علت و راه های درمان ویروس اسهال و استفراغ در کودکان و نوزادان

اسهال و استفراغ در کودکان ,اسهال و استفراغ در کودکان زیر 2 سال,اسهال و استفراغ در کودکان زیر یک سال,اسهال و استفراغ در کودکان شیرخوار,اسهال و استفراغ در کودکان همراه با تب,اسهال و استفراغ در کودکان درمان,اسهال و استفراغ در کودکان,علت اسهال و استفراغ در کودکان,اسهال و استفراغ ویروسی در کودکان,ویروس اسهال و استفراغ در کودکان,درمان اسهال و استفراغ در کودکان زیر یک سال,درمان اسهال و استفراغ کودکان زیر یک سال,اسهال و استفراغ کودکان زیر یک سال,درمان اسهال و استفراغ در کودکان,راههای درمان اسهال و استفراغ در کودکان

اسهال و استفراغ در کودکان , اسهال و استفراغ در کودکان زیر 2 سال , اسهال و استفراغ در کودکان زیر یک سال , اسهال و استفراغ در کودکان شیرخوار

با خواندن این مطلب مادرانی که دارای فرزند کوچک میباشند و از تجربه کافی برخوردار نیستند میتوانند علت اسهال و استفراغ در کودکان را متوجه شده و بدون استرس با این بیماری کنار آمده و آنرا درمان نمایند .

گاستروانتریت که اغلب به نام انفلوآنزای روده ای نیز نامیده می شود التهاب معده و روده است که در کودکان خردسال و بزرگسالان اسهال ایجاد می کند. این بیماری شایع است؛ ویروسهای متعددی می توانند عامل آن باشند که شایعترین آنها روتا ویروس ها هستند و تقریبا عامل اکثر اسهال های منجر به بستری شدن خردسالان می باشند. اگر کودک شما دچار اسهال توام با کرامپ های شکمی، استفراغ و تب خفیف شده است احتمالا اسهال او نوعی گاستروانتریت است. بخاطر داشته باشید که اگر کودک به اندازه کافی غذا نمی خورد و مایعات نمی نوشد، احتمال دارد که آب زیادی از دست بدهد.

اسهال و استفراغ در کودکان

در کودکان معمولاً ویروس ها موجب اسهال و استفراغ می شوند. دست های خود را مکرر بشویید؛ زیرا اسهال ویروسی بسیار مسری است. در صورت ادامه و استفراغ بعد از چند بار تغذیه، احتمال کم شدن آب بدن نوزاد وجود دارد. در صورتی که به کودک خود شیر می دهید و او به اسهال مبتلا شده است، دفعات شیردهی را بیشتر کنید و در صورت تغذیه با پستانک، کودک را با مایعات خوراکیِ بدون نیاز به نسخۀ پزشک که علاوه بر جبران آب از دست رفته، الکترولیت های بدن را نیز دوباره فراهم می آورد، تغذیه کنید. نوشیدنی های فانتزی مصرف نکنید؛ زیرا دارای سدیم کافی نیستند .

اسهال و استفراغ در کودکان , اسهال و استفراغ در کودکان زیر 2 سال , اسهال و استفراغ در کودکان زیر یک سال , اسهال و استفراغ در کودکان شیرخوار

اسهال شدید – با یا بدون استفراغ – همراه با کرامپ های شکمی، خون در مدفوع و تب ممکن است به علت ویروس یا یک نوع باکتری به نام اشرشیاکولی و یا به علت سالمونلا باشد. بعضی از این عفونت ها خود به خود درمان می شوند ولی برخی دیگر نظیر اسهال به علت اشریشیاکولی که در گوشت های نیمه پخته یافت می شوند، ممکن است بسیار جدی باشند. بنابراین اگر کودک شما دارای این علائم است او را نزد پزشک ببرید. پزشک او را معاینه می کند و احتمالا کشت مدفوع در خواست خواهد کرد.

اسهال و استفراغ در کودکان زیر 2 سال

این مایعاتِ جایگزین به صورت ساده یا با طعم های مختلف و بدون نیاز به نسخۀ پزشک در دسترس قرار دارند. نوع سادۀ آن را مصرف کنید، زیرا اغلب نوزادان طعم های گوناگون را دوست ندارند.  در صورت آبکی بودن مدفوع کودک، سعی کنید هر بار او را به نوشیدن چهار اونس محلول فوق وادارید. چنانچه اسهال کمتر آبکی باشد و دفع مدفوع نوزاد حالت عادی پیدا کند، تغذیه با شیر خشک را ادامه دهید.  گاهی مادران با استفاده از آب برنج یا جو موفق به درمان اسهال می شوند. (جو با برنج را بسیار نرم بپزید، آبکش کنید و مایع به دست آمده را با پستانک به کودک بدهید، به هر دو فنجان آب، یک چهارم قاشق مربا خوری نمک بیفزایید). 

بیشتر بخوانید :

تخم بلدرچین

سرفه کودکان زیر یک سال

ریشه کاسنی

خواص آلو بخارا

اسهال و استفراغ در کودکان , اسهال و استفراغ در کودکان زیر 2 سال , اسهال و استفراغ در کودکان زیر یک سال , اسهال و استفراغ در کودکان شیرخوار

عفونت های انگلی نیز می توانند اسهال ایجاد کنند. نظیر ژیاردیازیس که در اثر یک انگل میکروسکوپی که در روده زندگی می کند بوجود می آید. انگل ها براحتی در جوامعی که زندگی های دسته جمعی وجود دارد انتشار می یابند و درمان آن شامل داروهای خاصی است. رعایت بهداشت – نظیر شستشوی مکرر دست ها پس از تعویض پوشک – بهترین راه پیشگیری از انتشار عفونت است.

اسهال و استفراغ در کودکان زیر یک سال

چنانچه کودک خسته و بی رمق به نظر می رسد، میزان ادرار او بسیار کمتر از حالت عادی شده است و گریه هایش اشک چندانی ندارند، ملاج او فرو رفته یا اسهال او بیش از یک هفته ادامه یافته است، با پزشک خود تماس بگیرید.  چنانچه کودکی که غذای سفت می خورد به اسهال مبتلا شود؛ رژیم او را موز، برنج، پوره سیب بخارپز و نان تست قرار دهید، تا اسهال کامل برطرف شود. بر غذاهای نشاسته ای مانند انواع نان، ماکارونی یا پاستا و بیسکویت تمرکز کنید. از آب سیب و آب انگور که موجب شدت یافتن اسهال می شوند، اجتناب کنید.  در صورت تهوع و استفراغ کودک، چند حوله روی سطوح در معرض خطر آلودگی پهن کنید. در مورد شیر مادر، زمان شیردهی – ولی نه تناوب آن – را کوتاه کنید.  در صورت یک یا دو بار استفراغ کودک، هر یک یا دو ساعت تنها از یک پستان و اگر بیش از دو بار استفراغ کند، هر نیم تا یک ساعت یک بار، پنج دقیقه شیر بدهید. بعد از گذشت هشت ساعت بدون استفراغ، برنامۀ قبلی شیردهی را از سر بگیرید. 

اسهال و استفراغ در کودکان , اسهال و استفراغ در کودکان زیر 2 سال , اسهال و استفراغ در کودکان زیر یک سال , اسهال و استفراغ در کودکان شیرخوار

مصرف زیاد آب میوه ( بخصوص آب میوه های محتوی سوربیتول و مقادیر زیاد فروکتوز ) یا نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های شیرین وضعیت شکم کودک را به هم می زند و موجب دفع بیش از حد مدفوع می شود. قطع مصرف باید مشکل را در عرض یک هفته بر طرف سازد. متخصصین توصیه می کنند که قبل از 6 ماهگی به کودک آب میوه ندهید و پس از آن هم بیش از 120 تا 160 سی سی در روز به او ندهید. شیر خشک هایی که با میزان ناصحیح آب مخلوط شده است نیز می توانند موجب اسهال شوند بنابراین دقت کنید که هنگام آماده کردن شیر میزان آب مخلوط شده با شیر خشک صحیح باشد.

اسهال و استفراغ در کودکان شیرخوار

برای کودکی که از پستانک تغذیه می شود، یکی از محلول های آبرسان فوق الذکر را شروع کنید و هر ده دقیقه یک قاشق شربت خوری محلول به او بخورانید و بعد از گذشت چهار ساعت بدون استفراغ، مقدار محلول را افزایش دهید. بعد از هشت ساعت، برنامۀ عادی تغذیه را شروع نمایید.  بابونه، نعناع یا زنجبیل می توانند به درمان دل بهم خوردگی کمک کنند. بابونه یا نعناع به صورت دم نوش کیسه ای و به صورت باز و فله ای در دسترس هستند.  در مورد زنجبیل از تازه بودن آن مطمئن شوید. برای استفاده چند برش از آن را در آب بجوشانید. در مورد کودک مبتلا به استفراغ شدید، علاوه بر محلول آبرسان، این درمان های گیاهی نیز مفید خواهند بود.  چنانچه نوزاد تنها یک بار استفراغ کرده باشد، چند اونس محلول در یک پستانک به او بدهید. به خاطر داشته باشید که این درمان های جایگزین برای کودکان بیش از شش ماهه مفیدند و برای نوزادی که هرگز چیزی به جز شیر مادر نخورده است، تجویز نمی شوند.

اسهال و استفراغ در کودکان , اسهال و استفراغ در کودکان زیر 2 سال , اسهال و استفراغ در کودکان زیر یک سال , اسهال و استفراغ در کودکان شیرخوار

آلرژی نسبت به شیر نادر است ولی می تواند باعث اسهال و گاهی استفراغ شود. اگر کودک شما به شیر آلرژی دارد ممکن است علائم آن از چند دقیقه تا چند ساعت پس از شیر خشک تهیه شده از شیر گاو و یا غذاهای حاوی فرآورده های لبنی (پس از شروع مصرف غذاهای جامد) ظاهر شود. اگر شما مشکوک هستید که اسهال کودک به شیر مربوط است در این باره با پزشک او مشورت کنید.

اسهال و استفراغ در کودکان همراه با تب

بار دیگر متذکر می شویم که با پزشک تماس بگیرید اگر:  – در کودک علائم کم آبی، مانند ادرار نکردن طی یک مدت هشت ساعته مشاهده شود.  – در استفراغ خون وجود داشته باشد.  – به نظر برسد که کودک به شکم دردی مبتلا است که بیش از چهار ساعت طول کشیده است.  – استفراغ و تهوع بیش از بیست و چهار ساعت ادامه یافته است.  – کودک واقعاً بیمار به نظر می رسد.

اسهال و استفراغ در کودکان

بیشتر بخوانید :

خاکشیر چیست

مارچوبه و مو

یبوست و دل درد

زرشک و لاغری