پمپ باد فندکی ماشین

معرفی پمپ باد فندکی ماشین

پمپ باد فندکی ماشین

معرفی پمپ باد فندکی ماشین

بایگانی

درمان لب شکری ها

دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۹:۰۶ ق.ظ

درمان لب شکری ها

لب شکری ،لب شکری چیست،لب شکری بعد از عمل،لب شکری+علت،لب شکری ارثی است؟،لب شکری شدن جنین،لب شکری در سونوگرافی،لب شکری در نوزادان،لب شکری جنین،لب شکری+درمان،بیماری لب شکری چیست،جنین لب شکری چیست،نوزاد لب شکری چیست،لب شکری از چیست،عوامل لب شکری چیست،علت ایجاد لب شکری چیست

لب شکری

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد بیماری لب شکری صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.لَب‌شِکَری یا لَبِ شکافته، یکی از نواقص زایشی بدن است. در این حالت بخشی از لب نوزاد باز می‌ماند و گوشت آن رشد کافی نداشته‌است. حالت لب‌شکری ممکن است هم‌زمان با کام شکافته رخ بدهد. در حالت کام شکافته، بخش‌های چپ و راست سخت‌کام پیوستگی ندارند. کام‌ها یا لب‌های شکافته در هر ۶۰۰ تا ۸۰۰ زایمان رخ می‌دهد و امروزه می‌توان با جراحی سریع پس از زایمان آن را رفع کرد. در زبان فارسی حالت لب‌شکری را با نام‌های خرگوش‌لب، شکافته‌لب، لب‌چاک، چهارلب، سه‌لبه، سه‌لنج، کفیده‌لب، و شکرلب نیز می‌نامیدند.

لب شکری چیست

لَب شِکَری یا لَبِ شکافته، یکی از نواقص زایشی بدن است. در این حالت بخشی از لب نوزاد باز می ماند و گوشت آن رشد کافی نداشته است.لب شکری حالت لب شکری ممکن است هم زمان با کام شکافته رخ بدهد. در حالت کام شکافته، بخش های چپ و راست سخت کام پیوستگی ندارند. کام ها یا لب های شکافته در هر 600 تا 800 زایمان رخ می دهد و امروزه می توان با جراحی سریع پس از زایمان آن را رفع کرد. در زبان فارسی حالت لب شکری را با نام های خرگوش لب، شکافته لب، لب چاک، چهارلب، سه لبه، سه لنج، کفیده لب، و شکرلب نیز می نامیدند طبق آمارهای بین المللی، شکاف لب یا لب شکری در پسرها بیشتر دیده می شود ولی در بررسی هایی که در ایران انجام شد شیوع آن در دخترها کمی بیشتر بود. در اغلب موارد شکاف لب به صورت یکطرفه است ولی گاهی به صورت دوطرفه دیده می شود.

نقص لب شکری

لب شکری یک نقص مادرزادی قابل درمان است. این نقص زمانی رخ می دهد که در هنگام رشد جنین، بافت های فک فوقانی و بینی آنگونه که باید رشد نمی کنند. این حالت باعث به وجود آمدن شکافی در لب بالایی و گاها کام می شود که به آن لب شکری می گویند. لب شکری معمولا موجب اختلال در سلامت فرد نمی شود و می توان به کمک عمل جراحی مشکل را رفع و وضعیت ظاهری فرد مبتلا را بهبود داد.

عوامل لب شکری

• ارث

• محیط

• سیگاری یا الکلی بودن والدین

دیابت مادران

• کمبود فولیک اسید

• خود درمانی مادران هنگام بارداری از علل این ضایعه است.

لب شکری و سیگار

لب شکری شدن نوزادان نتیجه ی سیگاری بودن مادران است. یکی از پزشکان با بیان اینکه سیگار نه تنها سلامت عمومی بدن بلکه حتی سلامت دهان و دندان را به مخاطره می‌اندازد، گفت: استعمال سیگار، سلامت افراد سالم را تهدید و بیماری افراد مبتلا را تشدید می‌کند. همچنین سیگار در ابعاد دیگری به اقتصاد سلامت فرد، اقتصاد جامعه و سلامت جامعه آسیب وارد می‌کند. ایشان با بیان اینکه امروزه در دنیا ثابت شده که مطب‌های دندانپزشکی محلی مناسب برای توجیه و مشاوره بیماران دندانپزشکی برای ترک استعمال دخانیات است، گفت: طی دو سال متوالی کارگاه‌هایی در این زمینه داشته‌ایم. وی با اشاره به این که دراین سمینار، دندانپزشکان برای ارایه مشاوره به مراجعان برای ترک سیگار آموزش می‌بینند، گفت: دو بخش نیکوتین و سموم دود سیگار برای سلامت مضر است و اثر سموم دود سیگار درازمدت است. دبیرعلمی سومین سمینار ملاحظات دندانپزشکی در بیماران خاص نوپدید و بازپدید با اشاره به پروسه طبیعی بودن سلول سازی روزانه، گفت: براساس دستورالعمل ژن‌ها چهار اسید آمینه متوالی در کنار هم قرار می‌گیرند. با تغییر توالی هر یک از اسیدآمینه‌ها بر اثر دود سیگار، موتاسیون رخ می‌دهد که می‌تواند در نسل‌ اول و یا نسل‌های بعدی تظاهر کند. این پزشک، بروز عارضه لب شکری در نوزادان را از عوارض استعمال دخانیات مادران در دوران بارداری برشمرد و افزود: جنین مادران سیگاری هم سیگار می‌کشند و تاکنون 20 هزار فرد مبتلا به لب شکری در کشور وجود دارد که ترمیم آن هزینه‌های فراوانی را در پی دارد.

علت لب شکری

متخصصان هنوز در مورد علل بروز لب شکری مطمئن نیستند. اما موارد زیر می تواند خطر بروز لب شکری در نوزاد شما را بیشتر کند: استفاده از برخی دارو های خاص در هنگام بارداری مصرف الکل و مواد مخدر در هنگام بارداری سیگار کشیدن و یا قرار گرفتن مداوم در معرض دود سیگار (مثلا سیگاری بودن همسر) در هنگام بارداری قرار گرفتن در معرض تشعشعات و یا عفونت ها در دوران بارداری وجود سابقه خانوادگی در خانواده پدر یا مادر به یاد داشته باشید که تلاش برای حفظ سلامت فرد باردار، قبل و در هنگام بارداری می تواند نقش مهمی در سلامتی نوزاد داشته باشد. بهتر است افرادی که سابقه خانوادگی لب شکری دارند قبل از اقدام به بارداری، آزمایش ژنتیک بدهند. آزمایش ژنتیک می تواند میزان احتمال ابتلای نوزاد شما به لب شکری را مشخص کند.

انواع لب شکری

1ـ هم لب و هم کام دچار شکاف هستند. بیش از نیمی از شکاف‌ها از این نوع هستند. این نوع شکاف در پسر بچه‌ها شایع‌تر است. حدود 13 درصد مبتلایان به این نوع شکاف به سایر ناهنجاری‌های مادرزادی نیز مبتلا هستند. 2 ـ فقط کام شکاف دارد. یک‌ سوم شکاف‌ها از این نوع هستند و بیشتر در دختر بچه‌ها دیده می‌شود. 3 ـ فقط لب شکاف دارد. حدود یک ‌پنجم مبتلایان به شکاف را شامل می‌شود.

علت ها و دلایل لب شکری

شکاف یا جدا شدن لب بالایی و یا سقف دهان، عارضه‌ای است که در مراحل اولیه تشکیل و رشد کودک در مرحله جنینی اتفاق می‌افتد. در زمان رشد و نمو اولیه جنین ممکن است بعضی از اجزای لب بالایی و سقف دهان او نتواند به شکل مناسبی تشکیل شود که منجر به بروز عارضه مادرزادی به صورت شکاف لب یا شکاف کام خواهد شد. عمل ترمیم لب شکری و شکاف کام یک نوع عمل جراحی است که برای تصحیح شکل ناقص و غیر طبیعی لب و کام نوزاد انجام می‌گیرد و هدف آن هم بازیابی عملکرد این اعضاء و هم اصلاح وضعیت ظاهری آنها به منظور رفع مشکلات زیبایی می‌باشد. اغلب موارد شکاف لب و کام را می‌توان با استفاده از فنون پیشرفته و تخصصی جراحی پلاستیک درمان نمود و توانایی غذا خوردن، صحبت کردن، شنیدن و نفس کشیدن طبیعی را به کودک باز گرداند و داشتن ظاهر و عملکرد طبیعی‌تر این اجزاء در نوزاد را امکانپذیر نمود.

معرفی لب شکری

شکاف کام یکی از متداول‌ترین نقایص مادرزادی عمده در انسان است. در سفیدپوستان شکاف کام همراه با شکاف لب، شیوعی معادل یک در هر هفتصد تا هزار تولد دارد. شکاف کامل لب به داخل سوراخ بینی گسترش می‌یابد و استخوان آلویول را درگیر می‌کند و تعداد دندان‌ها را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. گاهی اوقات نداشتن بعضی از جوانه‌های دندانی یا داشتن دندان‌های اضافی مشاهده می‌شود.

درمان بیماری لب شکری

شکاف لب و کام از شایع‌ترین نقایص دهانی- صورتی است که مورد توجه محققان قرار گرفته‌است. درمان شکاف لب همراه با شکاف کام یا بدون آن، انجام جراحی‌های متعدد، گفتار درمانی و درمان‌های ارتودنسی و دندانی را بخصوص در ۱۸ سال اولیه عمر می‌طلبد. ارائه اطلاعات لازم به والدین این کودکان و انجام درمان‌های پزشکی– دندانپزشکی به هنگام، می‌تواند در بهبود وضعیت بسیار مؤثر باشد. دندانپزشک کودکان، متخصصین ارتودنسی و جراحان فک و صورت مسئول مستقیم مراقبت‌های دندانی- فکی این بیماران می‌باشند. رابطه قوی بین تعداد و شدت مشکلات دندانی با نوع و شدت شکاف وجود دارد. مراقبت‌های دندانی پیشگیری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اکلوژن دندانی دست نخورده کودک، بخصوص در ناحیه شکاف، پایه‌ای برای درمان‌های ارتودنسی و جراحی بعدی محسوب می‌گردد.

لب شکری و ویتامین A

جذب متعادل ویتامین A در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به شکاف کام و لب را کاهش دهد. نوزادان مادرانی که در دوران بارداری مکملات ویتامین A را بسیار مصرف می‌کنند نسبت به نوزادان دیگر حدود ۵۰ درصد کمتر در خطر ابتلا به شکاف کام یا لب شکری قرار دارند. محققان طی مطالعاتی بر روی ۵۳۵ زن باردار دریافتند زنانی که روزانه حدود ۸/۳ میلی گرم مکمل‌های ویتامین A را مصرف می‌کنند خطر تولد نوزادانی با مشکل شکاف کام و لب در آنان بسیار کاهش می‌یابد.

عوامل پیدایش شکاف در بیماری لب شکری

این یک بیماری ارثی وابسته به کروموزوم X می‌باشد و تقریباً از هر ۷۰۰ تولد یک نفر مبتلا به لب‌شکری یا شکاف کام یا هر دو می‌باشد همچنین در پیدایش شکافهای دهانی عوامل ارثی و محیطی دخیل هستند که شدت و مدت عمل فاکتورهای محیطی مهمتر از نوع بخصوصی از آنها است. عوامل محیطی مثل تماس با مواد سمی از جمله مصرف الکل و کوکائین در حاملگی و سندرم های ژنتیکی در پیدایش شکاف دخیل هستند.

عوارض شکاف در بیماری لب شکری

بستگی به میزان و محل شکاف کام یا لب عوارض آن نیز فرق می کند. به طور کلی یک یا چند یا تمام عوارض زیر ممکن است روی دهد: تنفس: ناهنجاری فک و کام باعث مشکل تنفسی می شود. درمان شامل جراحی و بکارگیری پروتزهای دهانی است. تغذیه: تغذیۀ نوزادان مبتلا به شکاف نیز با مشکلاتی روبروست. همکاری متخصص تغذیه و گفتار درمانی ممکن است سودمند باشد. دستگاههای ویژه ای نیز به منظور تغذیه نوزاد در دسترس هستند.عفونت های گوش و کاهش شنوایی: هر ناهنجار ی دستگاه تنفسی فوقانی می‌تواند عملکرد شیپور استاش را مختل کند و احتمال تجمع مایع در گوش میانی را افزایش دهد. این امر شانس عفونت گوش میانی را زیاد می کند. کاهش شنوایی نیز نتیجۀ عفونت های مکرر گوش میانی است. برای اصلاح این مشکل متخصص گوش و حلق و بینی از وی تی یا گرومت استفاده خواهد کرد. تأخیر در تکلم : برای اینکه کودک بتواند بدرستی صدا و کلمات واضحی راتولید کند رشد و تکامل طبیعی لب و کام ضروری است. می توان باعمل جراحی شکاف را ترمیم کرده و با گفتار درمانی به تکامل گفتار ی کودک کمک نمود. مشکلات دندانی: گاهی شکاف شامل لثه و فک نیز می‌شود و این امر بر رشد صحیح دندانها و فک تأثیر می گذارد. دندانپزشک اطفال یا متخصص ارتودنسی می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

تغذیه نوزادان مبتلا به لب شکری

تغذیه نوزادان مبتلا به شکاف نیز با مشکلاتی روبه رو است. همکاری متخصص تغذیه و گفتار درمانی ممکن است سودمند باشد. دستگاه های ویژه ای نیز به منظور تغذیه نوزاد در دسترس هستند.

عفونت های گوش و کاهش شنوایی در کودکان لب شکری

هر ناهنجاری دستگاه تنفسی فوقانی می تواند عملکرد شیپور استاش (در گوش) را مختل کند و احتمال تجمع مایع در گوش میانی را افزایش دهد. این امر احتمال عفونت گوش میانی را زیاد می کند. کاهش شنوایی نیز نتیجه عفونت های مکرر گوش میانی است. برای اصلاح این مشکل متخصص گوش و حلق و بینی از وی تی یا گرومت استفاده خواهد کرد.

تشخیص لب شکری

معمولا لب شکری بعد از تولد نوزاد تشخیص داده می شود. در اولین معایناتی که پزشک روی نوزاد انجام می دهد، لب ها و کام نوزاد معاینه شده و در صورت وجود شکاف، تشخیص داده می شود. گاهی مواقع لب شکری در یک سونوگرافی قبل از تولد نوزاد و در دوران بارداری مشاهده و تشخیص داده می شود. البته به یاد داشته باشید که سونوگرافی همیشه قادر به تشخیص مشکل نبوده و از این رو پزشکان برای تشخیص زودهنگام لب شکری بر سونوگرافی تکیه نمی کنند.

درمان لب شکری

بیماری لب شکری را می توان با عمل جراحی درمان کرد عمل جراحی می تواند مشکل لب شکری را برطرف کند. هرچند می توان در همان روزهای نخستین زندگی شکاف لب را ترمیم کرد ولی اغلب توصیه می شود که ترمیم اولیه شکاف لب در سن سه ماهگی صورت گیرد. در این سن شیرخوار وضعیت جسمی مناسبتری برای انجام جراحی دارد. در ترمیم شکاف لب یا لب شکری، می توان اقدامات اولیه ای را برای اصلاح بدشکلی ایجاد شده در بینی انجام داد. که این کار می تواند نتیجه جراحی بعدی را بهبود بخشد.

کودک لب شکری در منزل

با بزرگتر شدن نوزاد شما، باید مراقب موارد خاصی مانند مشکلات گفتاری و یا رشد دندان های کودکتان باشید. همچنین اگر کودکتان نسبت به مشکلی که دارد احساس نگرانی و یا ناراحتی می کند، از او حمایت کنید و به او در کسب اعتماد به نفس بیشتر کمک کنید. در مواردی که کودک شما به شکاف کام مبتلا است، ممکن است مراقبت از کودکتان نیاز به صبر و صرف زمان بیشتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید : سرطان لب و علایم آن ♥ سرطان دهان چیست ♥ آبسه دهان چیست ♥ آفت دهان همراه با تب

گل راعی فروش

خواص عرق آویشن برای لاغری

سرخجه در نوزادان زیر یکسال

لب شکری در جنین چیست

سال طاعون در ایران

هلیله سیاه چیست

عرق آویشن و لاغری

واکسن سرخجه در نوزادان

مراقبت بعد از عمل لب شکری

تاریخ طاعون در ایران

پودر هلیله سیاه برای لاغری

گل ختمی چینی تکثیر

سرطان مغز استخوان چگونه است

لب شکری یا شکاف کام

عکس میخچه پای خروس

خواص هلیله سیاه برای لاغری شکم

گل ختمی چینی نگهداری

سرطان مغز استخوان چه علایمی دارد

عکس لب شکری و شکاف کام

جراحی میخچه پای خروس

  • احد کاظمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی