت سالم را به جای بافت ناسالم و سوخته قرار بدهیم. وقردوست به این نکته هم اشاره می‌کند که افرادی که تحت پوشش بیمه هستند، تنها این دستگاه اتساع نسجی که حدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد را خریداری می‌کنند و معمولا سایر هزینه‌ها به عهده دولت خواهد بود.

سوختگی درجه دو

هنگامی که اولین و دومین لایه پوست (اپیدرم و درم) تخریب شوند، سوختگی درجه 2 نام دارد. علائم آن عبارت است از: – تاول پوستی بروز می کند. – پوست به شدت قرمز و لکه لکه می شود. – درد و ورم شدیدی وجود دارد.اگر وسعت این نوع سوختگی بیشتر از هفت و نیم سانتیمتر نباشد، به صورت سوختگی درجه یک درمان می شود. اگر منطقه سوختگی بیشتر از هفت‌ونیم سانتیمتر باشد و یا اگر سوختگی در دست ها، پاها، صورت، کشاله ران و یا باسن و یا مفاصل بزرگ باشد، درمان باید فورا انجام شود.

سوختگی با اتو

محتوای چربی و پروتئین های تشکیل دهنده شیر، در تسکین سوزش و درد سوختگی با اتو و بهبود ناحیه آسیب دیده مفید هستند. برای تسکین و بهبودی سریع سوختگی، کافی است ناحیه ای سوخته پوست را در به مدت 15 دقیقه در شیر قرار دهید.علاوه بر این ماست پرچرب نیز در خنک کردن و آب رسانی محل سوختگی بسیار مفید است.

سوختگی کشاله ران

سوختگی کشاله ‌ران یکی از ضایعات پوستی در بزرگسالان است که می ‌تواند به علل متعددی ایجاد شود. در این قسمت ممکن است قرمزی، پوسته پوسته شدن، دانه‌های ریز، تاول و زخمی شدن همراه با خارش و گاهی سوزش ایجاد شود. لباس های تنگ و فرسایش‌دهنده می ‌تواند، زمینه‌ساز شده و قارچ و باکتری نیز به آن اضافه شود. بیماری‌های دیگر پوستی مانند پسوریازیس، درماتیت سبوره‌ئیک، درماتیت تماسی و بیماری قند و بعضی عوامل دیگر می‌ توانند ایجادکننده یا تشدیدکننده باشند. در ضمن شستشو با صابون‌های محرک و عطردار و شستشوی بیش از حد محل و استفاده از کرم و پمادها، می‌ توانند ایجادکننده یا تحریک‌کننده باشند. عرق کردن نیز عامل مؤثری است. کسانی که تعریق زیادی دارند، بیشتر در معرض این عارضه هستند. چاقی نیز از عوامل ایجاد یا تشدید کننده است. خارش محل نیز می‌ تواند سبب افزایش عارضه شود. اگر خارش به طور مزمن ادامه یابد، پوست در محل عارضه ضخیم شده و ممکن است رنگ عارضه از قرمزی به طرف تیره شدن برود. همانطور که گفته شد، قارچ‌های پوستی و ضایعات عفونی می ‌تواند به این عارضه اضافه شود، ولی توجه داشته باشید که این امکان نیز وجود دارد که برای مثال، یک عارضه مانند درماتیت سبوره‌ئیک یا پسوریازیس در محل وجود داشته باشد و روی آن قارچ نیز اضافه شود یعنی توأمان شدن ضایعات در این محل نیز باید مورد نظر قرار گیرد.

سوختگی پوست با آفتاب

یک متخصص پوست به نام فردریک هابرمن (Fredric Haberman)، برای کاهش التهاب و خارش، ترکیب آب و جوش شیرین را پیشنهاد می‌کند. این ترکیب با خشک شدن روی پوست بهتر عمل می‌کند، پس بهتر است به‌جای خشک کردن آن با حوله، اجازه بدهید روی پوست‌تان خشک بشود. آب سیب و سرکه‌ی سفید از دیگر مواد التیام‌بخش برای درمان آفتاب سوختگی هستند. متخصصین پوست معتقدند ترکیب آب خنک با یک فنجان سرکه برای التیام زخم بسیار مفید است. پس از مشورت با پزشک نیز می‌توانید داروهای التیام‌بخش را در وان حمام بریزید و مدتی در وان بنشینید تا دردتان تسکین یابد. فراموش نکنید که بعد از استفاده از هرگونه پماد، محلول و … روی پوست، پوست‌تان را با دستمال یا حوله خشک نکنید زیرا این کار باعث تحریک پوست می‌شود. اگر برای شست‌وشوی موادِ رویِ پوست‌تان به صابون نیاز دارید، سعی کنید از صابون‌های ملایم مانند صابون بچه استفاده کنید. باقی ماندنِ آثار صابون روی پوست، باعث خشکیِ بیشترِ پوست می‌شود.

سوختگی درجه 3

سوختگیهای درجه ۳ شدیدترین نوع سوختگیها است که با بیشترین میزان آسیب دیدگی در تمام لایه‌های پوست همراه است و گاهی حتی به اندام‌های اصلی، گردش خون و استخوان‌ها صدمه می‌زند و در نهایت به مرگ مصدوم می‌انجامد. تصور اشتباهی وجود دارد که سوختگیهای درجه ۳ دردناک‌ترین نوع سوختگی است. اما در واقع میزان آسیب دیدگی در این نوع سوختگی آن قدر شدید و گسترده است که احتمال دارد بیمار به دلیل صدمه دیدن عصب‌ها هیچ دردی احساس نکند. سوختگی درجه ۳ با توجه به دلیل سوختگی باعث تغییرهای ظاهری متفاوت در پوست می‌شود: • سفید و مومی شدن پوست • سوختن و سیاه شدن پوست • به رنگ قهوه‌ای تیره درآمدن • برآمده و چرمی شدن پوست هرگز سعی نکنید سوختگی درجه ۳ را خودتان درمان کنید و در مواجهه با این نوع سوختگی بی‌درنگ با مراکز مربوط به درمان سوختگی تماس بگیرید. در مدت زمانی که منتظر دریافت درمان هستید، در صورت امکان محل سوختگی را تا سطح بالای قلب بلند کنید. لباستان را درنیاورید، اما مطمئن شوید که هیچ پارچه و الیافی به سوختگی نچسبیده باشد. التیام یافتن سوختگی درجه ۳ زمان‌بندی مشخصی ندارد.

سوختگی در کودکان

سه علت رایج سوختن در کودکان شامل موارد ذیل می باشد: ۱-آتش : همزمان با رشد و رسیدن به سنین بالاتر، کودک کمتر در معرض سوختگی با اشیا خانگی قرار می گیرد و بیشتر به وسایل کنجکاو کننده علاقه مند می شود. به خصوص پسران سنین ۸-۶ سال که اغلب درباه آتش کنجکاو هستند و این کنجکاوی منجر به تجربه کردن کبریت، فندک یا شومینه می شود و در نهایت احتمال سوختگیهای جدی با آتش در آنها بیشتر می شود. در بعضی موارد خواهر و برادر کوچکتر هم زمانی که در حال تماشای تجربه یک خواهر یا برادر بزرگتر هستند مورد صدمه قرار می گیرند. آشپزخانه به علت وجود گاز و آتش ناشی از پخت و پز خطرناک ترین مکان برای کودکان است و شایعترین علت مرگ و حوادث وخیم در کودکان سوختگی هایی است که در این مکان اتفاق می افتد. برخی از خانواده ها در منزلشان از آتش های کوچک و روباز برای پخت و پز، گرما و روشنایی استفاده می کنند (مانند گاز پیک نیکی برای پخت و پز) در کنار این وسایل به مراقبت های بیشتری جهت پیشگیری از سوختگی نیاز است. آتش های کوچک مانند کبریت، سیگار روشن و شمع در حال آب شدن می توانند در صورت عدم دقت و مراقبت به سرعت از کنترل خارج شده و مشکلات بزرگ و خطرناک را به وجود آورند. ۲-مایعات داغ : سوختگی ممکن است به وسیله مایعات داغ درون کتری یا سماور، قابلمه و فنجان اتفاق بیفتد. آب حمام و دستشویی اگر به اندازه ای داغ باشد که پوست را بسوزاند، ممکن است باعث سوختن کودک شود. سوختگی با مایعات داغ شایعترین نوع در میان کودکان زیر ۶ سال می باشد. سوختگی های بارز با مایعات داغ موقعی اتفاق می افتد که کودک ظرف محتوای مایعات داغ مثل فنجان قهوه را روی صورت، اندام فوقانی و تنه خود می ریزد. ۳-وسایل آتش بازی: وسائل آتش بازی در سراسر جهان در جشن ها و دیگر مراسم استفاده می شود وسائل آتش بازی زیبا اما بسیار خطرناک هستند، وسایل آتش بازی ممکن است منفجر و منجر به مرگ شوند و حتی جرقه های آن می تواند باعث آتش گرفتن لباس کودکان شود مواد محترقه در کنار وسایل گرمازا، در هوای گرم، در دست یا جیب افراد انفجار ایجاد می کنند.

درمان سوختگی با آب جوش

اولین اقدام برای درمان سوختن با آب جوش این است که در ده دقیقه اول محل سوختگی را با آب سرد خیس کنید، نکته ای که باید به آن توجه شود در مورد خنک کردن باید دقت کنید که پایین آوردن دمای بدن فردی که دچار سوختن شده ممکن است باعث بروز خطراتی شود. خصوصا در کودکان و شیر خواران که دچار سوختن با آبجوش می شوند خنک کردن تمام بدن ممکن است باعث خطر جدی برای سلامت آنها شود.

بیشتر بخوانید : شکستگی

  • احد کاظمی